Te hoge temperaturen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Taiza

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 dec 2003
Berichten
4
Heb net alles nieuw (voeding, moederbord, cpu, cpu-fan, grafische kaart). Als ik m'n kast sluit, sluit de pc af. Waarschijnlijk vanwege te hoog oplopende temperaturen. AIDA32 geeft de volgende waarden: moederbord 37C, cpu 84 C, grafische kaart 44C.
Kan iemand mij zeggen welk van deze temperaturen te hoog zijn, zodat ik weet waar het probleem precies zit? Bedankt!
 
CPU(processor) met een temperatuur van 84ºC.:eek:
Kijk eens in het Bios wat voor temperaturen er daar aangegeven worden?
Aida32 kan het fout hebben.
Wat voor CPU heb je?
 
een deel van de waarden vind ik erg netjes, maar idd. een cpu van 84 graden is zodanig hoog dat, afhankelijk van je mobo en type processor, je nog 1 dan wel 6 graden afzit van een grote "ontploffing" en dan kun je je processor naar het chipkerkhof brengen.

En dan moet de gemeten waarde (hoop ik voor jou) ook nog in een uiterst "stressige" situatie zijn gemeten anders heb je al een probleem..........

Maar ik denk dat de temp niet goed gemeten is, dus er is mogelijk nog hoop..........
 
hm,

ik heb je bericht nog eens doorgelezen en kom toch nog tot een andere vraag / conclusie :

is het een zelfbouwmachine?
Zo ja,
heb je je gehouden aan de koelingsadviezen (type koelers) die de processorfabrikant voorschrijft / aanraadt ?
 
Lijkt mij dat er geen koelpasta gebruikt is tussen de koeler en de cpu, of de fan niet draait. Zoals Pasja zei zit je niet ver van geroosterde cpu want die mag volgens de site max. 90°C hebben.

Groetjes
 
Kennelijk mis ik een stuk van dit topic ?

Is er een merk mobo / processor genoemd ?
 
Geplaatst door gast0225
Kennelijk mis ik een stuk van dit topic ?

Is er een merk mobo / processor genoemd ?
Dan hebben we het alle twee gemist, want ik zie het niet staan.:p
 
khk464 schrijft namelijk
volgens de site max. 90°C hebben
dus dacht ik even dat ik seniel begin te worden..... ;) :D

overigens..................
Taiza,
hartelijk welkom op de Helpmij!!!
 
Was er even niet. Ga nu kijken of ik jullie vragen kan beantwoorden. Te gek dat jullie met me mee willen denken. Tot zo?
 
Heb even wat info opgezocht.
Het BIOS geeft een CPU temp van 86C aan en een CPU fan speed van 2445 RPM.
Het is een zelfbouw-pc en er ís koelpasta gebruikt.
Ik heb een AMD Athlon XP 2700+ en de CPU-koeler is een Thermaltake Silent Boost voor XP. Zal zelf even gaan kijken of die koeler geschikt is.

Groeten, Taiza
 
Kijk eens of het koelblok wel recht/goed op de processor zit.
 
Laatst bewerkt:
Heb net op de site van AMD gekeken of mijn CPU cooler geschikt was voor AMD Athlon XP. AMD geeft als voorkeur op type A1671 van Thermaltake, terwijl ik type A1838 heb. Die laatste zou bestemd zijn voor de AMD Athlon 64. Betekent dit dat ik voor de verkeerde koeling heb gekozen?
Graag nog even jullie bevestiging (heb er zelf niet zo'n verstand van) voordat ik naar de winkel ga, want zelf durf ik het nu niet meer te veranderen. Het heeft me al zoveel geld gekost.
In ieder geval bedankt dat jullie me op het goede spoor hebben gezet. zelf dacht ik nl. dat de grafische kaart te heet werd.

Groeten, Taiza
 
Sorry, Pasja, ik moest snel antwoorden want moest weg en was ervan uitgegaan dat het wel een amd athlon moest zijn ( heb ik ook ), want elke anderre cpu was al lang foetsie met 84° C. Er had natuurlijk moeten staan: als je een amd athlon hebt, dan staat op de site van ...... enz. Te snel geweest.:D:
In elk geval wil ik je hierbij verzekeren dat je nog niet seniel bent. :thumb:

Groetjes

@Taiza, als je in de winkel vraagt welke fan voor jou cpu bestemt is, moeten ze dat toch weten te zeggen? Je moet er ook op letten dat je niet teveel pasta gebruikt hebt, want pasta koelt niet, integendeel, als de laag te dik is is de koeling ook slecht. Het mag maar een heel dun laagje zijn dat enkel dient om het contact tussen de koeler en de cpu te verbeteren

Groetjes
 
Taiza,

in computerwinkels weten ze een heleboel maar ook niet altijd alles. Wij kunnen weliswaar de site van AMD ook "uitmelken", maar voor "echte" 101% zekerheid / veiligheid :
stuur even een mailtje naar AMD en ik denk dat je binnen een werkdag antwoord hebt. (geef daarbij type mobo ook even op).
 
Geplaatst door khk464
Sorry, Pasja, ik moest snel antwoorden want moest weg en was ervan uitgegaan dat het wel een amd athlon moest zijn ( heb ik ook ), want elke anderre cpu was al lang foetsie met 84° C. Er had natuurlijk moeten staan: als je een amd athlon hebt, dan staat op de site van ...... enz. Te snel geweest.:D:

*knip*

Groetjes

Heeft even niets met de topic te maken hoor, maar mijn P IV is 86* C. geweest en leeft nog steeds.
 
84º is te hoog... Maar het kan inderdaad een weergavefout zijn...
Mocht je de CPU-temperatuurin de BIOS gecheckt hebben en het niet hoger dan +- 50º uitkomen, kun je daar redelijkerwijs op varen en de andere monitoring software (meestal toch al overbodig als je niet overclockt) verwijderen.

Mocht de BIOS ook te hoge temperatuur aangeven is er iets mis met de koeler (mischien een beetje pasta nodig?!) of (minder waarschijnlijk) de CPU defect.
 
als je gelijk in de bios al zo'n hoge temp van ej CPU heb dan is er toch echt iets zwaar fout,

Mocht de BIOS ook te hoge temperatuur aangeven is er iets mis met de koeler (mischien een beetje pasta nodig?!) of (minder waarschijnlijk) de CPU defect.

Het kan natuurlijk ook gewoon de sensor zelf zijn.

maar ik denk toch dat het ergens anders aan ligt, je mobo gelijk al 37 graden lijkt mij ook veels te warm, mijn mobo wor na een zware dag zelfs amper 40 en ik kloksnelheid gaat soms best wel hoog :).
Als je denkt dat alles goed is aangesloetn zou ik zelf gewoon naar de zaak gaan waar je de onderdelen hebt gekocht.

laatste optie, je hebt toch niet perongeluk multiplier en kloksnelheid veels te hoog gezet?

naja weer een ***post van mij maar ben wel weer mijn eitje kwijt :)
 
Geplaatst door HolyPanther
je hebt toch niet perongeluk multiplier en kloksnelheid veels te hoog gezet?
De Multiplier is op alle processoren(moderne) gelockt.
Bij AMD kan je hem unlocken, maar ik denk niet dat het hier het geval is.
 
Geplaatst door crash

De Multiplier is op alle processoren(moderne) gelockt.
Bij AMD kan je hem unlocken, maar ik denk niet dat het hier het geval is.

Niet op alle moderne, wel heel vaak.
 
Geplaatst door HolyPanther
Niet op alle moderne, wel heel vaak.
Daarom gaf ik "moderne" al aan.;)
Bij een Pentium gaat het zo ie zo niet lukken.
Bij AMD kan het in de meeste gevallen wel.:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan