Tabel maken mbv andere gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

dietersnick

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 okt 2013
Hallo,

Ik ben nog niet zolang bekent met acces, maar wil voor mijn werk een database maken voor de planning van het onderhoud.
Deze database moeten kunnen:
- overzicht machines geven
- overzicht taken gekoppeld aan machine geven
- kalender maken met taken per week

Bij dit laatste zit ik nu vast. In de tabellen machines en taken heb ik alle gegevens verzameld, deze zijn nodig voor de kalender:

Machinenr
Taakid
Taaknaam
Startweek (de week waarin het eerste onderhoud gepland is, als het bv maandelijks onderhoud is mag dit max 4 zijn)
periodiciteit (wekelijks, tweewekelijks, maandelijks, 3-maandelijks, halfjaarlijks, jaarlijks)
Tijdsduur (tijdsduur van het onderhoud)

Uit deze gegevens wil ik dus een nieuwe tabel maken waarin staat:
TaakId
Taaknaam
Machinenr
W1
W2
...
W52

In de kolommen W1 tot W52 wil ik het aantal uren in de desbetreffende week hebben.
Dus als het onderhoud A 5uur duurt en wekelijks gebeurt wil ik in deze 52 kolommen een 5 zien staan, als dit tweewekelijks duurt moet hij eerst kijken naar zijn startweek en dan elke twee kolommen een 5,...

Nu geraak ik er niet uit hoe ik zoiets gemakkelijk (of iets moeilijker kan verwezelijken).
Dit kan liggen aan het feit dat ik nog niet veel ken van acces natuurlijk, maar ik kan wel wat tips gebruiken.

VBA in excel ken ik, mss is dit een hulp.

Alvast bedankt voor de hulp!

Dieter

De simpelste tip is ok gelijk de makkelijkste: bedenk iets anders. Je database is, als je zo doorgaat, straks totaal niet meer genormaliseerd, en je gaat jezelf daarmee enorm inde eigen voet schieten. In concreto gaat het dan om het slechte idee om voor elke week een apart veld te maken. Dat hoor je niet te doen; gebruik één datumveld voor de taken, en genereer de weekoverzichten in een kruistabel. Op basis daarvan maak je simpel een kalenderoverzicht. Staat ook nog eens uitgelegd in de Access cursus :)

Okay, lijkt me logisch. Krijg ik via deze weg ook de kans om de repetitie (wekelijks, 2-wekelijks,...) in dit kalenderoverzicht te verwerken?
Ik zoek in ieder geval eens de Acces cursus op en kijk wat ik ervan kan maken.

Bedankt

Als je genormaliseerd werkt, dan maak je voor elke taak een apart record. Als daar een herhaling inzit, dan kun je dat proces uiteraard (ook nog eens veel beter) automatiseren door op basis van een vaste parameter nieuwe records te genereren. Overigens zou ik het in jouw geval niet weten, hoe ik repeterende afspraken moet automatiseren, omdat je steeds in andere velden moet opslaan. Dat is bijna niet te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan