Tabellen op de juiste plaats

Status
Niet open voor verdere reacties.

xBitCh

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2007
Hallo,

ik heb een eigen site, maar nu wil ik de achtergrond in het midden hebben (gelukt door center)
en de tabellen dan ook op de juiste plaats.
Dit lukt mij dus niet..

De juiste plaats vd tabellen zie
hthttp://members.ziggo.nl/alyssa_vos/charmed_karakters.html

Hoe het nu is :
http://members.ziggo.nl/alyssa_vos/TEST.html

Hopelijk kan iemand mij helpen...

HTML:
<HTML>
	<BODY style="text-align: center;">
		<DIV id="mainDiv" style="text-align: center; width: 700px; height: 500px; z-index: 1; background-color: #800000;">
			<div id="contentDiv" style="position: relative; top: 0px; left: 0px; z-index: 10;">
				<table>
					<tr>
						<td>TEST</td>
					</tr>
				</table>
				</div>
			</div>
	</BODY>
</HTML>

text-align is niet bedoeld voor blok-elmenten als 'n div, maar voor inline-elementen als tekst en afbeeldingen. Zonder doctype (dat vertelt de browser wat voor html en zo het is), centreert het foutief 'n hele pagina.
Maar jij heb 'n doctype, dus werkt dit niet goed. (Het werkt eigenlijk sowieso nooit goed, omdat het per browser verschilt.)

Als je de allereerste div, gelijk onder body, verandert van
HTML:
<div style="text-align: left;>
naar
HTML:
<div style="text-align: left; width: 970px; margin: 0 auto;>
staat je hele pagina in het midden, ongeacht de breedte van het venster. Omdat je achtergrond ook al in het midden stond, staan ze nu dus altijd goed boven elkaar.
width: 970px: past op alle gangbare desktop-schermen
margin: 0 auto: er is alleen een waarde voor boven en rechts opgegeven, daardoor krijgen onder en links automatisch dezelfde. Er staat dus eigenlijk 0 auto 0 auto. Boven en onder 0. Links en rechts auto. Dat wil hier zeggen: evenveel, dus altijd horizontaal in het midden.
Je moet wel even goed testen of hij in álle browsers goed werkt, in principe zou dat wel moeten. Maar je site heeft 'n, laat ik zeggen, heel eigen stijl van code :shocked: . Misschien gaat het daardoor niet in alle browsers goed.
Ik heb alleen in Firefox getest, andere is veel extra werk.
Als testen in alle browsers problemen oplevert, moet je, als je de wijziging hebt aangebracht, 't nog maar even melden, Als de wijziging online staat is het heel simpel om ook even in de andere browsers te testen.

Edit: tabellen heb ik trouwens niet kunnen vinden, maar dat is prima, want die zijn bedoeld voor getallen, niet voor lay-out.

Laatst bewerkt:
inderdaad, margin: 0 auto; gebruiken. Werkt. Ik had alleen in IE getest. Excuses.

Ik begrijp niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet) waarom je je hele pagina hebt omgebouwd naar 'n tabel? Nu wordt het ongelooflijk ingewikkeld om voor alle browsers voor elkaar te krijgen wat jij wilt.
Werkte dat margin: 0 auto; niet?
Edit: tabellen worden al ongeveer tien jaar afgeraden voor lay-out, omdat ze gigantische nadelen hebben als je ze voor lay-out gebruikt. Ontoegankelijk voor spraakbrowsers en (vrijwel zeker) 'n (veel) lagere plaats in zoekmachines, bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt:
mij lukte het niet.. maar ben ook nog echt een pro.. misschien dat het jou wel lukt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan