• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabbladen wel/niet zichtbaar maken met selectvakje

Status
Niet open voor verdere reacties.

JANHooyman

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2021
Hallo,

Weet iemand een oplossing voor het volgende probleem ik kom er zelf niet uit.
Checkboxen geven een waar of onwaar reactie bij aan/uit vinken.
Je kan er een macro eraan koppelen maar dat is maar 1 actie, is het ook mogelijk om er een macro aan te hangen die bij waar het tabblad zichtbaar maakt en bij onwaar weer onzichtbaar.
Met de Toggle knop kan dit wel aan/uitzetten maar een aanvink knopje staat veel netter en duidelijker.

iemand een oplossing hier voor.

Ik heb een voorbeeldje toegevoegd met een paar tabbladen die wel/niet zichtbaar gemaakt moeten worden dmv vinkje aan/uit.
0= altijd zichtbaar
1-2-3 individueel wel/niet zichtbaar.

Bijlagen

Bijvoorbeeld:
Code:
Sub Selectievakje1_Klikken()
    Sheets("1").Visible = IIf(ActiveSheet.CheckBoxes("Selectievakje 1").Value = 1, True, False)
End Sub

Zelf gebruik ik liever ActiveX CheckBoxes:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Tabbladen zichtbaar met checkbox

Hallo Edmoor,

Super, dit werkt perfect met die ActiveX Checkbox.
Tabbladen toevoegen is ook gemakkelijk.

Bedankt.

Even voor andere eventuele gebruikers, wil je een naam als tabblad dan gewoon de tekst aanpassen van de checkbox en tabblad zie bijlage.
Een tabblad toevoegen is ook een makkie.
In de programmacode een private sub regel toevoegen en hoppa.

succes.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het is natuurlijk veel beter soortgelijke gegevens in slechts 1 werkblad op te slaan. Autofilter doet de rest.

Gebruik VBA niet om ontwerpfouten op te lossen.

Het is natuurlijk veel beter soortgelijke gegevens in slechts 1 werkblad op te slaan. Autofilter doet de rest.

Gebruik VBA niet om ontwerpfouten op te lossen.

Hallo snb,

Ik sta altijd open voor andere oplossingen vertel...

Plaats je geanonimiseerde bestand.

Geanonimiseerd <> leeg

Probeer eens alle gegevens van alle werkbladen in 1 werkbladtabel te zetten.
Gebruik voor ieder soort gegeven een eigen kolomkop.
Begin bijv. eens met de grondstoffenregistratie (nu 8 werkbladen)
Verwijder alle samengevoegde cellen.
Maak altijd gebruik van cel A1 in een werkblad.
Voorkom dat dezelfde gegevens vaker voorkomen in het bestand: eenmaal is voldoende.
De visuele vormgeving is het laatste waarmee je je moet bezighouden.

Beste snb, het klinkt makkelijker dan gedacht. Ik heb idd 8 bladen die betrekking hebben op grondstoffen. als ik alles in 1a 2 tabbladen zou proppen wordt het onoverzichtelijk. 5 bladen bevatten al gegevens die dagelijks geïmporteerd worden uit 5 andere excel bestanden. 2 bladen laten een totaal overzicht en gefilterde data zien. Door de vele tabbladen is het voor collega’s (digibeten) wel direct duidelijk en kunnen ze er iets mee, en dat is het doel.
De aanvink methode van Edmoor is een handige en simpele oplossing voor de vele tabbladen. Maar bedankt voor het meedenken snb.

Eén tabblad met gegevens is ook alleen maar bedoeld om op een correcte manier gegevens op te slaan.
Een tabblad dat wordt gebruikt om die gegevens naar wens overzichtelijk te presenteren is de daarop noodzakelijk aanvulling.
Gooi efficiënte opslag van gegevens en overzichtelijke presentatie van (gefilterde, gesorteerde, berekende, grafisch weergegeven) gegevens niet door elkaar.
Zoek eens op de begrippen 'front end' en 'back end'.
In mijn opzet heb je zo maar 2 werkbladen nodig: opslag en presentatie.
Dat gaat je een hoop werk en hoofdbrekens besparen; doe niet 'zo maar wat' (om de website te citeren).
Overigens lijkt mij enig milieutabblad (met alle vormen van afval: geluid, warmte, gassen, lozingen) te ontbreken

Laatst bewerkt:
Met wat ik nu heb kan ik prima uit de voeten en is het voor andere ook te behappen. Doe maar wat is mijn gevoel voor humor en nuchterheid.

Ik schrik van het amateurisme bij extreem vervuilende bedrijven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan