• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabellen samenvoegen (op rijniveau)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MGM

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2009
Berichten
102
Beste,

In de bijlage heb ik een voorbeeld bestand toegevoegd. Het tabblad 'Presentatie' is waar het allemaal om draait.
Ik begin bij het tabblad 'Opbouw stiko': hier staan vier gelijksoortige tabellen. De kolom 'id' en 'hfdst.' staan standaard ingevuld. De kolommen 'Checkbox' en 'Omschrijving ...' worden handmatig (per project) ingevuld.
Het volgende tabblad 'Uitrekstaat hoofdgroepen': hier komen de zelfde onderwerpen weer terug, maar kunnen de afzonderlijke aspecten begroot worden. In feite; alle ingekleurde kolom (op de titelbalk na) dienen handmatig ingevuld worden.
In het laatste tabblad 'Presentatie' moet de weergave komen van alle regels die zijn aangemerkt met een '0' (nulletje). Als je van een '0' een '1' maakt, hoe kun je dan een interactieve weergave krijgen in het tabblad 'Presentatie'. Nu weet ik wel dat je in de Power Query tabellen kunt samenvoegen, maar dit werkt op kolomniveau. Het is me niet gelukt om de tabellen op rijniveau samen te voegen. Ook heb ik geprobeerd dit in een draaitabel samen te voegen, maar dan krijg je die niet alle 4 in één tabel.

Is hier ook een andere manier voor?
Ik hoor het graag.
 

Bijlagen

  • Stiko testV1.0.xlsm
    60,4 KB · Weergaven: 17
Met Power Query is alles gemakkelijk aan elkaar te knopen. Ik heb door alle formules eigenlijk alleen de uittrekstaat nodig. Zie bijlage, is deze aanzet wat je zoekt?
Er zit nog een samengevoegde query in (van alle posten met een 1), daar was ik mee begonnen, maar deze lijkt me niet nodig verder. Heb 'm wel laten staan.
 

Bijlagen

  • Stiko testV1.0 (AC).xlsm
    67,6 KB · Weergaven: 11
Als je insider bent met Excel 365.

Code:
=VERT.STAPELEN(FILTER(tb_grond[#Alles];tb_grond[[#Alles];[Checkbox]]=1);FILTER(tb_bouwkosten[#Alles];tb_bouwkosten[[#Alles];[Checkbox]]=1);FILTER(tb_inrichting[#Alles];tb_inrichting[[#Alles];[Checkbox]]=1);FILTER(tb_bijkomende[#Alles];tb_bijkomende[[#Alles];[Checkbox]]=1))
 
Met de combinatie van beide antwoorden en een kleine toevoeging ben ik er bijna.
De interactiviteit van het verticaal stapelen is net wat ik zoek, alleen de totaal bedragen en het opmerking veld uit 'Uitrekstaat hoofdgroepen' ontbreken hier (wat deels wel in het excel voorbeeld (AC) staan.

De toevoeging die ik hier nog in mis is:
In de opmaak zou het mooi zijn als er een 'witregel' komt voor de 'Grondkosten', 'Bouwkosten', Inrichting..., bijkomende kosten. Deze dienen dan wel mee te schuiven als er een 'nulletje' of 'eentje' wordt gewijzigd. Daarnaast zou het mooi zijn als de kolom ernaast (in die zelfde witregel) de som van bv. grondkosten (1.01, t/m 1.04) wordt weergegeven.

Qua opmaak zou het er dan zo uit moeten zien:

Grondkosten € (som van 1.01 t/m 1.04)
1.01 Verwerving €
1.02 afboeken boekwaarde €
1.03 archeologie €
1.04 bodemrapportage €
Bouwkosten € (som van 2.01 t/m 2.04)
2.01 etc. jullie snappen hem denk ik zo wel.
De uitdaging zit hem volgens mij in de interactiviteit van het stapelen en de som per hoofdgroep.
 
Uit de tabellen van tabblad Uittrekstaat.

Code:
=KIES.KOLOMMEN(VERT.STAPELEN(FILTER(tb_hoofdgroep_grond[#Alles];tb_hoofdgroep_grond[[#Alles];[Checkbox]]<>0);FILTER(tb_hoofdgroep_bouw[#Alles];tb_hoofdgroep_bouw[[#Alles];[Checkbox]]<>0);FILTER(tb_hoofdgroep_inrichting[#Alles];tb_hoofdgroep_inrichting[[#Alles];[Checkbox]]<>0);FILTER(tb_hoofdgroep_bijkomende[#Alles];tb_hoofdgroep_bijkomende[[#Alles];[Checkbox]]<>0));1;2;3;4;8)

Incl. Witregel.
Code:
=KIES.KOLOMMEN(ALS.FOUT(VERT.STAPELEN(FILTER(tb_hoofdgroep_grond[#Alles];tb_hoofdgroep_grond[[#Alles];[Checkbox]]<>0);"";FILTER(tb_hoofdgroep_bouw[#Alles];tb_hoofdgroep_bouw[[#Alles];[Checkbox]]<>0);"";FILTER(tb_hoofdgroep_inrichting[#Alles];tb_hoofdgroep_inrichting[[#Alles];[Checkbox]]<>0);"";FILTER(tb_hoofdgroep_bijkomende[#Alles];tb_hoofdgroep_bijkomende[[#Alles];[Checkbox]]<>0);"");"");1;2;3;4;8)
 
Laatst bewerkt:
Geweldig dit! Hoe kom je erop?!

Om gebruik van de gelegenheid te maken; is het volgende ook mogelijk, als aanvulling op de formule met witregel:
1. Op het einde in de formule ga ik verder met de kolommen: (2;4;8;9). De titelnamen van elk gestapeld tabel komt nu 4x terug. Is het mogelijk om 'Hfdst' en 'Opmerking' onzichtbaar te maken?
2. Is het daarna ook mogelijk om de titel 'Totaal' te vervangen voor een formule die de som laat zien van die kosten van dat hoofdstuk, overal waar in de checkbox een 'eentje' staat?
3. Kun je de vier rijen, waarin de som van dat hoofdstuk staat opgenomen, ook in opmaak aanpassen? Door bijvoorbeeld de tekst dikgedrukt te maken. M.a.w., wanneer je in tabblad 'Opbouw stiko' van een 'nulletje' een 'ééntje' maakt (en vise versa) dat de opmaak meegaat. Want wat er nu gebeurt als ik bv. 4 'nulletjes' naar een 'eentje' wijzig, dat de opmaak vervolgens halverwege het tabel staat en niet meer aan die oorspronkelijke titel is gekoppeld. De opmaak is enkel aan het rijnummer van het excelblad gekoppeld.

Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Alternatief:

Code:
Sub M_snb()
  For Each it In Sheet1.ListObjects
     With it.DataBodyRange
       .AutoFilter 3, 1
       .Copy Sheet2.Cells(Rows.Count, 3).End(xlUp).Offset(2)
       .AutoFilter
     End With
  Next
End Sub
 
Alternatief:

Code:
Sub M_snb()
  For Each it In Sheet1.ListObjects
     With it.DataBodyRange
       .AutoFilter 3, 1
       .Copy Sheet2.Cells(Rows.Count, 3).End(xlUp).Offset(2)
       .AutoFilter
     End With
  Next
End Sub


Bij het uitvoeren van deze macro krijg ik de fout 424: Object vereist.
In de macro staat For Each it In Sheet1.ListObjects geel gearceerd.
 
Sheet1 mogelijk vervangen door Blad1
 
Heb getest met diverse namen van de tabbladen, maar houd de zelfde foutmelding.
Bijgaand het bestand.
 

Bijlagen

  • Stiko testV1.1.xlsm
    70,6 KB · Weergaven: 13
Het is sheets("Uittrekstaat hoofdgroepen").listobjects met dubbel t, of blad6.listobjects
 
Ik zie dat er in het tabblad 'Uittrekstaat hoofdgroepen' onder de tabellen de macro wordt uitgevoerd. Hier zitten nog te veel fouten in. Na uit tweemaal uitvoeren wordt die macro opnieuw uitgevoerd en nogmaals daaronder weergegeven. Ook de interactiviteit ontbreekt hierin. Helaas sluit dit nog niet aan op bovenstaande drie vragen. Zijn er nog andere opties/mogelijkheden?
 
Sjonge, jonge. Moet alles op een persenteerblad worden aangereikt ?
Je mag best zelf wel eens een macro aanpassen, hoor.
Als je geen idee hebt wat een macro doet, kun je hem beter niet gebruiken.
Dit forum is geen softwareleverancier.
 
Dat zou wel het mooist zijn natuurlijk.
Ik ga eens puzzelen met alle input die ik heb ontvangen.

Allen bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan