Te Snel geweest met HDD afkoppelen uit NAS

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 (25H2) Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,
Ik heb een vervangende Synology NAS gekocht (gebruikt).
Tot nu toe had ik een Synology DS216 (met 2-bays), en die ga ik vervangen door een Synology DS416Play (met 4-bays)
Ik was voor het uitbouwen van de 2x HDD (uit de DS216) bezig video's op te slaan.
En nu ik de NAS opgestuurd heb naar de nieuwe eigenaar, kom ik er achter, dat op de HDD's toch nog een paar video's staan die ik niet veilig heb gesteld. Ze er nu afhalen gaat dacht ik niet (meer), want het OS van de Synology DS216 is LINUX en mijn PC werkt nog gewoon op Windows.
Vanmiddag komt de voor mijn nieuwe Synology DS416Play aan.
Voorlopig moet ik deze NAS (met 4-bays) gebruiken in de Mode: RAID 1 (net als de vorige NAS) met 2 HDD er in.
Kan ik de reeds beschreven HDD's gewoon weer ook in de nieuwe NAS uitlezen?
Of moeten die eerst opnieuw geformatteerd worden, en verdwijnen daarmee automatisch ook de video's die er op staan?
Met vriendelijke groet
Dukkel

Goede vraag! Je kunt de oude Synology HDD’s niet zomaar in de nieuwe NAS stoppen zonder risico op dataverlies. De NAS zal meestal willen formatteren, waardoor alles op de schijven verdwijnt.

Windows kan de bestanden op de oude schijven (EXT4/Btrfs) niet direct lezen, dus je hebt een Linux-pc of een Linux live-USB nodig om de video’s veilig te kopiëren. Er bestaan ook tools voor Windows, zoals WinBtrfs of Ext2Fsd, maar dat moet je even voorzichtig uitproberen. Ik heb daar geen ervaring in, en weet ook niet hoe betrouwbaar het is. En ook niet met de nieuwste Windows-versies.

Voor de nieuwe NAS kun je gewoon twee nieuwe HDD’s in RAID 1 gebruiken. Zorg eerst dat je de oude data veilig hebt gekopieerd voordat je iets formatteert of installeert.

Kortom: eerst veiligstellen met een Live-stickje, dan pas in gebruik nemen in de nieuwe NAS.
Succes!

Hartelijk bedankt @Aar.
Eigenlijk geef je precies het antwoord, wat ik al in m'n achterhoofd vreesde.
Het is niet anders. Ik ga niet die programma's die je aangaf proberen, dat is me te veel onzeker werk

Als je dat programma geinstalleerd hebt, kun je dan ook direct de programma's die op die Linux schijf staat kopieren en verplaatsen?

Ja, dat kan.
Je hebt dan toegang voor zowel lezen als schrijven.
Niet getest op een Raid1 schijf van een Synology NAS.
Wel op een SD kaart van een Raspberry Pie.

Laatst bewerkt:
Zet de schijven alsjeblieft in SHR en niet RAID 1. SHR geeft je de flexibiliteit om later het aantal schijven uit te breiden zonder de boel opnieuw te moeten inrichten.

Volgens het grote boze internet zou je die schijven in de nieuwe NAS moeten kunnen steken. Oude en nieuwe NAS van dezelfde generatie. Aangezien je nu een RAID set hebt zou je in theorie met 1 schijf kunnen testen.

En als laatste. Je had beter die 216 kunnen houden. Die play modellen zijn traaaaaaaaaag.

Terug
Bovenaan Onderaan