te veel gegevens voor 1 tabel??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tamara27

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2010
Ik werk met een grote databank vol met gegevens van patiënten, hun ziekte, hun complicaties en hun behandeling.

Bij de tabel van de behandelingen zou ik hetvolgende moeten kunnen realiseren:

De behandeling kan meerdere medicaties omvatten, telkens met hun bijhorende start- en stopdata. (bijv: pat 1 neemt dafalgan van 1 jan tot 14 jan, neemt paracetamol van 15 tot 30 jan, dan weer dafalgan van 31 jan tot 3 febr)
IK kan me maar niet indenken hoe ik dit het makkelijkste in een tabel in access giet, net omdat er meerdere behandelingen per patiënt mogelijk zijn. Over het algemeen zijn er maar 3 of 4 start- en stopdata per soort behandeling nodig.

Iemand een idee?

Alvast bedankt

Je vraag heeft voor mijn gevoel niet zoveel met de titel te maken, maar dat is een terzijde ;)
Ik neem aan dat je tabellen hebt voor Patiënten, Behandelingen, Ziektes en Behandelmethoden? Of een vergelijkbare structuur?
Ik zou denk ik een tabel maken voor de behandelingen, waar je de PatiëntID aan koppelt. Verder een tabel BehandelDetails, waarin je de BehandelID laat terug komen. In de tabel BehandelDetails leg je dan de verschillende behandelingen vast, met de medicaties en start- en stopdata en wat je nog meer wilt vast leggen.
Je hebt dan een hoofdtabel met de vaste behandelgegevens, zoals PatiëntID en Status en de gekoppelde tabel met de feitelijke behandelingen. In een formulierstructuur wordt Behandelingen dan het hoofdformulier, en BehandelDetails het subformulier.

Ik denk dat het het gemakkelijkste is, als ik gauw even de volledige structuur overloop..
Misschien dat ik daar al ergens de mist in ben gegaan.. aan de hand hiervan kan ik misschien ook nog enkele bijkomende vraagjes formuleren...

Gegevens die opgeslaan zouden moeten worden;

- unieke nummer (bestaande uit geboortedatum + initialen)
- naam
- voornaam
- geslacht
- geboortedatum
- datum diagnose
- type ziekte (keuze uit 3)
- aantasting (keuze wordt beperkt door type ziekte) (combinatie van aantastingen is hier mogelijk)
- behandeling (8 soorten mogelijk, telkens met een 3 à 4 tal start- en stopdata) (combinatie van behandelingen is hier mogelijk !!!)
- roker (ja/neen vak)
- andere aandoeningen (3 keuzes mogelijk, combinatie is mogelijk)
- complicaties (3 keuzes mogelijk, combinatie is mogelijk)
- opleidingsniveau (5 keuzes mogelijk)

tot dus ver had ik een tabel gemaakt met persoonlijke gegevens (unieke nummer, naam en voornaam, geslacht, geboortedatum, roker en opleiding) omdat deze eig extra informatie zijn, en waarschijnlijk niet als selectiecriteria gebruikt zullen worden.

Voor de overige gegevens had ik een tabel met medische gegevens gemaakt. Ik zit het meeste in de knoop met het feit dat er telkens een combinatie van factoren mogelijk is... En dan bovenvernoemd geval van de behandelingen...

Uiteindelijke doel is dat ik een formulier kan maken zodanig dat de gebruiker gemakkelijk gegevens kan ingeven, deze dan opgeslagen worden in een tabel, om daarna rapporten te kunnen maken op basis van selectiecriteria zoals behandeling...

Is het dan nog steeds het gemakkelijste en aparte tabel te maken voor behandeling?

bedankt alvast!!!

Ik denk van wel. Probeer bij het bedenken van de tabellen de structuur zodanig te maken, dat herhalende gegevens een eigen tabel krijgen. Daar bedoel ik dit mee: (simpel voorbeeldje overigens, maar het gaat om het idee)
Als je één tabel zou hebben, waar je steeds opnieuw de patiëntgegevens moet invullen, met de bijbehorende behandelgegevens, dan zijn de vaste patiëntgegevens herhalend. Je moet a.h.w. steeds dezelfde gegevens opnieuw inkloppen. Die gegevens moet je dan verplaatsen naar een eigen tabel, waarbij je die tabel dan koppelt op basis van een sleutelveld.
Ik zie dat je het sleutelveld baseert op twee codes (unieke nummer (bestaande uit geboortedatum + initialen)). Nog afgezien van het of die combinatie wel zo uniek is, denk aan tweelingen, zou ik het unieke nummer in ieder geval in één veld zetten. En dat veld koppel je aan de andere gerelateerde tabellen. En dat doe je dus met alle tabellen met stamgegevens.

Bedankt!

Tot dus ver zie ik het lukken :-)

Je leest nog wel over verdere problemen in volgende vraagjes! :)

Ik kan niet wachten ;)
Succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan