Tabellen samenvoegen en gegevens combineren

Status
Niet open voor verdere reacties.

BrammetjeW

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2005
Hallo,

Ik heb twee tabellen met adressen en deze wil ik graag samenvoegen. De tabellen bevatten beide dezelfde kolomnamen.

Helaas staan sommige records in beide lijsten, maar niet geheel volledig. Dus in de ene lijst staat het emailadres van meneer Akse er wel in en in de andere lijst staat alleen zijn adres.

Hier in voorbeeldje in Excel, maar ik heb de tabbelen ook in Access
Bekijk bijlage Voorbeeld-helpmij.xls

Ik weet niet helemaal zeker of ik dit in Access of Excel moet plaatsen, maar volgens mij is het in beide programma's op te lossen maar ik kom er niet uit.
Alvast heel erg bedankt!:thumb:

Afhankelijk van de hoeveelheid gegevens die al dan niet in beide tabellen voorkomen, zou ik het zo doen:
1. Importeer beide tabellen in Access.
2. Bekijk welke van de twee de meeste gegevens bevat. Dit is je hoofdtabel
3. Maak van de twee tabellen een bijwerkquery. Gebruik de velden uit je hoofdtabel om bij te werken.
De velden werk je bij met het overeenkomende veld uit de andere tabel.
4. Gebruik een criterium op het bij te werken veld: Is Null Or "" Je wilt alleen velden bijwerken die leeg zijn in je hoofdtabel.
5. Voer de query uit.

Je kunt niet alle velden in één keer bijwerken, want ik vermoed dat niet alle bij te werken velden tegelijkertijd leeg zijn. Doe het dus veldje voor veldje, om zeker te zijn dat alles gevuld wordt.

Beste Octafish,

Bedankt!
Helaas ben ik niet heel bekend in Access, dus ik loop al snel vast:confused:...
Die bijwerkquery snap ik niet helemaal...
- ik klik op query maken in ontwerpweergave
- ik voeg beide tabellen toe
- en dan raak ik het spoor bijster:o Waar kan ik aanvinken dat hij bijwerkt?

In het menu <Query> kun je verschillende querytypes selecteren. Standaard maak je een selectiequery. Bijwerkquery is een andere optie, net als bijvoorbeeld Toevoegquery. In 2007 vind je de opties in de groep <Ontwerpen> in het blokje Querytypes.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan