• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabel filteren op basis van de waarde in de actieve cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

grietsenwijma

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Ik zit al even te puzzelen op een code om een tabel te filteren op basis van de waarde van één geselecteerde cel
....helaas krijg ik het niet voor elkaar terwijl het vlg mij toch niet moeilijk zou moeten zijn.
Zie voorbeeldje in de bijlage.
Met de code die ik zoek zou ik als ik in cel B8 sta alle rijen met een "s" in kolom B moeten selecteren
Sta ik in c10, dan alle rijen met een "k" in kolom C

Tabelletje is natuurlijk doodsimpel, maar het is bedoeld voor een "echt" bestand met meer dan 4000 regels

Iemand een suggestie?

Alvast dank!

Bekijk bijlage Testje.xlsm

Ik heb in de vba editor in blad1 2 event macro's gemaakt,
1 op worksheet_selectionchange event die filtert de waarde van de cel die aanklikt

de andere eventmacro is worksheet beforeDoubleclick
Als je dubbel klikt ergens in het gefiltered bereik dan wordt de filtering weer verwijderd

Bijlagen

Werkt uitstekend, maar...

Met deze code ben ik een heel eind op de goede weg.

...maar een tabel die altijd filtert zodra je een cel aanklikt is niet mee te werken.

In dit bestand gaan zo'n 30 mensen werken waarvan het overgrote deel geen doel tot filteren heeft.

Ik ben een poos met de code aan het experimenteren geweest (try+error) maar ik krijg hem niet op een andere manier aangestuurd dan door een klik

Wat ik eigenlijk wil is om deze code aan een button toe te wijzen.

Hoe krijg ik hem zo aangepast?

Het verwijderen van de selectie is voor mij minder interessant omdat er op mijn bestand al een code (met button) draait die dat regelt.

Alvast dank!

30 man die in één Excel-bestand gaan werken? De code van @roeljongman doet exact wat er in de OP staat. Dat er niet mee te werken is had je op voorhand al kunnen bedenken. Dus maak van de vraag een vraag en doe er een relevant voorbeeld bij waarin ook jouw experimenten staan.

De plek waar de code nu staat is specifiek bedoelt voor event-macro's, waarbij events dan dubbelklikken of cel selecteren zijn..
Met een kleine aanpassing kun je de code ook in een module zetten en dan aan een knop koppelen.

Code:
Sub Filteren()
If Not Intersect(ActiveCell, Range("A2").CurrentRegion) Is Nothing Then
    Range("$A$2").CurrentRegion.AutoFilter _
                                field:=ActiveCell.Column, _
                                Criteria1:=ActiveCell.Value
End If

End Sub

Laatst bewerkt:
Het was die "kleine aanpassing" die ik niet voor elkaar kon krijgen

Ik heb er inmiddels een poosje mee zitten experimenteren en met een beetje bijschaven kan ik hem precies gebruiken zoals bedoeld.

Ik ga morgen implementeren.

Bedankt, en ik ga de vraag als opgelost markeren :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan