• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabbladen met elkaar vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

HWV

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
1.183
Beste,

Ik ben opzoek naar een VBA script om een vergelijk te maken of alle regels die in het tabblad "Customer Item" ook staan in de andere twee tabbladen "Unit of Measure" en "Carrier Type".
Dus in tabblad "Customer Item" Kolom B, F en AE samengevoegd, moeten ook in die volgorde voorkomen in de andere twee tabbladen.
Als ik dit inlees praten we over 20.000 regels, en dan wil het wel eens voorkomen dat er een fout in zit. Zie dan de regel maar eens te vinden die de fout veroorzaakt.

Het mooiste zou zijn dat de regels waar de fout zit een kleur krijg of dat ik dit via een msgbox te zien krijgt.

Artikel Art-00837 staat wel in de eerste tabblad en niet in de andere twee, dus deze zal getoond moeten worden.
Maar als dit andersom is, dus niet in het eerste tabblad maar wel in 1 van de andere tabbladen moet deze ook getoond worden.
Alvast dank voor de ondersteuning!

Henk
 

Bijlagen

  • Helpmij - vergelijken.xlsx
    21,3 KB · Weergaven: 24
met een macro en een tabel in tabblad "vergelijking"
Lees die tabel als volgt :
eerste 3 kolommen zijn je kenmerken en de volgende 3 kolommen zijn de regels in de verschillende tabbladen waar die combinatie voorkwam.
De laatste kolom is 0 als een artikel in alle 3 de tabbladen voorkwam.
Die is 100 als hij niet in "unit of measure" voorkwam, maar wel in 1 van de 2 andere, idem 10 voor "carrier type" en 1 voor "custom item".
Die kunnen ook nog gecumuleerd worden.
 

Bijlagen

  • Helpmij - vergelijken.xlsb
    40 KB · Weergaven: 30
Best cow18,

Dank voor je bijdrage.
Ik heb het gebruikt en hij doet wat hij moet doen.
Moet wel even heel goed je script doorlezen om hem te begrijpen.
Maar in iedergeval erg bedankt voor je tijd

Henk
 
als we over 20.000 artikels spreken, in hoeveel tijd is hij dan klaar ? 5 sec ?
De artikels, die netjes in de 3 tabbladen staan, die kon ik anders ook weglaten, zodat enkel de manco's overbleven.
 
Hij is wel een tijd bezig geweest met de 17500 regels. Het zou gaan richting de 5-7 min.
Het zou zeker een optie zijn als de regels bestaan in alle drie de tabbladen dat deze dan niet getoond worden.
De gehele opzet vind ik echt top, en goed uitgedacht.

Elke verbetering is er 1

Groet Henk
 
ik heb even de statusbar laten aangeven waarmee die bezig was om zo te zien wie de grootste slokop was.
De macro enigzins aangepast.
 

Bijlagen

  • Helpmij - vergelijken (1).xlsb
    407,6 KB · Weergaven: 34
Loopt vast

Hoi dank voor je aanvullende bericht.

Ik heb deze op mijn orginele bestand laten lopen en die gaat nu niet echt goed.
In de statusbar zie ik links het geen wat hij doet en hij loopt vast bij:

inlezen : 2 11.000/17.437 909,7sec

Hier stopt hij met tellen, en naar mijn mening stopt hij hier.

Wat ik wel merk en erg fijn vind is dat dit alles op de achtergrond gebreurd, dus kan ook nog verder werken als dit zou moeten.:thumb:

Ik heb ook het orginele bestand laten draaien van je bijlage, en die draait wel door met een einde : 451,5 sec

Zou dat er mee te maken hebben dat er in mijn orginele bestand, er meerdere kolomen gevuld zijn, die ik in het test bestand heb weggelaten.
Maar dat is enkel in het eerste tabblad, maar daar gaat hij wel doorheen.

Mocht je de tijd hebben, en dan hou ik me zeker aanbevolen of jij kan achterhalen waar het fout loopt.

Groet Henk

======UPDATE========
Ik heb de code nogmaals laten lopen, en nu is hij wel doorgelopen.

17.437 regels
3 tabbladen
1892,7sec

Dus uitendelijk wel goed gegaan.

Maar goed zoals altijd loop je tegen dingen aan waar ik niet gelijk rekening mee gehouden heb.

Als het artikel een productie artikel is "PRO-nummer", dan wordt er in het tabblad "tabblad "Customer Item" kolom F de waarde "NET"

In het tablad "Unit of Measure" is het zo dat als er een Pro-nummer gebruikt wordt dat er een extra regel onder staat.


DR-00003 - PRO-00882 - EPS gr154
DR-00003 - PRO-00882 - NET

DR-00003 - PRO-00883 - EPS gr154
DR-00003 - PRO-00883 - NET

Dus als ik dit uitschrijf, is het zo dat een pro-nummer een artikel is bv een doos, en in de doos zitten dan weer netten vandaar dat deze twee keer voorkomt in het tabblad "Unit of Measure'"

Ik weet niet of dit in het script meegenomen kan worden, en anders moet ik dit er later uitfilteren.
Ik ben al erg blij met de oplossing die is gegeven en de ondersteuning.

Groet Henk:thumb::thumb:
 

Bijlagen

  • Helpmij - vergelijken.xlsb
    33,8 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
ik vermoed dat het een vrij groot bestand is, dus dat je het hier niet kan neerzetten en dat er daarnaast mogelijk ook vertrouwelijke zaken in staan.
Je kan het me anders ook mailen, zie PB-tje.
Op het zicht kan ik niet zeggen waarom de macro hapert.
Er staan toch geen fouten (bv. NB() of zo ) in bepaalde cellen ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan