• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabbladnaam in cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Oiksky

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2013
Beste,

Ik zou graag een bestand maken waar bv in cel A1 de tabbladnaam komt van die tab.
Bv mijn tabblad naam is 'Blad 1' dan zou er in cel A1 'Blad 1' moeten staan, is dit mogelijk?
en dat dit dus automatisch aanpast als je de tabbladnaam aanpast.

Wil je dat met of zonder VBA oplossen.

zonder VBA de formule gebruike
Code:
=cel("bestandsnaam";A1)

excel zal nu het hele pad weergeven, dus inclusief werkblad naam.

Hier een blad met beide oplossingen...

in het VBA gedeelte een normale module de volgende code invoegen,.. en dat werkt heerlijk. (wel opnieuw laten uitrekenen, werkt hetzelfde als Datum())

Code:
Function Bladnaam()
    Bladnaam = ActiveSheet.Name
End Function

Bekijk bijlage oiksky.xlsm

Dit werkt niet bij mij, er staat #naam? de bedoeling is dat ik het blad dus kan benoemen en dat het dus in een cel komt, en ook automatisch aanpast.
het probleem is, ik kan helemaal niet met VBA werken
dus liefst de gewone oplossing ik heb een screenshot genomen van het bestand dat ik zie.

Bijlagen

• excel.jpg
    excel.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 399
Kleine aanpassing:
Code:
Function Bladnaam() As String
Application.Volatile
Bladnaam = ActiveSheet.Name
End Function
Let op: om de functie te gebruiken, dit invoeren: =Bladnaam()

Zonder VBA:)

=RIGHT(CELL("filename";O4);LEN(CELL("filename";O4))-SEARCH("]";CELL("filename";O4)))
OF
=MID(CELL("filename";A1);FIND("]";CELL("filename";A1))+1;LEN(CELL("filename";A1))-FIND("]";CELL("filename";A1)))

In de bijlage zit het voorbeeld; hierin zijn de functies in het nederlands vertaald als je ze in een nederlandse versie opent.

Ron

Bijlagen

@Haaren101,

:thumb:

ik had geen tijd om tijdens het posten om de hele formule uit te vogelen..
Maar ook nu veranderd de celwaarde toch niet meteen als de bladnaam word gewijzigd?

Nee het lukt me nu ook! merci voor de info!
Nu zit ik wel nog met een ander probleem, maar dat is een autocad-excel koppelingsprobleem, ik denk niet dat iemand van jullie daar de nodige kennis over heeft?

@Haaren101,

:thumb:

ik had geen tijd om tijdens het posten om de hele formule uit te vogelen..
Maar ook nu veranderd de celwaarde toch niet meteen als de bladnaam word gewijzigd?

Probeer het uit! Werkt het niet direcht dan even de F9 beroeren

Ron

Nee het lukt me nu ook! merci voor de info!
Nu zit ik wel nog met een ander probleem, maar dat is een autocad-excel koppelingsprobleem, ik denk niet dat iemand van jullie daar de nodige kennis over heeft?

Nooit het Helpmij forum onderschatten!:D
Gewoon je vraag stellen en in dit geval even een nieuw topic opstarten.

Ron

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan