tabellen koppelen aan combobox

Status
Niet open voor verdere reacties.

petervo

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2005
Mijn probleem met Access:

Ik heb twee tabellen nl. Categorie en subcategorie. De tabellen zijn aan elkaar gelinkt met een veld CatID in beide tabellen.
Via een form selecteer ik dmv. combobox een categorie. Nu wil ik dat de bijbehorende subcategorie in een tweede combobox verschijnt, zodat ik daar een keuze uit kan maken.
Hoe pak ik dat aan.

Voorbeeld:
tbl_SubCat is alsvolgt gedefinieerd:
Cat_ID, Element1, Element2 Element3

in je tweede combo box is je afhankelijke kolom de kolom waar tbl_SubCat.Cat_ID instaat.
Het totaal aantal kolommen is dan in dit voorbeeld 4 (als je ze tenm inste alle 4 wil zien.
De kolombreedte van je combobox zou dan als volgt kunnen zijn: 0cm;1.5cm;1.5cm;1.5cm
(de eerste is nul omdat je deze niet wil zien :cool: )

Ik zal mijn probleem wat verder uitwerken, heb niet het idee dat het duidelijk genoeg was.

Ik heb een tabel Categorie

CatID, Categorie

en een tabel Subcategorie.

CatID, Categorie1, Categorie2, Categorie3 enz.

Categorien zijn bv. verf, gereedschap etc.
Subcategorie voor verf kan zijn: buiten, binnen, latex, etc
Subcategorie voor gereedschap kan zijn : electrisch, hand, etc

In mijn form kan ik een nieuw produkt aan mijn database toevoegen d.m.v. tekstblok. Dmv een combobox kan ik dan uit de tabel Categorie een categorie halen. Stel ik voer een handboor in, dan hoort die in de categorie Gereedschap.
Met een tweede combobox wil ik dan uit de categorie gereedschap, hand, kunnen selecteren. Dus de tweede combobox moet weten welke subcategorie zichtbaar gemaakt moet worden, gedefineerd in cobobox 1.

Post anders ff het database...kunnen we allemaal meekijken

Hierbij de database.
Alles is in het engels, en niet betreft andere categorie en subcategorie items, maar dat maakt voor het probleem nu even niet uit.

Bij Combobox 2 (sub Categorie) wil ik dus alleen de items zichtbaar laten maken behorende bij categorie gedefineerd in combobox 1.

Overige suggesties zijn ook welkom.

Hierbij de database.

Alles is in het engels, en niet betreft andere categorie en subcategorie items, maar dat maakt voor het probleem nu even niet uit.

Bij Combobox 2 (sub Categorie) wil ik dus alleen de items zichtbaar laten maken behorende bij categorie gedefineerd in combobox 1.

Overige suggesties zijn ook welkom.

Bestand iets kleiner gemaakt, hopelijk gaat het nu goed.

Bijlagen

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik krijg echter alleen maar 1 combox waarin ik een categorie kan selecteren. De artikelnaam moet ik zelf intypen en kan ik niet selecteren uit een lijstje.

Heb ondertussen iets gevonden op:

www.comeandread.com/access/tip16.htm

Heb dit verder uitgewerkt, zit alleen met een Requery probleem. Zeg dat er geen Macro requery bestaat.

Requery werkt in mijn geval niet.
Heb het opgelost met een command button, refresh form data.
Dit betekent dat ik die iedere keer moet indrukken, maar daar kan ik me leven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan