Te hoge CPU Usage

Status
Niet open voor verdere reacties.

Meringmender

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2008
Berichten
9
Ik heb een tijdje terug een nieuw videokaart gekocht en sinds ik die erin heb gebouwd heb ik een hele hoge CPU Usage. Mijn pc is nu enorm traag.

Ik heb van alles geprobeert maar zie de bomen door het bos niet meer..

Ik heb een Pentium4 CPU 3.2GHz, 3 GB RAM, Jetway HD3870 videokaart
Ik dacht eerst dat ik te weinig geheugen zou hebben dus heb er 2GB RAM bij ingegooit. Nu schiet het nog steeds niet op en als ik mijn pc opstart/afsluit duurt het al enorm lang.

Ik neem aan dat het iets met mijn videokaart te maken heeft maar het zou ook zo aan windows ofzo kunnen liggen? Ik heb geen idee vandaar mijn post.

Heb mijn hele pc opnieuw geinstalled, behalve mijn 2de(SATA)HD. Nog steeds issie traag.

Help aub..
 
Eerst maar eens een heleboel vragen:

Stroomdraad op je nieuwe videokaart aangesloten?
Drivers oude kaart verwijderd?
Drivers nieuwe kaart geinstalleerd?
Welke Windows versie gebruik je?
Wat zijn merk en type van je moederbord
Wat zijn merk en wattage van je voeding?

Geef eens een screenshot van taakbeheer met je processor-belasting
 
- Stroomdraad op je nieuwe videokaart aangesloten?
Ja dat heb ik.

- Drivers oude kaart verwijderd?
Ja bij opnieuw installeren van windows heb ik ook nieuwe drivers geinstalled

- Drivers nieuwe kaart geinstalleerd?
Ja de nieuwste

Welke Windows versie gebruik je?
Microsoft Windows XP
Professional N
Version 2002
Service Pack 2

Wat zijn merk en type van je moederbord
Asus P5GDC-V

Wat zijn merk en wattage van je voeding?
FORTRON model: FSP400-60THN-P
400W
 
Die voeding lijkt aan de zwakke kant, voor de kaart wordt min. 450W aanbevolen.

Nu de screenshot nog van taakbeheer
 
screen.JPG
 
Sparen voor een voeding dus? Of heb je nog enig ander idee waar het aan zou kunnen liggen? Ik weet het echt helemaal niet namelijk..

Alvast bedankt voor de moeite!
 
Maar volgens dat screenshot is je CPU helemaal net hard bezig, alleen Messenger en verder gee problemen...
 
screen2.JPG


Bij hierboven heb ik msn afgesloten en 2min. gewacht. Heb verder niks bijzonders draaien en hij was ook niet bezig... hij blijft gewoon tussen die 20 en 30% schommelen..
 
Laatst bewerkt:
Bij System Idle Process staat 98, dat betekent dat 98% van de processor beschikbaar is en dus niets aan het doen is!!!
Wat wil je nog meer dan?
 
Dit ziet er wel bizar uit. 98% idle en onderaan het screenshot staat 25% CPU Usage.
Ik heb geen idee hoe dat kan!

Ron
 
Maar Show processes from all users staat niet aangevinkt, dus blijkbaar is er nog een account actief op de pc
 
Laatst bewerkt:
Ja ik wil er graag achter komen waarom mijn pc de hele tijd zo traag blijft. Ik vind het ook heel raar dat het 98% idle is en mijn pc gewoon de hele tijd bezig blijft. Dat maakt em traag voor mijn gevoel..

Maar hoe wordt dat beter? Zou dat echt de voeding kunnen zijn?

screen3.JPG


Hierboven de show all processes.
 
Laatst bewerkt:
Maar Show processes from all users staat niet aangevinkt, dus blijkbaar is er nog een account actief op de pc

Maar ook in dat geval zou de idle time niet op 98% kunnen staan. Of de CPU usage op 25%. Er zit hier iets wonderlijks.
Kan natuurlijk ook de moment opname zijn. Je zou dit enige tijd moeten monitoren om te zien wat er nou precies die 25% veroorzaakt

Heb je je oude video kaart al eens teruggezet en was het probleem dan over?

De voeding is redelijk minimaal voor het systeem. Als de spanning naar beneden getrokken wordt daardoor dan draait het systeem niet echt optimaal. Of het vervangen van de voeding het probleem oplost is moeilijk in te schatten. Wellicht kan je ergens een voeding lenen?

Ron
 
die 2 gig ram die je erbij hebt gestopt is die wel net zo snel als die 1 gig die er al in zat?
Als die behoorlijk langzamer zijn zal al je geheugen langzamer gaan en dan word er waarschijnlijk ook meer virtueel geheugen gebruikt en hoe snel dat is ligt weer aan je HD.
 
Vond op een ander forum iemand met hetzelfde probleem die dit als antwoord kreeg:

I'll hazard a guess that some device (such as your video card) is generating endless request-for-service interrupts. Any card could do this if it failed in a certain way, and that would burden the cpu, but it wouldn't have any specific association with an application, just a driver.

En dat zou in dit geval dus ook wel eens zo kunnen zijn...
 
Ja ik heb precies hetzelfde geheugen gekocht en voordat ik het geheugen erin deed was het ook al zo..

mrmusic @ jou laatste post: Nu weet ik eigenlijk nog niet wat ik daar mee moet.. Misschien ben ik wel de ongelovelijke noob, maar heb de nieuwste drivers geinstalleerd. Ook de omega drivers.
 
Allebei tegelijk, dus En de ATI EN de Omega drivers??

En de post uit mijn link zou er inderdaad te maken mee kunnen hebben dat je videokaart moeilijk doet omdat er te weinig stroomspanning is en zo dat gebruik in je taakbeheer genereert
 
mrmusic @ jou laatste post: Nu weet ik eigenlijk nog niet wat ik daar mee moet.. Misschien ben ik wel de ongelovelijke noob, maar heb de nieuwste drivers geinstalleerd. Ook de omega drivers.

Wat in de post van mrmusic staat dat een kapotte videokaart eindeloos de CPU belast. Daar helpen de laatste drivers niet tegen.Omdat dit buiten windows omgaat zie je het niet terug bij de actieve processen maar wel in de CPU belasting. Dus: het lijkt erop dat je videokaart kapot is. Hij is nieuw en dus kan je ermee terug naar de winkel in verband met de garantie

Aanpassing: het zou natuurlijk ook een te kleine voeding kunnen zijn. Daardoor zou de videokaart niet helemaal goed kunnen werken met als gevolg...

Ron
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan