tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

sacha

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2001
Ik heb een tabel in word bestaande uit 10 rijen en 5 kolommen. Er staan in de cellen samenvoegvelden.
Nu is het zo dat er na een samenvoeging een aantal rijen leeg blijven. Graag zou ik willen weten of het mogelijk is om die rijen die leeg blijven te laten verwijderen zodat je alleen de tabel ziet waar iets ingevuld staat en de legen rijen weg zijn.
Alvast bedankt.

Als de randen van de tabel geen kleur hebben.. dan zie je alleen maar de ingevoerde tekst.. geen tabel... als je het uitprint
Je moet de randen van de tabel een kleur geven om de tabel te laten zien op de afdruk..

Rijen kun je verwijderen door: rijen helemaal selecteren en op Shift+Delete te drukken...

Ik wil graag wel de tabel zien wanneer die uitgeprint gaat worden, alleen de rijen waar geen gegevens in staan die hoef ik niet te zien en dus ook niet uitgeprint.............

Dan moet je eerst de hele tabel selecteren> rechtemuisknop>randen en arcering> tabblad randen> alle randen weghalen..

Dan de rijen selecteren die je uitgeprint wil hebben> rechtermuisknop> randen en arcering> tabblad randen> alle randen toevoegen..

dan hebben alleen de rijen die tekst hebben... randen.. en alleen die worden dan ook uitgeprint..

De kleur staat als het goed is dan op automatisch..
Dat is dus zwart... als je het een andere kleur wil geven kan je dit nog veranderen

Dank voor je reacties, maarrrrr ik wil het wel ge automatiseerd hebben, dat handmatig verwijderen van die rijen lukt wel. Na de mailmerge zou dus automatisch een tabel moeten verschijnen met de gegevens,als er geen gegevens zijn dan ook geen lege rij.

Hai Sacha, :D

Vermits het hier gaat om rijen welke volledig leeg zijn valt dat wel te regelen met wat vba-code!

Plaats even een voorbeeldmerge document hier met een voorbeeld gegevensdatabase (Excel of zo) (Waarin dus die lege rijen ook voorkomen)

Dan zal ik in dat document voor jou de code schrijven.
Vindt je het dan trouwens erg als ik ook meteen de samenvoeging automatiseer? (Denk dat dat handiger zal zijn..weet nog niet zeker)

Ik hoor het wel! :thumb:

Beste Joost,

Dank je wel voor het aanbod, een bestandje plaatsen is wat lastig omdat het vertrouwelijke gegevens bevat.
Maar als ik het het uitleg kun je er misschien iets mee:
Het bronbestand is een.txt dat niet altijd hetzelfde aantal gegevens bevat. Dus de ene keer worden er 6 rijen gevuld en een andere keer 10.
Het doel bestand bestaat altijd uit een tabel met 10 rijen en 6 kolommen.
Het .txt bestand is niet altijd even groot en worden er maar 6 rijen gevuld. De overblijvende 4 zou ik dan graag niet meer willen zien.
Is dat mogelijk?

Je hoeft het exacte bestand ook niet te plaatsen maar een bestand wat dezelfde karteristieken heeft.

Dus een tabel met zelfde aantal rijen en kolommen e.d.

en een gegevensdatabase met wat fake data.
Anders vraag je aan mij om al deze gegevens voor jou te moeten maken. (Dat ga ik niet doen want dat is teveel werk)

Ik heb die gegevens nodig om mijn code te kunnen testen dus als jij die voorziet dan zal ik mijn best doen voor de code..

Nogmaals het gaat om dummy data welke lijkt op de echte..:thumb:

Zat mij te vervelen dus heb ik toch maar even een voorbeeldje samengesteld!

Je moet het samenvoegbestand (misschien) wel even opnieuw koppelen: (soms wel soms niet)
* Dubbelklik op Voorbeeld Merge
* Kies bij macro activering voor Ja
* Als je een melding krijgt dat het gegevensbestand niet is gevonden kies je de linkerknop op naar het gegevensbestand (Klanten.txt) te bladeren.

Als het document geopend is:
* Kun je eerst met knop “Merge without delete” het document mergen zonder dat de lege rijen worden verwijderen. (Een soort van Before)

* Kun je daarna met de knop “Merge and delete rows” het document mergen met verwijdering van de lege rijen. (Dus de After)

Voor het werken van de macro’s is het wel van belang dat bij Extra/Macro’s/Beveiliging deze op gemiddeld is ingesteld! (Dit dus voordat je probeert het document te openen.

De code:
Code:
Option Explicit

Sub MergeAndCleanTable()
Dim oTable      As Word.Table
Dim iRow        As Long
Dim iCol        As Long
Dim blnEmpty    As Boolean

Application.ScreenUpdating = False
 MergeThisFile

Set oTable = ActiveDocument.Tables(1)

With oTable
        For iRow = 1 To .Rows.Count
            blnEmpty = False
                For iCol = 1 To .Columns.Count
                    If Len(.Cell(iRow, iCol).Range.Text) = 2 Then blnEmpty = True
                Next iCol
            If blnEmpty Then
                .Rows(iRow).Delete
                iRow = iRow - 1
            End If
        Next iRow
        .Columns.AutoFit
    End With

Application.ScreenRefresh
 Application.ScreenUpdating = True
 Set oTable = Nothing
End Sub

Sub MergeThisFile()
 With ActiveDocument.MailMerge
    .Destination = wdSendToNewDocument
    .Execute
 End With
End Sub

Succes ermee! :thumb:

Bijlagen

Beste Joost,

Bedankt voor je moeite! Dit komt aardig in de buurt van wat ik bedoel. Ik moet iets aanpassen en dan kan ik ermee uit de voeten.

groet, Sacha

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan