• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabbladnaam zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

FvvHelpmij

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 okt 2005
Ik heb een Excel sheet met ca. 50 tabbladen met verschillende namen (A1,A2,A3,B1,B2,B3 enz.).

Ik zou willen dat ik middels bijv. "Vertikaal.Zoeken" Excel kan laten zoeken op de variabele naam van het tabblad. Ik zie geen functie die dat kan. Is er wel een manier voor?

Ik werk met Excel 2000

Groeten

FvvHelpMij

phew... er is waarschijnlijk geen formule voor. Als je zoiets wilt moet je in visual basic zijn. Maar als je 50 tabbladen nodig hebt, is excel dan wel het juiste programma? Of je moet het bestand vereenvoudigen tot (veel) minder tabbladen, of je zou eens moeten kijken naar acces. Wat is het voor een bestand?

Beste RJ,

Dat kan in combinatie met de functie "Indirect".
Normaal ziet de functie er zo uit:
=VERT.ZOEKEN(A1;Test1!$A$1:$B$12;2;ONWAAR)
Combineer je deze functie met indirect, dan wordt de functie als volgt:
=VERT.ZOEKEN(A1;INDIRECT($B$1&"!$A$1:$B$12");2;ONWAAR)

In cel A1 staat de zoekwaarde
In cel B1 staat het tabblad dat je wilt doorzoeken. In mijn geval staat daar Test1. Zodra je de waarde in cel B1 wijzigt, wordt een ander tabblad doorzocht. Je moet er dan wel voor zorgen dat de opbouw van die werkbladen identiek is, anders is het effectiever verschillende functies te maken.

Het is een prachtige functie, maar je moet wel goed op de syntax van de functie letten want een tikfout is zo gemaakt.

Succes.

Richard

Grofweg komt het erop neer dat op elk tabblad een ander premietarief staat.

Op de bovenste regel staan steeds de verzekerde bedragen waar de premie van afhankelijk is.

In de eerste kolom staan verschillende dekkingscodes waar de premie ook van afhankelijk is.

Middels "Vertikaal.Zoeken" en o.a. "Vergelijken" wordt de juiste waarde in de tabel erbij gezocht.

De verwijzibg naar de betreffende tabbladen is nu "hard" in de formule ingetikt. Het beheer van de formules wordt hierdoor tijdrovend bij wijzigingen.

Ik vraag me daarom af of het niet eenvoudiger kan.

FvvHelpmij

Kun je geen namen in het naamvak gebruiken?
Of geen even een simpel voorbeeld van een paar mappen? Dit kan veel duidelijkheid geven.
Imod

Beste Fvv,

De opbouw van je werkmap is mij niet geheel duidelijk. Kun je het bestand zippen en toevoegen op dit forum?
Twee vragen:
1) Is het niet mogelijk 1 grote tabel te maken met daarin alle tarieven?
2) Wil je met de formule vert.zoeken alle werkbladen in één keer doorzoeken? Dan werkt de optie met 'indirect' niet, en moet je eens kijken of er 1 tabel van kan worden gemaakt.

Groeten,

Richard

De formule INDIRECT heb ik binnen de formule vertikaal.zoeken en diverse andere formules toegevoegd en werkt perfect.

Afhankelijk van de gebruikte (tarief)code wordt het juiste tabblad erbij gezocht en daarmee het juiste tarief.

He probleem is hiermee opgelost.

Bedankt voor de hulp.

FvV

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan