• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabel uitlezen...

Status
Niet open voor verdere reacties.

savageh

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2007
Berichten
52
Hoi,

Ik heb dus een probleemke met tabel uitlezen;
Er moeten 2 voorwaarden voldaan zijn voordat de gegeven eruit wordt gehaald.

Code:
=SOMPRODUCT((B9:B19=B21)*(C9:C19=C21)*(D9:D19))
Ik heb deze formule gebruikt en het lukt ook.
Maar als de gewenste bereik letters bevat dan geeft het de melding "#Waarde" (zie bijlage)

Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?

Alvast bedankt,
 

Bijlagen

  • tabel2.rar
    2,2 KB · Weergaven: 42
Maar als de gewenste bereik letters bevat dan geeft het de melding "#Waarde" (zie bijlage)

Natuurlijk geeft dat een foutmelding, je gaat immers woorden optellen :confused:

Hoie het aangepast kan worden hangt af van wat jij bedoelt en wilt doen.
 
Wat ik wil doen is;

Aan de hand van 2 voorwaarden (in dit geval "Type" en "Materiaal") de "fabrikant" er uit kiezen. (zie bijlage vorige post)
 
In I9:

=F9&G9

doorvoeren naar beneden

Dan formule:

=ZOEKEN(F21&G21;$I$9:$I$19;$H$9:$H$19)

Wigi
 
Bedankt,

Werkt zoals het moet, als je geen verkeerde keuzes maakt. Dit heeft namelijk geen controle (tabellen gaan normaal in een ander blad), met de andere formule (bij cijfers) gaf het bij de verkeerde keuze een "0".

Met "zoeken" geeft het bij verkeerde keuzes het dichtsbij liggende "waarde"?
 
Zo dan?

In D21:

=INDEX(D9: D19;VERGELIJKEN(B21&C21;E9:E19;0))

en dan die cel kopieren naar H21.

Wigi
 
Nieuwe dag, nieuwe problemen... Jammer genoeg :confused:

Weer een probleem met tabel uitlezen, het zit zo:

Ik heb 5 kolommen, 4 voor voorwaarden, 1 voor uitlezen... Op zich niet moeilijk met deze formule.
Code:
=SOMPRODUCT((A1:A592=G2)*(B1:B592=H2)*(C1:C592=I2)*(E1:E592=J2)*(D1:D592))

Maar 1 van de voorwaarden moet een rekenveld ("J2") worden; als deze een waarde uitkomt dat niet overeenkomt met de kolom "E1:E592" dan geeft de formule een 0.

Bedoeling is dat als een J2 een waarde uitkomt dat tss een bepaalde waarde is dat in E1:E592 bevindt, dat het dan de bovenliggende waarde kiest.
Ik weet niet of het allemaal zo duidelijk is maar zie bijlage voor de duidelijkheid.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? (als het wel op te lossen is :( )
 

Bijlagen

  • tabel3.rar
    9,3 KB · Weergaven: 38
Zo?

=ALS(AANTAL.ALS(E1:E592;J2)>0;SOMPRODUCT((A1:A592=G2)*(B1:B592=H2)*(C1:C592=I2)*(E1:E592=J2)*(D1:D592));"")
 
Nee,

De cel is bij bepaalde waardes leeg en bij andere gewoon 0
 
normaal gezien met een formule, maar nu (als test) gewoon zelf intype
 
Zie bijlage. Over een andere boeg gegooid, veel beter eigenlijk.

Wigi
 

Bijlagen

  • DBLEZEN Wigi.zip
    13,6 KB · Weergaven: 49
Het doet het zelfde als mijn formule?

Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest...

stel:
geel = A ; groen = 1; rood = W;

en als je nu voor paars een waarde kleiner dan 16,5 uitkomt dan moet deze 2,5 van blauw kiezen;
Als je bvb voor paars 16,5 < (een waarde) < 22 dan moet deze 4 uit blauw kiezen.
enz...

Is dit wel mogelijk?
 
Zie bijlage voor een matrix formule.

Wel een dure formule dus niet te kwistig gebruiken.

Wigi
 

Bijlagen

  • DBAANTAL Wigi.zip
    13,8 KB · Weergaven: 54
Laat ik gelijk maar even inhaken op deze mooie oplossing. Ik heb net een nieuwe vraag gesteld en werd er op gewezen dat deze hier al gesteld was. Vandaar deze reactie.

Is het ook mogelijk meerdere cellen met de DBLEZEN functie te vullen? Ik snap dit niet, want het lijkt dat ik dan bijvoorbeeld overal 'blauw' boven moet zetten.

Ik heb zeg maar in één blad de geel groen rood blauw paars tabellen, en in een ander tablad hetzelfde, alleen dan nog één extra met omschrijving. Nu wil ik vanuit de vier getallen in het eerste blad de omschrijving zoeken in het tweede blad. Kan dat ook?
 
Met DBLEZEN kan je enkel unieke combinaties ophalen. Je kan er ook maar 1 mee ophalen.

Je moet gewoon 1 keer naar blauw verwijzen en voor alle andere formules diezelfde celverwijzing gebruiken.
 
Okey, tot zover snap ik het. Bij mij verandert de invoer echter niet, want ik hoef niets te zoeken. Wat er moet gebeuren is een bepaalde codering bestaande uit 6 cellen naast elkaar koppelen aan een omschrijving behorende bij die codering welke in een andere tabblad staat.

Met DBLEZEN lukt me dat bij de eerste cel wel, maar zodra ik de DBLEZEN op de volgende cel toe pas niet meer.

Ik heb een bijlage toegevoegd met een voorbeeld. Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.rar
    2,8 KB · Weergaven: 33
Zie bijlage voor een matrix formule.

Wel een dure formule dus niet te kwistig gebruiken.

Wigi

Amai wat een formule :D
Nee nee :p

Perfect; Bedankt :thumb:

Alleen een heel klein probleemke

(geel=A; groen=1;rood=W)
als de formule waarde de exact het zelfde is als de waarde in de kolom "paars" dan zou het normaal gezien de overeenkomende waarde moeten nemen, nu neemt hij 1 waarde hoger. (op zich geen groot probleem, wat is de kans dat het via een formule exact het zelfde zal uitkomen?)


Ik zet het op opgelost! ;)

Edit:
ofja mss beter wachten tot dat debastaard's probleem opgelost is :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan