• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tabel maken van datums per maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

scannie

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2016
Berichten
27
Ik heb een vraag en vermoed dat de oplossing simpel is... maar kan hem niet vinden.

Ik heb 100 cellen met datums in 2015.
De datum bestaat uit dag, maand en jaar.

Nu wil ik weten hoeveel dit per maand zijn en hiervan een grafiek maken.
Dus hoeveel cellen met een datum in januari, februari, enz.

In de grafiek dan hozizontaal de maanden.
En vertikaal het aantal keren dat een datum in de maand voorkomt.

Iemand een idee?
 
Met behulp van een draaitabel en draaigrafiek moet het lukken.
 
Hi scannie, indien de datums in dezelfde kolom staan, zou je gebruik kunnen maken van de oplossing waarvan ik een voorbeeld in dit bericht heb geplaatst.

Je gaat dan als volgt te werk:
Stap 1: Maak een lege kolom voor de kolom waarin je de datums hebt staan (in het voorbeeld is dit kolom B)
Stap 2: Plaats in de lege cel voor de eerste datum de functie:
Code:
=Maand(cel eerste datum)
Stap 3: Selecteer vervolgens de cel waarin je de functie hebt staan en sleep naar de laatste cel waar een datum naast staat.
Je hebt nu aan Excel uitgelegd in de hoeveelste maand jouw datums vallen.

Stap 4: Maak nu ergens in je sheet een lijst met de cijfers 1 t/m 12 (zoals in het voorbeeld). Dit zijn dus 12 cellen onder elkaar, welke elk een eigen nummer hebben.
Stap 5: Zet in elke cel naast het nummer, de maand die erbij hoort (januari is de eerste maand, februari de tweede etc.).
Wanneer je gebruik maakt van Automatisch doorvoeren heb je deze stappen zo gedaan.

Stap 6: Plaats nu de volgende functie in de eerste cel naast 'januari'
Code:
=AANTAL.ALS(B:B;F2)
het bereik is hier conform de bijlage.
Stap 7: Selecteer de cel met de functie die jij zojuist gemaakt hebt en sleep deze naar de cel die naast december staat.

Stap 8: Selecteer vervolgens de kolom met de maanden en de kolom met de AANTAL.ALS functies.
Stap 9: Ga vervolgens in het lint naar invoegen/grafieken en kies de grafiek die je graag wilt zien.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen, veel succes!

Helpmij.nl_Vraag_1_2016-05-03.png
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan