Tabel van Querie uit meerdere tabellen maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcoAm

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2012
Berichten
5
Ik heb 4 tabellen. Landen, (beoordelings-)dimensies, Indicatoren, Value(score), Jaar(beoordeling). Ik heb zowel de beschikking over Access 2007 als 2010.
Doel, zodat ik per indicator per land een score kan geven op de indicator.
Nu heb ik van landen, dimensies en indicatoren een querie gemaakt. Zodat elk land elke dimensie heeft en elke indicator in een lijst.
Nu wil ik hiervan een tabel maken. Maar telkens krijg ik dan toch een keuzebakinvoerveld. Terwijl ik de hele lijst van combi landen, dimensies, indicatoren wil hebben, en dan pas een keuzebakinvoerveld van score en jaar beoordeling.
Zit al 2 dagen te ..., maar lukt me maar niet. Hulp heel graag!!!
ps, ik heb al even in het forum gekeken maar kwam nog geen relevant antwoord tegen.
 
Laatst bewerkt:
Gebruik je opzoekvelden in je tabel?
Zo ja, niet doen.

Los daarvan, je hebt al een query.
Om deze om te zetten naar een aparte tabel heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Gebruik je query.

Tardis
 
Bedankt voor snelle reactie.
1. Ik wil de score per indicator (gerelateerd aan dimensie) per land in een tabel, want dan heb ik de meeste manoevreerruimte voor allerlei berekeningen en vergelijkingen.
2. Ik wil dus inderdaad geen opzoekveld. Dat is me gelukt met een querie, maar nog niet met een tabel.
In de querie die gebaseerd is op de querie land, dimensie, indicator, wil ik er score en jaar van score bij doen, maar dan wel als opzoekboek. Dat lukt binnen queries niet, weet niet wat voor criteria ik daarvoor moet invoeren. Dat lukt me wel binnen tabellen, maar dan krijg ik ook bij de andere alleen een opzoekinvoerbak, wat ik weer niet wilde voor land, dimensie, indicator.
Ik ben er nog niet uit! hlp pls!
 
Laatst bewerkt:
Hoe bedoel je: opzoekboek? Als je bedoelt een Opzoeklijst (die kun je inderdaad in tabellen maken) dan kun je nog overwegen van die gegevens een (opzoek)tabel te maken. Die kun je dan zowel in je tabel als in je query gebruiken.
 
verduidelijking.
Ik wil dus juist niet de route opzoeken en een relatie, waarbij de waarden uit een andere tabel als keuzeinvoerbak worden weergegeven. Maar dat die waarden direct worden geimporteerd, alle waarden dus uit die tabel icm de andere tabellen.
Als ik 4 landen heb en dat aantal wijzigt, en het aantal criteria zijn er 30, en die wijzigen in de toekomst ook, dan wil ik die records combineren, zonder dat het een keuzeinvoerlijst wordt. Die keuzeinvoerlijst wil ik pas hebben bij het kiezen voor een score of een jaar van score. Hopelijk is het zo duidelijk genoeg! heel graag nog jullie advies.
 
Nee, dat helpt niet. Ik heb je initiële vraag er nog eens op nagelezen, en die is ook niet overduidelijk wat dat betreft. Daar heb je het ook nog over een tabel Jaar, en die is volslagen overbodig; een jaartal bereken je uit een datum en waarom zou je daar een aparte tabel voor maken? Maak een voorbeeldje van je db, dan kunnen we wat beter zien wat je aan het doen bent. Want de terminologie die je gebruikt is voor jou ongetwijfeld gesneden koek, maar voor een buitenstaander behoorlijk onbegrijpelijk. En als ik niet snap wat je aan het doen bent, en waar je die tabellen voor gebruikt, wordt het wel erg lastig om zinvolle tips te geven.
 
Bij deze met bijlage.
er staan een paar probeersels bij.
bel me anders gerust even op 0628766003.
het gaat dus om de tabellen Country, EduDim, EduInd, Values (en Year, die staat er in deze versie niet bij).
Van de eerste drie tabellen heb ik een querie gemaakt, die komen dan netjes in records bij elkaar. Dat is de Q-CounInd. Daar wil ik vervolgens een tabel van maken (om deze met een opzoek en uitklap selectie te kunnen koppelen met een Value waarde en een jaar (geen datum dus overigens, maar alleen jaar, 2002 vs. 2012 en wat nog in de toekomst ligt). Maar dat lukt me niet. Het enige wat me lukt zijn die keuzeinvoerbakken. maar die wil ik alleen voor value (en year). Maar niet voor Country, EduDim & EduInd.
indien niet duidelijk bel me even gerust, heel graag. wordt er horensdol van. Alvast dank, vg marco
 

Bijlagen

  • CritVal.rar
    27,2 KB · Weergaven: 31
Ik snap nog steeds niks van je tabel; ik zit je relaties te bekijken (die overigens in de huidige vorm waardeloos zijn; je moet op zijn minst Referentiële integriteit afdwingen) maar zie bijvoorbeeld niet wat de tabel [3Q+1T CDIV] die je koppelt aan de tabel [CounIndVal]. In [3Q+1T CDIV] zitten de velden [EduDim] en [EduInd] die je ook al in [CounIndVal] hebt zitten. (Althans; [EduInd] die je al hebt gekoppeld aan EduDim). Verder zie ik in [3Q+1T CDIV] een veld Country, dat je niet, zoals je zou verwachten, opzoekt in de tabel [Country] zodat je het veld [ID] kunt opslaan maar waarvoor je een aparte query gebruikt, zonder het ID veld?? Kortom: een chaotische database in mijn ogen. Dat de tabel Year er dan niet bij staat, is hooguit een pluspunt ;)
De query [Q-CIndVal] lijkt mij een query die je niet zou moeten willen hebben want dat is een Cartesisch Product. Je kunt de tabel Country niet koppelen aan de andere twee, dus je ziet alle combinaties van alle landen met de records uit de andere twee tabellen. Die query kan dus behoorlijk groot worden, en kun je zeker niet als basis voor opzoeklijsten gebruiken. Leg eerst eens uit wat je eigenlijk wilt doen met de db...
 
Beste OctaFish,
Wellicht zie je wat over hoofd.
De vraag die ik heb gesteld is hoe ik van een query uit verschillende tabellen een tabel kan maken.
Je reacties hebben puur betrekking op probeersels hieromtrent (zoals 3Q; CounIndVal & diverse queries zoals ). Dat die niet kloppen was ik zelf ook al achter. Ik heb de probeersel samenvoeg tabellen en queries niet verwijderd zodat je kon zien wat ik zat te ....
Maar met deze reactie kom ik dus geen stap verder.
Mijn vraag is dus hoe ik van de querie Q-CounInd een tabel kan maken, zonder dat het invoerlijstkeuzebakjes worden, maar dat gewoon alle records worden overgenomen. Verder vraag ik niets. Graag als het kan hierop nog antwoord.
alvast bedankt, marco
Wat ik ermee wil doen.
Er zijn in 2002 25 landen onderzocht, in 2012 35. In 2002 en nu scores op 3 dimensies met per dimensie circa 10 indictoren/criteria, dus beide wil ik erin verwerken. Dus per land 30 scores in 3 dimensies. Averages auto berekenen en verhouding score tot average en nog zo meer. W.o. rangschikkingen van landen op scores per dimensie (zoals freedom & equal treatment). Alsmede verhoudingen tussen score op de ene dimensie in vergelijking met score op andere dimensie. Score landen die bijv. hoog scoren op freedom per def lager op equal treatment of blijkt dat wel mee te vallen (zoals ook blijkt). Anyway, genoeg inhoud.
Nu alleen nog de basis van de database om verder aan te kunnen werken om alle analyes en ratings te kunnen verwerken.
 
Laatst bewerkt:
Je vraag is al door Tardis beantwoord: er is geen enkele noodzaak om de tabel te maken m.b.v. die query. Nu ik de gegevens heb gezien, krijg je van mij hetzelfde antwoord. Hoe je een tabelmaak query kan maken, kun je simpel uit de Help van Access halen, en is een kwestie van het type query aanpassen. Maar je gaat daar je (grotere) probleem niet mee oplossen. En dat is, dat je db niet deugt. Alle gegevens die je wilt halen uit de data kun je met queries maken. Extra tabellen gaan daar niet bij helpen.
Als je geen prijs stelt op tips aangaande je db, dan vind ik dat prima en laat ik de topic graag verder met rust. Ik ga er in beginsel namelijk van uit dat een vraagsteller het op prijs stelt als mensen meedenken over de database, zodat je de db kunt verbeteren. Blijkbaar is dat in jouw geval niet nodig, en stel je dat niet op prijs. Soit, dan wens ik je er veel success mee!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan