tablet/smartphone?

Status
Niet open voor verdere reacties.

OkashiChan

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2009
Hallo...

Ik zou graag een tablet kopen omdat ik vaak heen en weer reis tussen enkele landen, en mijn laptop niet wil meenemen. Nu, een tablet of degelijke smartphone. Jawel, ik leef nog zonder smartphone [of hoe mijn oude Nokia werkelijk onverwoestbaar is] en ik ben dus niet helemaal mee met wat er nu wel en niet nodig is. Waarom ik nog geen smartphone heb? Ik heb al een gsm die nog niet kapot is, plus, als ik zie hoe vaak die dingen opgeladen moeten worden en hoe snel ze kapot vallen blijf ik er liever ver van weg [ik ben ook zo iemand die nogal snel mijn lader in de verkeerde stad vergeet... ]. Waarom ik wel een smartphone zou willen? Omdat ik graag onderweg toch nog op internet zit, ook al is dat dus misschien maar twee keer per week een paar uur. Nu heeft mijn Nokia wel 3G, maar het is er alles behalve voor bedoeld uiteraard.

Het doel voor op reis is dat ik kan skypen, pdf's openen, af en toe mails checken, stadskaarten gebruiken, films heb voor onderweg [met hoofdtelefoon],... De bedoeling voor in België zou zijn dat ik onderweg toch nog internet heb. Als ik zou moeten kiezen tussen de twee zou ik liever op reis op mijn gemak zijn dan in België overal en altijd internet te hebben. Ik voel niet direct de noodzaak om duizend apps te installeren en ze dan toch nooit te gebruiken.

Wat ik belangrijk vind:
- batterijduur: Zou toch minstens enkele films na mekaar moeten kunnen kijken
- stevigheid: Oke, een waterdichte tablet/smartphone zou geniaal zijn, maar ligt ver buiten mijn budget geloof ik. Het moet wel stevig aanvoelen [en ook zijn] want anders durf ik het gewoon niet gebruiken haha
- hittebestendig: geen idee of het bij tablets net zo is als bij laptops, maar ik wil dus niks dat ook maar in de buurt komt van 'heet' en niet tegen een beetje zon kan
- scherm: resolutie is ondergeschikt aan hoe goed ik ermee buiten zou kunnen werken
- budget: 100-250 euro, een krap budget dus [ik denk dat ik ook ga wachten tot de solden binnen enkele weken]
- internet: Op mijn kot is er geen draadloos internet [optie is uitgeschakeld door de huisbaas], dus het zou wel handig zijn als er een USB-to-Ethernet optie is of als ik hier te weten zou kunnen komen of ik een of ander 'ding' in de Ethernet uitgang van mijn kamer kan zetten om toch draadloos internet te hebben

Schermgrootte is niet zo van belang, 7" of 10", voor mij maakt het niet uit. 16GB lijkt me ook goed doenbaar met een beetje planning op voorhand. Een microSD slot of USB host zou wel handig zijn. Ik heb ook geen voorkeur qua besturingssysteem, al heb ik wel een hekel aan van die voorgeïnstalleerde toestanden die je dan niet kan deïnstalleren terwijl je ze helemaal niet nodig hebt. En snelheid... ik heb als iedereen natuurlijk liever snel en continu vlot, dan traag en haperend.

Ik heb zelf al heel wat goeds gehoord over de Nexus 7 [16GB]. De LG G Pad 8.3 krijgt ook goede reviews precies. Maar nu zag ik in de krant dat ik via mijn abonnement op die krant, voor 175 euro ook een tablet zou kunnen kopen, Icon 10.1" [zie bijlage]. Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom.

Iemand hulp?

Bijlagen

• ICON Tablet - technische info.jpg
    ICON Tablet - technische info.jpg
    94 KB · Weergaven: 52
ik zou meewegen voor een tabled met een dubbele 3G verbinding.
Dan kan je in het eerste slot je Belgische nummer zetten en elke keer als je in een ander land bent een lokale prepaid nemen en in slot 2 zetten.
Dan heb je geen roaming.
op wifi gebied, battery life en dat soort zaken zal er neit veel verschil zijn binnen een bepaald budget.
Scherm grote: alles went.

als je gaat voor een apple oplossing dan zijn er veel beperkingen als het gaat om lokale activiteiten (alles moet via de cloud)
als je gaat voor android dan heeft google voor je gekozen om een aantal apps op je telefoon te zetten die voor een leek niet te verwijderen zijn.
er zijn geen alternatieven die geen eigen agenda hebben en kijken naar wat de klant echt nodig heeft.

Let vooral op een makkelijke "airplane mode" systeem, want je zult in het vliegtuig je 3G uit moeten zetten. en als dit veel moeite kost en veel voorkomt gaat dit snel irriteren

M.

tov van een nexus 7 is die icon nogal "prut". Aan de andere kant, als je toch bijna niets mee wil doen is het misschien goed genoeg.

Mijn vrouw heeft een nexus-7 en die sleurt hem elke dag mee naar werk en zo. Met een beschermhoesje is dat prima. Er zijn ethernet uitbreidingen voor, maar tenzij je huisbaas dat specifiek verbied is het vaak goedkoper gewoon een algemeen ethernet naar wifi doosje te kopen.

smartphone is uiteraard een optie, maar dan zit je natuurlijk ook met de kosten voor abonnement e.d. en dat is voor ons moeilijk inschatten

Géén Apple... ik hoef echt niet het beste/mooiste wat er is, tenzij het natuurlijk voor een belachelijk lage prijs zou komen.

Wat ik me afvraag bij een tablet met 3G is of ik geen duur abonnement ga moeten nemen? Voor mijn huidige gsm laad ik ook gewoon op wanneer het me zelf zint... Ik geloof dat ik 150MB gratis internet krijg per oplaadbeurt, wat op zo'n oude Nokia natuurlijk heel erg veel is, maar op een iets 'moderner' toestel me snel veel te weinig lijkt?

een nokia 1x per week laden is geen probleem, met een smart achtig apparaat kun je dat wel vergeten.
Voordeel is wel dat de laadaansluiting universeel is daarmee er meer oplaad mogelijkheden zijn.
150MB zou voor mij een lachtertje zijn, maar als je veel op de wifi doet en goed je 3G in de gaten houdt is er mee te leven.
is natuurlijk wel alleen 150MB in belgie en niet in het buitenland.
ik gebruik android assistent en daarmee kan ik mijn bundel goed in de gaten houden. Ik krijg een waarschuwing als ik tegen het einde loop.

Ja... ik zou direct overal een lader willen liggen hebben omdat ik die dingen toch echt steeds vergeet mee te nemen.

Een tablet met 3G/4G lijkt wel echt minstens 100 euro duurder dan de WiFi only. En dan moet er nog een maandelijkse rekening bij om 3G te kunnen gebruiken :(

voor 3G heb je geen abbo nodig. maakt het wel makkelijker
als jij een chip hebt met 150MB in belgie dan ben je al klaar.
Als je in het buitenland een prepaid koopt met 100MB en die stop je er in dan heb je 100MB. geen abbo voor nodig.
enige wat je moet voorkomen is roaming. dat is onbetaalbaar.
ik heb 10 laders op de gekste plekken liggen en bij de meeste vrienden hang ik mijn spul gewoon aan hun laders. (voordeel van universeel)
in mexico hebben ze 110 en geen 230 dus daar zwerven er nog een paar met een andere aansluiting.

wifi only is beperkter en daardoor goedkoper. voor niks gaat de zon op.
een tablet met alleen wifi is een soort uit de voegen geknapte media speler met af en toe een verbinding. (zeker als je veel reist)

Extra tip: maak in het buitenland geen gebruik van verbindingen zonder een wpa2 key. open netwerken zijn verleidelijk maar zeer gevaarlijk.

Heb je toevallig enkele voorbeelden van tablets met 3G/4G voor onder de 250 euro?

Het verhaal van die prepaid in het buitenland trekt me wel enorm aan [ik reis ook enkel binnen de EU] om ook in de auto de tablet te gebruiken. Maar een tablet is niet iets wat ik per se nodig heb, dus wil ik ook niet over mijn budget gaan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan