te hoge stroom op kabels van geluidskaart naar hifiset

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronald61

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2000
Ik heb de speaker uitgang van mijn geluidskaart al tijdenlang (mini-jack) verbonden met de AUX van mijn versterker. Maar ik schrik van het voltage. Als ik de connectors van die kabels aanraak die dus de versterker ingaan kan ik de stroom met mijn blote handen voelen.
Dat lijkt mij toch niet goed of wel?

Volgens mij staat daar veel te veel stroom op

ik heb dat ook idd wel. maar ik denk dat het geen probleem is. je zou het eens kunnen meten met een multimeter hoeveel stroom eruit komt

Heb jij de kabel ook zitten op de luidsprekeruitgang van de kaart?
Of heb je ook een line out uitgang op de kaart. Ik nl. niet. Ik heb wel een line in, maar dan komt er geen geluid uit mijn hifi.

Soms zitten er op de geluidskaart 2 jumpers waarmee je de uitgang kan regelen. Je kan dan bepalen of de uitgang een line-out of een speaker-out is.

Ik gebruik nu de geluidskaart op mijn moederboard (mobo is een EPOX 8RDA), maar ik kijk wel even in het boekje)

Geplaatst door Ronald61
Heb jij de kabel ook zitten op de luidsprekeruitgang van de kaart?
Of heb je ook een line out uitgang op de kaart. Ik nl. niet. Ik heb wel een line in, maar dan komt er geen geluid uit mijn hifi.

In zo'n geval kan je een snoertje met een malejack waar twee femalejacks aan zitten gebruiken en je boxen daar dan op aansluiten!
Joop

Die snap ik even niet, want waar sluit ik die male jack dan op aan? Ook op de geluidsuitgang.
Dan is dat gewoon een splitterje, zodat je op één uitgang twee uitgangen hebt gemaakt?

Klopt, maar dan op de line-in. Zo kan je geluid via line-in verwerkt worden en wordt het gelijk doorgestuurd naar je boxen, zodat je het dan wel horen kan
Joop

zo'n splittertje heb ik hier wel, maar mijn vraag gaat vooral over die (te) hoge stroom.

Even muggeziften; als je over stroom praat dan heb je het over het aantal amperes wat door je kabel gaat.
Praat je over spanning dan heb je het over het aantal volts wat tussen twee draden staat.
Deze twee moet je uit elkaar houden want anders dan weet iemand anders niet wat je bedoeld.

Mijn geluidskaart is een SIS 7012. Ik heb mijn computer ook over de stereo maar wel via de video want op de aux zit de DVD. Ik heb even de spanning gemeten op de tulpconnectors en deze is bij max. volume rond de 140 mV AC. Niet echt een spanning om een schok van te krijgen.
Ik voel ook niets als ik er met de vingers aanzit. Ik kan je niet verder helpen maar misschien heb je wat aan de info.

Is je computer wel goed op een geaard stopcontact aangesloten ? anders kan de (relatieve) spanniing ook wel eens hoog zijn

Nico :)

Zou inderdaad de reden kunnen zijn. Probeer het eens op een geaard stopcontact (wat zowieso aan te bevelen is voor je pc) en kijk dan nog eens.

Nico :)

dat is nu gebeurd, de spanning lijkt mij nog hoog, maar goed, msischien zie ik spoken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan