• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabelnamen gebruiken in Excel 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
In excel kan je in een formule of functie verwijzen naar een zelf gemaakte naam via F3.

Als je in Excel 2007 een tabel definieert via invoegen Tabel, maakt excel zelf een naam hiervoor, die je dan kunt wijzigen.

Maar hoe kan je deze invoegen in een formule?
Als je de beginletters kent is er geen probleem, maar F3 werkt niet.
Bovendien kan je verwijzen naar de gehele tabel, enkel de titels, een bepaalde kolom, maar kan je hiervoor de juiste syntax te zien krijgen zonder de Help te raadplegen?

Ik luk er ook niet in om bij data validatie te verwijzen naar een kolom van een dergelijke tabel.

Laatst bewerkt:
In excel kan je in een formule of functie verwijzen naar een zelf gemaakte naam via F3.

Als je in Excel 2007 een tabel definieert via invoegen Tabel, maakt excel zelf een naam hiervoor, die je dan kunt wijzigen.

Maar hoe kan je deze invoegen in een formule?
Als je de beginletters kent is er geen probleem, maar F3 werkt niet.
Bovendien kan je verwijzen naar de gehele tabel, enkel de titels, een bepaalde kolom, maar kan je hiervoor de juiste syntax te zien krijgen zonder de Help te raadplegen?

Ik luk er ook niet in om bij data validatie te verwijzen naar een kolom van een dergelijke tabel.

Ctrl+F3 en klik op "nieuw..."
geef het bereik een naam, bv renee, en verwijs naar het bereik d.m.v. het bereik met de muis te selecteren.
In een formule gaat het dan als volgt. bv: =VERT.ZOEKEN(A1;renee;2;0)

Ctrl+F3 en klik op "nieuw..."
geef het bereik een naam, bv renee, en verwijs naar het bereik d.m.v. het bereik met de muis te selecteren.
In een formule gaat het dan als volgt. bv: =VERT.ZOEKEN(A1;renee;2;0)

OK, dat weet ik wel maar...
Dat is dus niet wat ik bedoel...
Ik heb het over namen die Excel 2007 maakt als je in een lijstje opteert voor INVOEGEN-TABEL.
In een formule kan je dan idd die tabel selecteren en dan wordt de naam gebruikt.
Maar selecteren is alleen handig als de tabel niet te groot is, en als ze op hetzelfde blad en in hetzelfde bestand staat.
Als je de eigen gemaakte namen met F3 in een functie kan integreren, moet er toch ook een middel zijn om die door Excel gemaakte tabelnamen op een handige manier te gebruiken?
En zelfs selecteren lukt niet als je bvb bij data validatie geopteerd hebt voor lijst, wat dan ingevoerd wordt zijn celreferenties die zich niet aanpassen als de tabel wordt uitgebreid.
Als je zelf de namen op de ouderwetse manier hebt gemaakt kan je die wél gebruiken voor validatie.

Ondertussen ontdekt dat het in een formule lukt met F5, maar voor data validatie nog altijd geen oplossing gevonden:mad:

Zet even een voorbeeld-bestandje hier op het forum, zonder gevoelige info als je wil.
Met de omschrijving met wat je wil bereiken.

Als je in hetzelfde blad blijft, kan het zo als in het bestandje.
Zet je de validatie in een ander blad, moet het met een gedefiniëerde naam.
Ik volg het.

Bijlagen

Ik denk dat we kunnen concluderen dat er nog één en ander kan verbeterd worden aan Excel tabellen ingevoerd via Insert Table:
- Als je een dergelijke tabel een eigen naam geeft verschijnt deze wel onder het naamvakje, maar na manuele selectie van het gebied wordt deze naam NIET getoond in het naamvakje
-Voor validaties en draaitabellen blijf ik met zelf gemaakte namen werken, en ik maak nadien wel een exceltabel van het benoemde bereik opdat de zelf gemaakte namen zich bij toevoegen van nieuwe gegevens zouden aanpassen.
-De zelf gemaakte namen kan je via de F3 toets oproepen voor validatie en als bron van een draaitabel, hetgeen niet geldt voor de namen die Excel maakt bij het Insert Table commando. In berekeningen kan je naar de door excel gemaakte namen refereren via F5.
-Bladen met Excel tabellen kan je niet kopiëren naar een ander bestand.

Ik denk dat je het zo bedoeld, als ik je hele verhaal begrijp.

Eigenlijk niet, en vind je oplossing eerlijk gezegd tamelijk ingewikkeld.
Je kan het ook als volgt doren:
selecteer de titel "product" en de producten en creeer dan een naam gebaseerd op de selectie. Maak van het geheel een Excel tabel (insert table). Bij de validatie gebruik je dan F3, waarbij je enkel je zelf gemaakte namen ziet.

En als je nu een nieuwe product gaat toevoegen, wordt je validatielijst niet uitgebreid met die nieuwe product.
Dan maak je van uitgebreide tabel een nieuwe naam en dan voer je die nieuwe naam in via F3 in je validatie?

Mijn inziens is dit erg omslachtig, maar als jij het zo doen wil, vind ik het prima.
Ook ingewikkelde dingen kun je aanleren, als je geïnteresseerd bent in een oplossing, wat automatisch gaat.

En als je nu een nieuwe product gaat toevoegen, wordt je validatielijst niet uitgebreid met die nieuwe product.

JAWEL! Op voorwaarde dat je van het geheel met Insert Table een Excel tabel hebt gemaakt! Zie bijlage

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan