Te hete CPU?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MechRider

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2011
Hello mensen,

Ik heb laatst mijn eerste PC in elkaar gezet en ik was blij verrast toen hij na een dag klussen ook nog eens aanging. Nu heb ik deze pc voornamelijk voor gamen gebouwd, dus ik ben meteen begonnen met spellen erop laden etc. Nu probeerde ik Dolphin uit om Gamecube spellen te emulaten, en merkte ik dat de CPU wel erg warm werd tijdens het spelen. In de sticky staat dat je CPU rond 60 graden stressed normaal staat, maar volgens Speedfan zit ik onder het gamen in de hoge 60's/70.
Ik ben bang dat ik misschien te weinig koelpasta op de processor heb gedaan of de koeling het niet goed doet..

Dit zijn mijn onderdelen:

Intel i5-2500K met Cooler Master Hyper 612S als koeler
GTX 560 Ti
ASRock Z68 Extreme3

Moet ik toch eens de kast gaan openen en kijken of er iets mis is, of zijn deze temperaturen ok?

De 612Silent is vooral gericht op stil, maar tenzij de fan slechts 500 toeren draait is dit wel erg hoog. Op maximum fanspeed en zonder overclocken zou je met een beetje stressen op 47-53 uit moeten komen.

Tijdens het gamen is het normaal dat de temp oploopt tot 70graden hoor. Maar om voor het zekere te spelen kan je altijd die temp naar beneden proberen te krijgen door de airflow in de kast te verbeteren door de kabels mooi weg te werken, stof regelmatig te verwijderen,..

FYI: uit ervaring weet ik dat speedfan niet echt een betrouwbare bron is voor temp af te lezen.

EDIT, had niet gezien dat je een andere CPU koeler had. Is dus wel aan de warme kant maar kan nog geen kwaad.

Laatst bewerkt:
Hmm, ok. Speedfan zegt dat de CPU fan op 1271 toeren draait.
Maar als ik op Steam zit en bijvoorbeeld Sonic Generations draai blijft ie wel rond de 50 graden zitten. Ligt het misschien aan Dolphin?

Gratis dingen die je kunt doen:

Kast opschonen.
Kabels netter wegwerken

als je wat geld over hebt kun je ook bijvoorbeeld:

Een paar nieuwe casefan's installeren
een extra fan monteren op de Cpu Koeler zodat je een Push --> Pull Effect krijgt
en als laatste als je echt wat geld over hebt, een waterkoeling setje installeren

Volgens Speccy zit ik tegen de 80 graden aan als ik Dolphin draai, bij Steam rond de 50 weer.
Ik denk dat ik de kabels als ik kan eens wat beter zal wegwerken en de kast wat opschoon. Het stomme is dat ik op dit moment de kast niet kan ophalen omdat ik het gereedschap er niet voor heb. Heb hem destijds in elkaar gezet bij mijn ouders thuis omdat mijn kamer vloerbedekking had en ik het safe wilde spelen met statische elektriciteit, maar daar ligt nu dus ook al het gereedschap.

Dat is toch wel wat warm, kijk dan ook ineens na of je cpu koeler er wel goed opstaat.

Het lijkt mij dat je Vista Of 7 (Seven) Hebt

Probeer dan eens dit:

http://blog.orbmu2k.de/sidebar-gadgets/intel-core-series-sidebar-gadget#more-95 EDIT 16:11 (Foute Link)

showCPU.GIF

Mijn Celeron 2,20Ghz

Site is wel in het duits maar de software niet :p

Je kan er makkelijk je CPU gebruik en real time temperatuur zien! (Klopt ook nog echt :d)

Je moet wel na het installeren na de instellingen van de gadget gaan en op "Install Driver" drukken (Anders kan hij niet je Temp aflezen)

Natuurlijk is dit een tool waar je alleen mee kan aflezen en is dus niet gevaarlijk ;)

Greetz

Smiba

Laatst bewerkt:
Ja, ik zal er na dit weekend eens na kijken als ik weer gereedschap ervoor heb.
Is het schadelijk voor de CPU om op deze temperaturen te draaien?

Als ik game is die van mij vaak 90 Graden...

Alleen gaat je computer minder lang mee.. hij gaat niet kapot ;)

In principe kunnen de i-5 cores tot 85 graden. Zolang het niet land duurt is het prima, maar de levensverwachting van de CPU wordt uiteindelijk wel een stuk korter.

een extra fan op je koeler zetten.
en dan een push pull configuratie maken dat zou heel wat Graden schelen denk ik

Volgens mij is het opgelost. Heb vandaag nieuwe koelpasta erop gedaan en de koeler anders gepositioneerd, en Speccy en Speedfan geven nu mooi rond de 26 bij idle, en rond de 35-40 bij stressed aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan