tabellen toevoegen met in derde lijst de link tussen eerste twee lijsten

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkbuitelaar

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2005
Berichten
8
Hoi,

Ik loop tegen een probleem aan bij het bouwen van een database.

Ik wil 2 lijsten samenvoegen

Lijst 1:

klant nummer
artikelnummer
Aantallen

Lijst 2:
groep klanten nummers (apart nummer gegeven voor de groep)
Artikelnummer
aantallen

In een derde lijst heb ik staan welke specifieke nummers bij welke groep horen. Deze kunnen met relaties gelinkt worden. In de ene lijst kunnen producten voor een groep voorkomen die in die andere lijst niet voorkomen en andersom (geprobeerd dit op te lossen met een outer join)

Helaas heb ik gegevens verlies. Ook krijg ik niet voor elkaar om de aparte klanten samen te voegen in de groep (voor vergelijking). Ook niet met behulp van de derde tabel. Hieronder staat de sql die ik op dit moment heb. Ik hoop dat iemand weet wat ik fout doe, want ik heb werkelijk geen enkel idee.

SELECT [LIJST 2].[Groep Klanten], [LIJST 2].[Artikelnummer], First([LIJST 2].[Aantal]) AS [Aantal], Sum([LIJST 1].[aantal]) AS [SomAantal]
FROM LIJST 1 RIGHT JOIN LIJST 2 ON [LIJST 1].[Artikelnummer]=[LIJST 1].[Artikelnummer]
GROUP BY [LIJST 2].[Groep Klanten], [LIJST 2].[Artikelnummer];



Ik kom er niet uit, hopelijk een van jullie wel,

Mvg,

Henk Buitelaar


P.s. Mijn excuses als ik deze vraag twee keer instuur... Maar volgesn mij ging het de eerste keer niet goed
 
Kan je dus zeggen dat je lijsten er als volgt uitzien?

Lijst 1:
klantnummer
artikelnummer
Aantallen

Lijst 2:
Groepnummer
Artikelnummer
aantallen

Lijst 3:
GroepNummer
Klantnummer

Je zou genoeg hebben aan lijst 1 en 3. Lijst 2 klopt niet. Dan zouden er artikelnummers aan groepen gekoppeld kunnen worden.
In dat geval zou je moeten overwegen van groepnummer een klantnummer te maken.

Verder zou ik een toelichting wel aangenaam vinden want het is mij niet bekend waar je naar op zoek bent.

Weest gegroet,
Guus
 
Hoi Guus

Zo zien de lijsten er idd uit.
Ik heb mijn probleem inmiddels opgelost en omdat ik zo slordig was om dat niet even te melden zal ik even aan je uitleggen wat mijn bedoeling is geweest en hoe ik dit opgelost heb.

De bedoeling was dat gegevens uit lijst 1 met gegevens uit lijst 2 vergeleken zouden worden. Alleen stonden meerdere klantnummers onder een groepnummers (de klantnummers moesten dus gesommeerd worden, om groepswaarden te krijgen)

Een klein voorbeeldje:

Lijst 1
klantnummer: 100
artikelnummer: 5
aantal: 20

Klantnummer: 101
artikelnummer: 5
aantal 10


Lijst 2:
Groepnummer: 1
Artikelnummer : 5
aantal: 40

Lijst 3:
GroepNummer 1
Klantnummer: 100
Klantnummer: 101

De uitkomst moest wezen:

Groep 1
Lijst 1: Artikel 5; aantal 30
Lijst 2: artikel 5; aantal 40

Ik heb dit opgelost door Lijst 1 (op groepbasis) via een querie te maken. En toen heb ik ze met een left en right join en een vierde lijst met alle combinaties. In elkaar gezet.

(dat alle combinaties verhaal is weer een ander probleem, wat ik zelf wel oplossen kon)

Dank je wel voor het lezen van dit forum.

Mvg,

Henk
 
Dank je wel voor je toelichting.

Succes verder!

Weest gegroet,
Guus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan