• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabbladen sorteren op tabbladkleur en vervolgens op tabbladnaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerald Baalhuis

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
In een werkmap met 350+ werkbladen wordt de kleur van elk werkblad bepaald door de inhoud van een bepaalde cel (C3, cel met datum) uit dat werkblad.
De naam van het werkblad wordt bepaald door de inhoud van cel A1 (Naam Apotheek) én cel L1 (weekcode; A, B, C of D) uit hetzelfde werkblad.
Nu zou ik graag alle tabbladen sorteren op kleur en vervolgens op tabbladnaam.
Bijvoorbeeld:
Bij alle tabbladen waarbij de celinhoud van C3 als weekdag maandag oplevert, moet het tablad geel gekleurd worden. Deze gele tabbladen moeten dan op werkbladnaam (inhoud cel A1 en cel L1) gesorteerd worden. Bijvoorbeeld: Apotheek1 A, Apotheek1 B, Apotheek2 A, Apotheek 2 B enz.
Dit gaat denk ik het beste met een knop op het werkblad, anders sorteert Excel bij elke wijziging van cel A1, L1 of C3 alle werkbladen.

Met alvast weer mijn grote dank,

Gerald

Gerald Baalhuis, Hierbij een oplossing. De basis is een code van Ozgrid die ik 2x heb bewerkt. De eerste om de gekleurde tabs op volgorde te krijgen, de tweede om binnen een reeks van 1 kleur tabs de sheets op volgorde te zetten.

Doe jezelf wel een lol en test deze code aub wel uit op een kopie van dat workbook (ik wil het niet op m'n geweten hebben dat 350 sheets worden verknold, dus gebruik op eigen risico!!!!).

Groet, Leo

Bijlagen

Ik neem aan dat je de tabbladen gesorteerd wilt hebben omdat het er zo ontzettend veel zijn.
En dat je zodoende eenvoudiger naar een ander tabblad kunt gaan.
Is het daarom niet een idee om een schifting te maken welke je ziet en niet ziet.

Bijgaand zie je een voorbeeldje uit mijn archief.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Leo: uiteraard eerst op een kopie proberen! En ik zal jou niet verantwoordelijk houden :).
Popipipo: daar ga ik zeker over nadenken!
Een korte toelichting:
Ik werk in en zgn GDS of Baxter apotheek. Wij verpakken in opdracht van andere 'reguliere' apotheken tabletten, dragees en capsules per patient en inname moment.
Elk van de apotheken (zo'n 200) sturen, afhankelijk van de gemaakte afspraken, één of meer keer per week of maand een opdracht via een beveiligd Intranet.
Om een beetje zicht te houden op wat voor wie op welke dag verpakt moeten worden hebben we de Excel werkbladen gemaakt. In totaal komen we dan voor één week gemiddeld op 350 werkbladen.
We werken zes dagen in de week en hebben nu handmatig alle "maandag", "dinsdag" enz. werkbladen gekleurd, een naam gegeven en op de juiste plek gezet. Dit zou makkelijker zijn als het automatisch kan.
Wellicht is het mogelijk jullie beide voorstellen te combineren, zodat je per dag kunt printen (als begeleidend overzicht) ipv per week, zoals we dat nu doen.
Nu zijn de werkbladen nog genoemd zoals de Apotheek heet, maar ik ben nog aan het nadenken of het niet een combinatie van verschillende cellen uit het werkblad moet worden.
Naast de apotheek namen hebben we nl. ook diverse tijdstippen waarop we de opdrachten verzandklaar moeten hebben en daarnaast nog twee verschillende expeditieroutes.
We hebben de werkbladen nu handmatig alfabetisch op apotheeknaam 'gesorteerd', ik zal een aantal voorbeelden van die werkbladen bijvoegen.
Naar mijn idee is het het slimste om het werkblad volgens onderstaande regel automatisch te benoemen:
Weekcode (A, B, C D),
Staat nu nog niet in de werkbladen, maar willen we wel (zie bestand met de naam "nieuwe_lijst". Dit omdat we sommige opdrachten elke week draaien, sommige elke 2 weken en een aantal elke 4 weken. In de nieuwe lijst cel L1.

Dag'code': Maandag t/m zaterdag. Op de oude lijsten in cel C3 (behalve het hoofdblad). In de nieuwe lijst M1.

Tijdcode: zie cel I2 in de oude lijsten. Cel N1 in de nieuwe lijst.

Routecode: Meppel of Den Bosch (MP, DB), de twee centrale lokaties waar de opdrachten erst heen gaan alvorens gedistrubueerd te worden). Staat nog niet in de oude lijsten, in O1 in de nieuwe lijst.

Apotheeknaam, eventueel gevolgd door een afdeling of opdrachtcode, soms komt het nl. voor dat dezelfde apotheek op dezelfde dag meerdere opdrachten heeft. Cel A2 in de oude lijsten, cel A1 in de nieuwe lijst.

Hopeijlk begrijpen jullie het verhaal een beetje.

Voor nu alvast bedankt voor jullie voorbeelden.

Met vriendelijke groet,

Gerald

P.S. In werkblad Hoofdblad van de oude_lijst staat nog een leuk stukje VBA dat door één van mijn voorgangers erin gezet is. Misschien komt het ook wel van dit fantastische forum (of één van de andere Excel fora).

Ik bedenk mij nu dat de nieuwe tabbladen gevuld moeten worden met gegevens vanuit de oude werkbladen, het zou fantastisch zijn als die relevante gegevens éénmalig verzameld worden in een hoofdbestand. Als dat gedaan is kan je dat hoofdbestand gebruiken om de nieuwe lijsten aan te maken.
Maar daar kom ik morgen (nou ja, eigenlijk vandaag) nog op terug, ik ga nu slpaen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
zoveel rijen toevoegen als er afdelingen zijn

Forum leden,

In bijgaand voorbeeldbestand heb ik aangegeven wat de bedoeling is.
Elke apotheek heeft één of meerdere afdelingen. We willen nu graag dat als een apotheek meer dan één afdeling heeft er net zoveel rijen komen als er afdelingen van die apotheek zijn. Dus twee afdelingen genereert twee rijen met nagenoeg dezelfde inhoud, alleen de kolom "afd1" bevat andere gegevens.
We hebben nu 400 rijen met elk één tot twaalf afdelingen.in aparte kolommen, om je een idee te geven hoeveel het 'echte' bestand aan gegevens bevat.

Dit bestand wordt uiteindelijk gebruikt als "moederbestand" van waaruit alle andere werkmappen/bladen gegevens halen.

Alvast weer bedankt voor het meedenken,

Gerald

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan