Tabel die bepaalde records niet heeft..overslaan in query.

• Onderwerp starter Onderwerp starter ael
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ael

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2007
Hallo allemaal,
Ten eerste ik ben een echte beginner met MsAccess en probeer zelf een hoop uit te zoeken voordat ik hulp vraag.
Maar dan is het nu toch zo ver.

Mij probleem c.q. vraag :

Ik heb een Query gemaakt waar ik diverse tabellen aan elkaar koppel.
Hierin gaat het over rekeningen waar bepaalde klanten verschillende korting voor verschillende diensten van mij krijgen. Dus Eén klant kan dus zomaar 5 verschillende kortingen krijgen.
Echter zijn er ook die geen korting krijgen.
In de tabel kortingen staan de klanten die wel korting krijgen, die niets krijgen staan hier niet in.

Als ik een rekening opmaak via de query en er bevindt zich een klant in de record die geen vernoeming heeft in de tabel "kortingen" dan krijg ik een leeg schrem.
Waarom dit gebeurd begrijp ik wel.
Maar hoe kan ik in de query vertellen als er geen record in de tabel "kortingen"
bevindt ,op naam van die specifieke klant, er een korting van 0% moet worden toegepast.

Wie kan mij helpen.?

Je moet de link die je maakt in de QBF (query by form) dubbel klikken dan krijg je opties die moet je even lezen. De standaard is optie 1. Optie 2 wordt een left join en optie 3 wordt een right join.

HTH:D

Qbf

Ik heb gedaan wat je zij maar krijg dan de volgende melding.

"De SQL-instructie kan niet worden uitgevoerd omdat deze niet eenduidig outer-joins bevat. Als u een van de joins eerst wil laten uitvoeren, maakt u een andere query aan die de eerste join uitvoerd en neemt u deze op in uw SQL instructie."

Dit is echt abrakadabra voor mij.
Ik krijg deze melding bij zowel optie 2 als 3 uit de keuze mogelijkheden.

Simpel beginnen

Neem eerst twee tabellen en experimenteer dan met optie 2 en 3.
Dat kan haast niet verkeerd gaan. Kijk goed wat er gebeurd.

HTH:D

Ik heb gedaan wat je zij maar krijg dan de volgende melding.

"De SQL-instructie kan niet worden uitgevoerd omdat deze niet eenduidig outer-joins bevat. Als u een van de joins eerst wil laten uitvoeren, maakt u een andere query aan die de eerste join uitvoerd en neemt u deze op in uw SQL instructie."

Dit is echt abrakadabra voor mij.
Ik krijg deze melding bij zowel optie 2 als 3 uit de keuze mogelijkheden.

Je moet goed kijken naar alle relaties die je hebt gelegd naar ALLE tabellen in je query.
Als je een hoofd table hebt waarvan alle record moeten worden getoond, dan neem je een 'left join' relatie op. In SQL kan je zien wat dat inhoud.
Maaar als je dit voor één table doet dan moet je het eigenlijk ook voor alle andere tables doen.

Wim

Het probleem is opgelost.
Hartelijk dank voor de hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan