• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

te veel geneste niveaus?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Justikkuh

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2012
Hoi Allen,

Ik heb een te grote formule ingevoerd en kreeg de volgende melding;
"de opgegeven formule kan niet worden ingevoerd omdat deze meer geneste niveaus gebruikt dan is toegestaan in de huidige bestandsindeling"

Dit is mijn formule:
Code:
=ALS(D10:D26="wit";"10";ALS(D10:D26="wit-geel";"9";ALS(D10:D26="geel";"8";ALS(D10:D26="geel-groen";"7";ALS(D10:D26="groen";"6";ALS(D10:D26="groen-blauw";"5";ALS(D10:D26="blauw";"4";ALS(D10:D26="blauw-rood";"3"))))))))

daar hoort dus achter;
Code:
ALS(D10:D26="rood";"2";ALS(D10:D26="rood-zwart";"1"))

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

alvast bedankt,

Ali

Laatst bewerkt door een moderator:
smileys!!!

Hooi,

Die smileys horen daar natuurlijk niet. dat komt doordat ik een dubbele punt ":" heb getikt gevolgd door een hoofdletter "D".
haha

Het makkelijkste is om een lijstje te gebruiken en daarnaar te verwijzen.
Als je in de bijlage in cel D4 een kleur kiest, verschijnt ernaast de bijbehorende nummer.

Off topic: dit lijken wel de küpkleuren van Taekwondo of een andere oosterse vechtkunst.

Met vriendelijke groet,

Ron

Bijlagen

Hooi,

Die smileys horen daar natuurlijk niet. dat komt doordat ik een dubbele punt ":" heb getikt gevolgd door een hoofdletter "D".
haha

De echte oorzaak is dat je geen codetags gebruikt:

Code:
=ALS(D1026="wit";"10";ALS(D1026="wit-geel";"9";ALS(D1026="geel";"8";ALS(D1026="geel-groen";"7";ALS(D1026="groen";"6";ALS(D1026="groen-blauw";"5";ALS(D1026="blauw";"4";ALS(D1026="blauw-rood";"3"))))))))

Laatst bewerkt:
Het makkelijkste is om een lijstje te gebruiken en daarnaar te verwijzen.
Als je in de bijlage in cel D4 een kleur kiest, verschijnt ernaast de bijbehorende nummer.

Off topic: dit lijken wel de küpkleuren van Taekwondo of een andere oosterse vechtkunst.

Met vriendelijke groet,

Ron,
Ron

Wauw wat snel gereageerd. erg bedankt daarvoor.
Dit zijn inderdaad de kupkleuren voor Taekwondo.

Wauw. het werkt, ik snap alleen niet wat je precies hebt gedaan (ken de formule dus ook niet :( ) En weet dus niet echt hoe ik het moet toepassen. Zoals je wellicht merkt is het voor mij nog allemaal te moeilijk.

want nu wil ik er bijvoorbeeld 'zwart' bij doen = ook '1' (1e dan), maar weet niet hoe.

als je me daarmee kan helpen....GRAAAAG.

alvast bedankt,
Ali

Laatst bewerkt:
Het model van roncancio verder aangepast.

Excel 2007:

Er is een naam gemaakt via:

Formules => naam bepalen (naam beheren) => kleuren

D4 is gemaakt met datavalidatie

Gegevens => data => datavalidatie => (kleuren)

E4 wordt dan
Code:
=ALS(D4="";"";12-VERGELIJKEN(D4;kleuren;0))

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
1 van de vele wegen naar Rome via de somproduct:
Code:
=SOMPRODUCT((D4=({"Wit"\"wit-geel"\"geel"\"geel-groen"\"Groen"\"Groen-Blauw"\"Blauw"\"Blauw-Rood"\"Rood"\"Rood-Zwart"\"Zwart"}))*({10\9\8\7\6\5\4\3\2\1\0}))
Succes,

1 van de vele wegen naar Rome via de somproduct:
Code:
=SOMPRODUCT((D4=({"Wit"\"wit-geel"\"geel"\"geel-groen"\"Groen"\"Groen-Blauw"\"Blauw"\"Blauw-Rood"\"Rood"\"Rood-Zwart"\"Zwart"}))*({10\9\8\7\6\5\4\3\2\1\0}))
Succes,

Dank voor de hulp Martin.

Het model van roncancio verder aangepast.

Excel 2007:

Er is een naam gemaakt via:

Formules => naam bepalen (naam beheren) => kleuren

D4 is gemaakt met datavalidatie

Gegevens => data => datavalidatie => (kleuren)

E4 wordt dan
Code:
=ALS(D4="";"";12-VERGELIJKEN(D4;kleuren;0))

Super bedankt voor je geduld en hulp ;)

ik zal je mijn mapje sturen, dan zul je zien waar ik mee bezig ben. Ik wil een toernooi organiseren voor de kids. Ik wil dus de gegevens in kunnen voeren en dat excel de leerlingen gelijk op de juiste plek plaatst (welke gewichtsklasse, welke categorie, welke band a-b-c klasse).

Het liefst, ALS dat mogelijk is, ALS daar een formule voor is, verwijst excel de leerlingen naar de juiste groepen op volgorde; categorie => a/b/c-klasse => gewichtsklasse.

wat ik nu upload, heb ik dagen aan gewerkt...ahhaa. dan weet je dus hoe ver ik ben met Excel. Ik ben er wel erg trots op ;)

alvast heel erg bedank voor je hulp... ben je nu al erg dankbaar.

groet,
Ali

Bijlagen

Perfect dat je zelf als zo ver bent gekomen. :thumb:

Dit soort problemen kan vaak beter met het opzoeken in een tabel worden opgelost.

Hiervoor heb ik de gegevens in je bestandje gebruikt.

Het gaat om de gele cellen.

Code:
=VERT.ZOEKEN($B2;$N$2:$O$74;2;1)

Kijk ook eens naar de rode tekst in cel c21.

Hier staat een tegenstrijdigheid in.

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het dan gewoon even weten.

Bijlagen

Perfect dat je zelf als zo ver bent gekomen. :thumb:

Dit soort problemen kan vaak beter met het opzoeken in een tabel worden opgelost.

Hiervoor heb ik de gegevens in je bestandje gebruikt.

Het gaat om de gele cellen.

Code:

Kijk ook eens naar de rode tekst in cel c21.

Hier staat een tegenstrijdigheid in.

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het dan gewoon even weten.

Dank je voor de reactie.
Ik heb gekeken naar cel C21... Dat klopt denk ik...als het gewicht onder de 50.2 (wel hoger dan 44.2 natuurlijk) dan is het MIN50. en als het gewicht hoger is dan 50.2 kg dan is het PLUS50.

de formule "VERT. ZOEKEN ken(de) ik helaas niet. Ik heb het nog niet onder de knie, maar ik ga me daarin verdiepen en kijken of ik er mee aan de slag kan. Wat houdt dat dollartekentje eigenlijk in?

alvast bedankt.
gewoon ikkuh

$B$2

Het 1e dollarteken zet de kolom vast. (B)

Bij het kopieren naar rechts of links wordt toch kolom B gekozen.

Het 2e dollarteken zet de rij vast. (2)

Bij het kopieren naar onder of boven wordt toch rij 2 gekozen.

'=ALS(C2:C15<=24;"-24kg";ALS(C2:C15<=27;"-27kg";ALS(C2:C15<=30;"-30kg";ALS(C2:C15<=34;"-34kg";ALS(C2:C15<=39;"-39kg";ALS(C2:C15<=44;"-44kg";ALS(C2:C15<=50;"-50kg";ALS(C2:C18>=50;"+50kg"))))))))

Graag dan zelf nog even kijken waarom ik denk dat je formule niet consistent is.

Laatst bewerkt:
$B$2

Het 1e dollarteken zet de kolom vast. (B)

Bij het kopieren naar rechts of links wordt toch kolom B gekozen.

Het 2e dollarteken zet de rij vast. (2)

Bij het kopieren naar onder of boven wordt toch rij 2 gekozen.

'=ALS(C2:C15<=24;"-24kg";ALS(C2:C15<=27;"-27kg";ALS(C2:C15<=30;"-30kg";ALS(C2:C15<=34;"-34kg";ALS(C2:C15<=39;"-39kg";ALS(C2:C15<=44;"-44kg";ALS(C2:C15<=50;"-50kg";ALS(C2:C18>=50;"+50kg"))))))))

Graag dan zelf nog even kijken waarom ik denk dat je formule niet consistent is.

Super dank je. Ik ben er nu hard mee bezig. Het lijkt allemaal te gaan lukken.

=VERT.ZOEKEN($M2;$Q$2:$R$74;2;1) ==> ik heb de formule bijna ontcijferd haha. alleen de laatste twee cijfers kan ik niet plaatsen " 2;1 " . ik probeer de formule zelf toe te passen, maar ik weet dus niet wat die laatste twee cijfers precies inhouden.

alvast bedankt voor de reactie....ennuh .. sorry als ik 'dom' over kom ;)

ps. nog 1 vraagje. ik wil een formule maken die de leeftijd van de leerlingen automatisch uitrekend. Ik heb nu: =SOM(D2-B2)/365 ==> D2=VANDAAG() en B2=geb. datum .... kan vast simpeler..

Laatst bewerkt:
Code:
alvast bedankt voor de reactie....ennuh .. sorry als ik 'dom' over kom

1) Niets in minder waar, je stelt de vraag om geholpen te worden => dat is slim.

2)
Code:

Zoek waarde B2 in

de tabel met de reeks N2:O74

kies in de tabel de 2e kolom (is de 2 die je vraagt).

(dit is dus in dit geval kolom O)

benader de waarde (er hoeft geen exacte / precieze overeenkomst gevonden te worden.

3) heb je de onvolkomenheid in de lange formule ook al gevonden?

Code:
ps. nog 1 vraagje. ik wil een formule maken die de leeftijd van de leerlingen automatisch uitrekend. Ik heb nu: =SOM(D2-B2)/365 ==> D2=VANDAAG() en B2=geb. datum .... kan vast simpeler..

Waarschijnlijk wil je de datum per een bepaalde periode weten (begin seizoen).

Laat je even weten of dit klopt?

Laatst bewerkt:
D2 heb je niet nodig in
Code:
=DATUMVERSCHIL(B2;VANDAAG();"Y")

@Oeldere: In de ps staat dat in D2 vandaag() staat, dus dat lijkt me de toetsingsdatum.

Laatst bewerkt:
Code:

Laat je even weten of dit klopt?

Hooi, wat Rob zei klopte helemaal. Zijn formule heb ik inmiddels al toegepast.

Code:

Je hebt het over de datum van een sportclub.

Als je deze (datum)formule gaat gebruiken om te kijken in welke categorie de personen vallen, gaat de formule (volgens mij) niet werken.

Wat doe je als de leeftijd in een bepaald seizoen veranderd; en daardoor een andere categorie van toepassing wordt.

Maar misschien heb ik het ook mis en is dit niet waarvoor je het wilt gebruiken.

Was de uitleg van de vert.zoeken formule duidelijk?

Bekijk bijlage OEFENMAPPP (justikkuh)(oeldere).xls
Code:
alvast bedankt voor de reactie....ennuh .. sorry als ik 'dom' over kom

1) Niets in minder waar, je stelt de vraag om geholpen te worden => dat is slim.

2)
Code:

Zoek waarde B2 in

de tabel met de reeks N2:O74

kies in de tabel de 2e kolom (is de 2 die je vraagt).

(dit is dus in dit geval kolom O)

benader de waarde (er hoeft geen exacte / precieze overeenkomst gevonden te worden.

3) heb je de onvolkomenheid in de lange formule ook al gevonden?

Super ... dank je wel. Het begint nu echt ergens op te lijken. ;)
Ik heb er echt dagen lang aan gewerkt, zonder hulp. Ben zo blij dat ik toch hulp heb ingeschakeld.

de onvolkomenheid heb niet gevonden, maar hij doet het wel nu.

+ Ik had de formule voor de gewichtsklassen al toegepast, maar het wordt iets ingewikkelder. Ik weet niet of het mogelijk is, maar dit is wat ik eigenlijk wil; een formule die dit kan realiseren ==> ALS een kind/lid "pupil/aspirant/junior/senior" is, en bijv. 40 kg weegt, dan valt deze onder de ?? gewichtsklasse.

misschien is het niet duidelijk... ik zal er een bijlage bij doen. De uitkomst wil ik graag bij 'gewichtsklass'.

alvast enorm bedankt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan