Te hoge temp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Daarom mijn opmerking tussen haajes achter "gekke".

Ik dacht al dat het mischien daardoor wel kon komen.

Ok.

ik las hier net dat je mazzel hebt dat je geen AMD hebt omdat die al lang de geest had gegeven, dit klopt dus van geen kant, AMD werk temp ligt tussen 60 en 80 graden (na 90 schakelen de meeste XP's zich zelf uit)

en Intel P tjes die hebben temp meestal tussen de 40 en 60. veel lager dus.

(let wel ik heb het hier over standaard configuraties die je in de winkel koopt, zonder extra coolingen etc, want dan word ie natuurlijk veel cooler)

en dan nog wat, ik hoorde iemand de vraag stellen hoe ie aan voelt.

WARM lijkt mij :P ik zou het best wel knap vinden als jij het verschil tussen 50 en 70 graden kan "voelen" :D

Geplaatst door Sith Warrior
ik las hier net dat je mazzel hebt dat je geen AMD hebt omdat die al lang de geest had gegeven, dit klopt dus van geen kant, AMD werk temp ligt tussen 60 en 80 graden (na 90 schakelen de meeste XP's zich zelf uit)

en Intel P tjes die hebben temp meestal tussen de 40 en 60. veel lager dus.

(let wel ik heb het hier over standaard configuraties die je in de winkel koopt, zonder extra coolingen etc, want dan word ie natuurlijk veel cooler)

en dan nog wat, ik hoorde iemand de vraag stellen hoe ie aan voelt.

WARM lijkt mij :P ik zou het best wel knap vinden als jij het verschil tussen 50 en 70 graden kan "voelen" :D
dit klopt allemaal van geen kant. XP's schakelen zichzelf niet uit. Als je geluk hebt schakelt het mobo zich uit en als je pech hebt fikt je proc door.

De opmerking dat een amd de geest al gegeven had slaat op de aanwezigheid van thermal protection bij Pentium processors. Dus is het geen onzin...

De vraag over hoe hij voelt is helemaal geen domme vraag. ALs de heatsink handwarm of zelfs kouder is zou ik me ernstig gaan afvragen of er niet iets mis is met de koelpasta. En je gaat mij niet vertellen dat je het verschil niet voelt tussen handwarm en verbrande vingers :rolleyes:

In het eerste heb je gelijk ja, ik zei het verkeerd ik bedoelde dat meeste nieuwe mainbords idd hitte protectie hebben (heat cop) en dat ie zich zelf uitschakeld na het laten horen van bepaalde pieptonen.

en de opmerking dat een XP veel warmer kan worden dan een P4 klopt dus zeker wel.

en dat een AMD de geest geven had is dus zeker WEL onzin omdat een AMD zeker 85 graden kan worden, minimaal en 74 is nog geen 85. (trouwens de Pro zelf kan wel 100 graden worden, alleen het omhulsel is altijd iets cooler)

en dit laaste mja je heb meschien gelijk, al had ik em er zelf afgehaald om te kijken of de coolpasta der nog wel goed opzat, dat beetje voelen vind ik persoonlijk maar niks, omdat je eig dan nog jack **** weet.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Sith Warrior
en dat een AMD de geest geven had is dus zeker WEL onzin omdat een AMD zeker 85 graden kan worden, minimaal en 74 is nog geen 85.
het gaat hier om een p4 1700. Een vergelijkbare AMD (1700+) stookt er een kleine 50 watt doorheen. (uitgegaan van een full load) En als er geen thermal protection is doet hij dat net zo lang tot hij honderd graden is.

Terwijl een p4 (die 60 w verbruikt) bij een te hoge temp netjes terugklokt tot de temperatuur weer laag is.

Of hij daadwerkelijk doorfikt hangt dus af van het moederbord.

ow maar ik zei ook niet dat de AMD nooit de geest had begeven ik zei alleen zoals hier effe terug word beweerd

dat toen ie keek en de pro 74 graden was ie blij mocht zijn dat ie geen AMD had omdat die dat niet getrokken zou hebben, en dat bedoel ik dus, dat is niet waar omdat ie het zeker tot 80 graden vol zou kunnen houden.

Zowel Intels als AMD's kunnen een maximale temp aan van zo'n 90°, dat verhaaltje is dus onzin. En tja, werktemp, dat hangt volledig af van de koeling. Intels en AMD's verbruiken ongeveer evenveel stroom (en produceren dus evenveel warmte), met dezelfde koeler zouden ze dus ongeveer even warm moeten zijn. Maar dat is op voorwaarde dat er een optimaal contact is. Vaak is er een slecht contact tussen CPU en heatsink (te veel / te weinig / geen koelpasta). Een AMD zal dan een stuk warmer worden, omdat er slechts 1 cm² contactoppervlak is met de koeler. Een Intel kan in dat geval z'n warmte beter kwijt omdat hij een hele heatspreader heeft om het verloren contact min of meer goed te maken. Maar nogmaals, bij optimalte warmtegeleiding is het verschil bijna noppes.

eindelijk :D.

Ze persoon dacht zelf dat de koeling kapot was (goh, hoe zou die daar nou bij komen :rolleyes: ) en ik mag hem binnenkort ergens afleveren :).

Ik laat het weten :).

Laatst bewerkt:
Na fusie met HP zijn de voorwaarden aangepast.

Komt er op neer:

Ik hem hem zojuist opengemaakt, en heel stofbed weggehaald, maar gezien dat bij de koeler en tussen koeler en processor een heel stofnest zat. Helaas, als ik de koeler eraf haal is het dag garantie.
Toch nog ergens heen binnenkort, want nu is hij 56 idle.

Zit er een zegel op? Anders kunnen ze het niet zien. Desnoods blaas je eens hard ofzo.

Heb al hard geblazen, scheelt maar een beetje ( en ik stik half :confused: ).

Aan de zijkant zit een zegeltje over een klemmetje heen.

Je moet de heatsink zelf niet losmaken, enkel de fan.

Geen idee hoe ik dat zou moeten doen... Het lijkt wel of hij vast zit, kan dat? Ik zie nergens schroefgaatjes of klemmetjes voor de fan.
Het helpdeskfiguur zei dat als ik de fan los zou halen dat de koelpasta meekwam. Die zit toch alleen tussen heatsink en processor?

Het is en blijft een helpdesk... ;)

Van op afstand kan ik natuurlijk niet zien hoe de fan bevestigd is.

Even zien of ik een duidelijke webcam foto kan maken.

Je mag ook wel even langskomen:D.

Heb je hier wat aan:

http://home.wanadoo.nl/j-pv.haastert/overig/koeling/
(ben bang van niet...)?
----

Ik merk geen temp. verschil als hij open staat of niet. Wat mij wel opvalt, hij koelt op 100% (volgens Speedfan) maar hij gaat wel harder koelen en dan weer zachter. Maar volgens speedfan is het 100%. Hij is nu 71*C. en dan gaat 'ie zomaar heel langzaam koelen. En bij 74*C. gaat 'ie opeens heel hard.

Ik heb zojuist een update voor een chipset gedaan, wat kan dat inhouden?

Zou het helpen als ik de kast openzet en er een ventilator vanaf de zijkant op laat blazen (huis-tuin-keuken-ventilator)?

Vast wel. Tenzij er (wat ik vermoed) een slechte warmtegeleiding is tussen heatsink en CPU, dan zal het weinig uithalen.

Het scheelt wel tot nu toe... Vooral voor het moederbord.

Kan ik nog extra dingen doen behalve dit en CPU niet te veel belasten?

Koeler schoontgemaakt, koelpasta ertussen. Weer helemaal in orde.
Bedankt voor de hulp :thumb:.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan