Tabelen te groot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robbbbbbbbbb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 apr 2009
Hallo,

Ik wil een database maken voor een website. Bezoekers van de site kunnen een B&B of pension zoeken in onze omgeving en vervolgens de details en foto's hiervan bekijken (en de door eerdere bezoekers gegeven beoordelingen).

Ik heb nu deze tabellen:

- Table Username: username, password zodat eigenaar kan inloggen om gegevens in te voeren of te wijzigen
- Table BBName: BBID, naam, adres, telefoon, email, gegevens contactpersoon e.g.
- Table BB: BBID, beschrijvingBB, fotosBB, faciliteitenBB (zo'n 100 mogelijke faciliteiten in database met JA/NEE
- Table Kamers: BBID, BeschrijvingKamer, FotoKamer1, FaciliteitenKamer1 (zo'n 10 YES/NO-fields), BeschrijvingKamer, FotoKamer1, FaciliteitenKamer2 (dit kan tot 10 kamers oplopen)
- Table Beoordelingen: BBID, naambeoordelaar, plaatsbeoordelaar, rapportcijfers

Mijn vragen
Is dit een logische setup?
De gegevens per BB zijn enorm groot. Ik de gegevens zo logisch mogelijk gesplitst in tabellen. De tabel Rooms loopt bij 10 kamers echter op tot ver oiver de honderd velden. Is dat een probleem? Is het beter om deze tabel te splitsen per kamer?

Thnx
Rob

Ik zou de een koppeltabel maken met faciliteiten en die hangen aan je B&B, dat werkt veel beter:

Tabel BB

Tabel BBFaciliteit: FaciliteitID, Naam, omschrijving, etc

Tabel BBHeeftFaciliteit: BBID, FaciliteitID

Dan hoef je elke faciliteit maar 1x te defineren en omschrijven, en dan kun je alles gewoon koppelen; makkelijker uitbreidbaar, veel makkelijker te editen, en neemt nog minder ruimte in ook :)

Voor kamer geldt ook; maak een tabel Kamers, en koppel daarin een Kamer aan een BB, zo heb je maar een paar velden nodig (foto, beschrijving, nummer) en stop je er gewoon voor elke kamer in het BB een rij in.

Een handige vuistregel is dat zodra je in je tabel velden gaat nummeren omdat ze allemaal hetzelfde type data bevatten; je eigenlijk een koppeltabel moet maken :)

(Dus faciliteit1, faciliteit2, faciliteit3 => koppeltabel, en ook kamer1, kamer2, kamer3 => koppeltabel)

Succes ermee :)

Hallo Frats,

Bedankt voor je reactie. Rondom de faciliteiten kan ik je helemaal volgen (aangezien de faciliteiten vooraf gedefinieerd zijn en er per B&B een aantal van toepassing zijn is een koppeltabel een hele verbetering).

Maar voor de kamers snap ik het voordeel niet helemaal. De faciliteiten per kamer zijn wel weer vooraf gedefinieerd, dus daar gaat dezelfde vlieger op als op B&B-nivo. Maar per B&B zijn het aantal kamers wisselend, en ook de beschrijving en de foto. Zou je deoppeltabel voor de kamers nog even willen toelichten.

Bedankt.
Rob

Voor kamers wil je niet echt een koppeltabel tussen BB en Kamers hangen, maar wil je Kamers in een aparte tabel zetten, met een link naar de BB waar ze bij horen:

Tabel BB met basis info
Tabel Kamers met: KamerID, BBID, omschrijving, foto, kamernummer
Tabel KamerFaciliteiten met KamerFaciliteitID, Naam, Beschrijving, etc.
en een koppeling tussen kamers en faciliteiten met alleen ID, KamerID, KamerFaciliteitID

Op die manier kun je zoveel kamers aan een B&B hangen als je wilt, zonder dat je meer velden krijgt en ruimte verspilt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan