• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Targetlijn toevoegen in staafdiagram met slechts één staaf

Status
Niet open voor verdere reacties.

FishermanFriend

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2016
Wie o wie kan mij helpen met het volgende. Een zoektocht op het wereldwijde web heeft nl. tot op heden niets opgeleverd...

Ik probeer een horizontale lijn, een bepaalde 'target, in een staafdiagram te krijgen. Nu weet ik dat daar bepaalde oplossingen voor zijn, alleen waarin mijn situatie (volgens mij) afwijkt, is dat ik slechts één kolom heb.

Zie afbeelding 1:
Het gaat om twee waardes, die samen een gestapelde kolom vormen. Dan heb ik nog een reeks gemaakt van telkens hetzelfde getal (1100), om daarmee de targetlijn te creëren. Ik wil echter dat deze groene lijn begint op de y-as. En dus niet bij 0, maar bij 1100

Afbeelding 2 geeft hopelijk een beetje weer wat ik probeer te realiseren.

Een eventuele andere, minder mooie optie is om op de y-as een waarde vet weer te geven, maar helaas lukt me dat ook niet.

Alvast dank voor jullie hulp!

1.JPG
2.JPG

Als je het excel bestandje hier plaats dan wordt je vast beter geholpen.
Hoeven wij niet alles over te tikken :D

De beste manier is als volgt:
- één series toevoegen met de targetwaarde
- Dit gedeelte van het staafdiagram selecteren en grafiektype veranderen naar X,Y-grafiek.
- nieuwe Punt selecteren & Error bars toevoegen (onder menu Layout)- meer opties.
- Nu worden Error bars in 2 richtingen aangemaakt (verticaal en horizontaal); verticaal is overbodig en kan gewist worden
- Horizontale errorbar selecteren en naar eigen smaak afwerken :-)Bekijk bijlage Targetline.xlsx

Laatst bewerkt:
Excel-bestand

Bedankt voor je reactie. Ik loop alleen een beetje vast op het "grafiektype veranderen naar X,Y-grafiek". Ook begrijp ik niet precies wat je bedoelt met "nieuwe Punt selecteren"?

Voor de zekerheid heb ik mijn eigen excel-bestand bijgevoegd. Excuses dat ik dat niet eerder heb gedaan.

Bijlagen

Oplossing is ook meegegeven in mijn voorgaand antwoord. Zie 'Targetline.xlsx'

'Grafiektype veranderen naar X-Y grafiek':
Jij hebt in jouw voorbeeld een staafdiagram gemaakt (voor je totalen) en een lijndiagram voor je Target.
Ik bedoel met bovenstaande dat je bij Target de Type grafiek wijzigt van lijndiagram naar naar een X,Y-diagram

'Nieuw punt selecteren':
Als je Target hebt veranderd van lijndiagram naar X-Y-diagram, zie je enkel een 'punt' op je grafiek.
Dit punt moet je selecteren voordat je een 'errorbar' kunt toevoegen.

Hier het resultaat vertrekkende vanuit jouw bestand:Bekijk bijlage Voorbeeld Excel targetlijn.xlsx

Ik kan natuurlijk klakkeloos het door jouw aangepast bestand overnemen, waarvoor dank overigens, maar ik wil het graag zelf begrijpen. En ik ben er bijna... Enige wat ik alleen nog niet snap, is hoe ik zo'n horizontale lijn krijg.

Afgaande op jouw reacties zouden er twee lijnen moeten verschijnen, een horizontale en een verticale, waarna ik vervolgens de verticale zou kunnen verwijderen. Wanneer ik echter op hulpmiddelen voor grafieken -> indeling -> foutbalken -> meer opties voor foutbalken klik, krijg ik maar één optie te zien: verticale foutbalken.

Wat zie ik over het hoofd?

Dit is inderdaad niet evident, ik heb er vroeger ook lang achter moeten zoeken.
Je dient de 'verticale errorbar' eerst groter te maken. Dan kan je deze wissen en komen de opties voor de horizontale errorbar tevoorschijn.
In bijlage een gedetailleerde (volledige) uitleg hieromtrent.
Bekijk bijlage Voorbeeld Excel targetlijn(3).xlsx

Wow, wat een uitgebreide reactie. En ook ontzettend duidelijk. Het is gelukt!! Dank voor de hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan