Tabel als zoekcriterium voor Query

• Onderwerp starter Onderwerp starter GMV
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

GMV

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2010
Hallo,

Is het mogelijk om een tabel te gebruiken als een zoekcriterium voor een query?

Ik wil een query die voor mij de uitslagen opzoekt van 198 personen. Ik heb een aparte achternaam een voornaamkolom in de tabel. Kan ik dan de tabel met deze 198 personen gebruiken als zoekcriterium, of moet ik ze toch handmatig invoeren?

Voorbeeld:
Query laat allerlei gegevens zien. Ik zoek op achternaam en voornaam.
Achternaam: De Vries
Voornaam: Piet

Nu krijg ik alle uitslagen van het afgelopen jaar van deze persoon.
Dit wil ik uitvoeren voor 198 personen, maar dan in 1 query, ipv 198 verschillende queries te maken.

Je kunt, op een formulier, een keuzelijst maken waarin je een persoon opzoekt, en de waarde uit deze keuzelijst gebruiken als criterium in een overzichtsquery. Is dat wat je bedoelt?

Wellicht, mijn kennis van access is nog niet zo heel groot.

Waar ik op uit wil komen is dat ik niet apart 198 namen hoef in te voeren als zoekcriterium. Ik zou dus deze namen in een formulier kunnen zetten en dit formulier gebruiken als criterium?

Je maakt een formulier met een keuzelijst die is gebaseerd op de tabel Personen. In die keuzelijst maak je een selectie van een persoon. In de query die je hebt gemaakt, zet je in de regel Criteria vervolgens een verwijzing naar de keuzelijst van het formulier. Dat ziet er ongeveer zo uit: [Forms]![Formulier1]![cboPersoon]

Of, wat je ook zou kunnen doen:
Je maakt een enkelvoudig formulier op de tabel Personen. En je maakt een doorlopend subformulier op basis van de tabel Uitslagen. Deze twee formulieren zijn als het goed is aan elkaar gekoppeld op basis van PersoonsID. Als je het formulier nu bekijkt, zie je dat je per persoon alle uitslagen te zien krijgt. Je bladert dus door je Personenformulier, en ziet voor iedereen zijn eigen uitslagen.

Hierbij een voorbeeldje.... Om hem te kunnen posten, heb ik wat moeten snoeien. Zo zijn in de uitslagen alle plaatsen boven 15 verwijderd, de lege tabel Ronde van Spanje en her en der wat kleine (in mijn ogen onbeduidende ;) ) rondes.... Maar het gaat uiteraard om het idee, en dat werkt!

Zeer interessant. Bedankt!

Maar het is dus niet mogelijk om de uitslagen van 198 renners tegelijk te zien als ik het zo bekijk? Althans, niet op deze manier.

Jawel, dan gebruik je de query qUitslagen zonder het formulier. Hij vraagt dan wel om een parameter (het dialoogschermpje) maar als je gelijk op OK klikt, zie je de hele lijst.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan