• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabel rijen sorteren met toegevoegde shapes, tekst beweegt shape niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

RickBu

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2018
Berichten
13
Beste helpers,

Ik zit het met volgende, ik krijg shapes die ik heb toegevoegd aan rijen niet gesorteerd zoals dat met mijn teksten wel lukt. Wanneer ik sorteer van bijv. laag naar hoog verplaatst de tekst maar blijven de bijhorende shapes in de rij staan. Wanneer ik vervolgens filter werkt het wel naar behoren, maar dan worden de rijen ook daadwerkelijk verborgen, dit is als je wilt sorteren niet wenselijk.

Even wat context: ik probeer met behulp van Excel VBA een programma te schrijven waarmee ik sneller tot een productieplanning kan komen. Via een invoerformulier kan de data omtrent bewerkingstijden ingevoerd worden. Met behulp van de leverdatum en de lengte van bewerkingen kan tot een startdatum gekomen worden en kan de capaciteit in de gaten worden gehouden. Dankzij dit forum heb ik al grote stappen kunnen maken. Ter illustratie van het probleem hier wat screenshots:

Sorteerprobleem1.JPG
Hier een mogelijke situatie waarbij ik de ordernummers van groot naar klein wil sorteren.

Sorteerprobleem2.JPG
En hier het resultaat: de tekst is verplaatst, mijn bonte verzameling aan kleuren helaas niet.

Sorteerprobleem3.JPG
Voor zover ik op het internet antwoord heb kunnen vinden is het in ieder geval noodzakelijk om de shapes aan cellen toe te wijzen. Dit is echter gebeurt, daarnaast hebben de shapes ook precies de afmeting van de cel.

Ik wil graag dat de orderdata en de shapes met elkaar mee bewegen wanneer ik de tabel laat sorteren.

Ik heb geprobeerd de shapes direct toe te wijzen aan de TabelregelOD omdat die nu als algemene sheet gespecificeerd staat, dit is helaas niet mogelijk. Ik heb het idee dat dit vrij eenvoudig in Excel op te lossen is, om deze reden heb ik deze vraag op het Excel forum geplaatst in plaats van het VBA forum. Als dit verkeerd is hoor ik het wel, dan pas ik het aan.

Toegevoegd is mijn bestand, bedankt alvast!
Groeten,
Rick

Bekijk bijlage Vernieuwde planning versie 1.6_met macro.xlsm
 
Het sorteren met de shapes werkt als je ze iets kleiner maakt dan de cel.
 
Mooie suggestie HSV, ik had niet gedacht dat dit zo zou kunnen.
Heb even voor TS getest. het zou al werken om bij ieder "with" stukje 1 regel in te voegen.
Voorbeeld met 98% op de hoogte:
Code:
        With Monteren
            .Fill.ForeColor.RGB = rgbBlack
            .Fill.ForeColor.RGB = rgbBlack
[COLOR="#FF0000"]            .ScaleHeight 0.98, msoFalse, msoScaleFromTopLeft[/COLOR]
            .TextFrame.HorizontalAlignment = xlHAlignCenter
            .TextFrame.VerticalAlignment = xlVAlignCenter
            .TextFrame2.TextRange.Text = "Monteren"
        End With
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik had de hoop gesteld op een eenvoudige oplossing en die is er gelukkig. Ik ga ermee aan de slag
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan