tabbladen zichtbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

LiesbethB

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2009
"U kunt geen waarde aan dit object toekennen"

Ik kan de db niet uploaden aangezien die zelfs na comprimeren en herstellen en zippen nog veel te groot is. je kan de gezipte versie hier downloaden:
http://rcpt.yousendit.com/725844547/444400abc094052e9cc8ae06a596c203

Ik heb een database gemaakt voor registratie van gegevens voor een studie op een verloskwartier.

Er is één hoofdformulier met de basisgegevens van de patiënte (leeftijd, lengte, gewicht ...).
Daaronder staan er een zestal tabs (horizontaal gerangschikt) met in elk tabblad een ander formulier (gegevens voor de zwangerschap, tijdens de zwangerschap, tijdens de bevalling, na de bevalling ...).

Wanneer een gebruiker op een tabblad klikt, verspringt de focus naar beneden zodat de tabs verdwijnen en enkel het subformulier nog zichtbaar is.

Ik zou de tabs zichtbaar willen houden aangezien de meeste gebruikers onervaren zijn in Access en het verdwijnen van de tabs zorgt voor paniek, verwarring en onvolledig ingevulde formulieren.

Ik heb dat geprobeerd via eigenschappen -> gebeurtenissen -> bij openen / bij klikken -> focus / sendkeys {home}, maar geen van de 4 mogelijke combinaties werkt. iemand een andere suggestie?

alvast bedankt

Liesbeth

Laatst bewerkt:
Dat betekend dus dat je formulier groter is dan het beeldscherm. Misschien is het een idee om onderaan het formulier extra knoppen te maken, waarmee je de focus aan een tabblad geeft. Zo kun je boven en onder in het formulier je tabbladen besturen.

Dat betekend dus dat je formulier groter is dan het beeldscherm. Misschien is het een idee om onderaan het formulier extra knoppen te maken, waarmee je de focus aan een tabblad geeft. Zo kun je boven en onder in het formulier je tabbladen besturen.

De mensen die het formulier moeten invullen, kennen niets van Access. Het moet dus een eenvoudig formulier zijn dat volledig monkey-proof is. Hoe meer knoppen en verwijzingen, hoe meer mensen van de wijs raken en hun formulier verkeerd invullen. Ik zou dus graag een oplossing vinden die er voor zorgt dat de tabs gewoon zichtbaar blijven met één klik, zodat iedereen het overzicht kan behouden.

Kun je een voorbeeldje neerzetten, uiteraard met gefingeerde gegevens in een paar records.

Michel

db downloaden

Kun je een voorbeeldje neerzetten, uiteraard met gefingeerde gegevens in een paar records.

Michel

ik kan geen voorbeeld posten, het bestand is daarvoor te groot, zelfs na comprimeren en zippen.

ik heb in mijn beginpost bovenaan een link toegevoegd waar je de db kan downloaden.

alvast bedankt voor de hulp,

Liesbeth

Zal er een blik op werpen!

Michel

het probleem met de foutmelding is opgelost door de subformulieren te verwijderen en terug te plaatsen. blijft nog het probleem met de tabs. suggesties nog steeds welkom!

Ik heb er weer eens naar gekeken, en denk ik toch wel iets gevonden waar je wat aan zou kunnen hebben...
Wat in ieder geval werkt: in de koptekst van het formulier knoppen maken voor alle tabbladen.
Achter alle knoppen zet je dan de volgende code:

Code:
Private Sub cmdNarcose_Click()

Me.tabNarcose.SetFocus

End Sub

Ik heb hierbij uiteraard de namen van de tabbladen gelijk getrokken met de namen van de knoppen, dat werkt een stuk makkelijker.

Bij het tabbesturingselement (dat in jouw voorbeeld TabbestEl52 heet) geef je bij <Stijl> aan dat je geen knoppen wilt zien. Nu fungeren de knoppen a.h.w. als tabbesturingselementen, die altijd in beeld blijven.

Michel

Ik heb er weer eens naar gekeken, en denk ik toch wel iets gevonden waar je wat aan zou kunnen hebben...

Dag Michel,

ik zal het zeker eens proberen en iets laten weten over het resultaat.

bedankt voor de hulp !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan