• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabel omzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

IlsePoretsew

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2016
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag, kun je bovenste tabel omzetten naar de onderste tabel?
Hopelijk kunnen jullie helpen?

Groetjes,
Esli
Capture.PNG

Ja dat kan.

Plaats een Excel-bestand voor meer assistentie.

Laatst bewerkt:
Bedankt Jan karel, maar welke stappen buiten ophalen en tranformeren moet ik nemen. Want ik zie bij transformeren een hele hoop opties staan ... Alvast bedankt!

Kies de bovenste tabel en kies "Van tabel of bereik". Selecteer de eerste twee kolommen en klik vervolgens op de tab transformeren. Kies de keuzelijst "Unpivot columns", optie "Unpivot Other columns"

Ik kan de desbetreffende optie niet vinden, is er misschieen een nederlandse vertaling van?

Heel simpel met ophalen en transformeren...
Hmmm.... JKP... In welke versie van Excel is dit te vinden? Klinkt interessant, maar ik ken 'm niet en kan het ook niet vinden in de linten of opties.

Excel 2016. Het lint varieert een beetje met de Exacte versie, je vindt e.e.a. op de gegevens tab, bij iets oudere versies onde de knop nieuwe Query denk ik. Het is de "nieuwe" naam van PowerQuery.

Ahhhh.... dat verklaart wel waarom ik het niet kon vinden. Ik ben nog een 2010 gebruiker. :D
Tnx voor je terugkoppeling.

@Ginger

Jouw versie bevat deze optie ook met deze macro:

Code:
Sub M_snb()
    sn = Selection.ListObject.DataBodyRange

y = Selection.Columns.Count
    ReDim sp(UBound(sn) * UBound(sn, 2) - y, y + 1)
    n = 0
    For j = 1 To UBound(sn)
      For jj = y + 1 To UBound(sn, 2)
         For jjj = 1 To y
            sp(n, jjj - 1) = sn(j, jjj)
         Next
         sp(n, jjj - 1) = sn(j, jj)
         n = n + 1
      Next
    Next

Cells(1, 10).CurrentRegion.ClearContents
    Cells(1, 10).Resize(UBound(sp), UBound(sp, 2) + 1) = sp
End Sub

Selecteer de kolomkoppen van de tabel voor de 'unpivot'-aktie.
Klik op de knop van de macro.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
100 Mb voor wat een macro van 15 regels ook kan.

@SNB: Dat klopt, maar het is 95% van de Excel mensen niet gegeven VBA te schrijven voor een dergelijke opdracht terwijl veel mensen Get and Transform (G&T) wél snappen (en kunnen onderhouden). MIjn ervaring is ook dat VBA "kleiner" en vooral sneller is dan G&T, maar alleen mensen met genoeg VBA kennis kunnen een dergelijk resultaat bereiken met VBA.

Tijd voor een upgrade? :-)
Ha ha ha... Op zich wel, maar ben nog niet zo'n leuke aanbieding tegen gekomen zoals ik bij Office 2010 had (3 pc's voor 90 euro). Maarrrr.... met een half jaar gaan we op de zaak over op Office 2016. Daar kan ik dan wel lekker los gaan. :D

Jouw versie bevat deze optie ook met deze macro
Hoppaaaaaaa..... en mijn hartelijke dank maar weer snb. Gelijk opgeslagen. Heb je dat workbook al toegevoegd aan je site? Lijkt me voor wel meer gebruikers een handige tool. ;)

En tot die tijd de gratis PowerQuery downloaden en er vast mee spelen, een uitermate krachtige tool!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan