Te warm?

Status
Niet open voor verdere reacties.

randy1991

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2008
Processor: AMD Athlon(tm) 64 Processor 3200+ 2.21 GHz

ik kan de temperatuur aflezen op de voorkant van mijn systeemkast, daar staat continue 50 graden op. ik heb 3 koelingstanden.

speedfan geeft aan:

GPU: 67 C
Local: 0 C
Temp1: 52 C
Temp2: 29 C
Temp3: -128 C
Core: 53 C

nou is mijn vraag of dit ook te warm is en wat ik er aan kan doen om dit lager te krijgen. Ik kan me nog herrinneren dat toen ik XP had hij maximaal 38 graden haalde als de processor druk bezig was. maar nadat er vista op zat werden deze graden steeds hoger. en is het nou zelfs 50, terwijl ik alleen maar msn en een beetje surf op internet. het warme weer speelt hierbij ook parten.

Alvast Bedankt

groetjes,

Zijn die temperaturen correct

Ik vind een temperatuur van -128 wat bizar, daarom de vraag.

Maar als het klopt, (de temperaturen in de normale range) dan is je kast fors warm.

Je grafische kaart draait op bijna 70 graden en dat is niet mis.
Dus heeft je kast wel voldoende airflow.

Haal de zijkant er eens af en kijk wat hij doet.

groet,

Eric.:thumb:

de temperaturen kloppen in ieder geval.

heb de zijkant van me kast er af gehaald, even wachten of het helpt!

na 10 minuten gewacht te hebben is er niets veranderd.

maar mijn pc staat wel in een erg warme kamer, misschien dat het daar door komt.

maar toch ben ik bang dat mijn computer oververhit raakt.

wat kan ik het beste doen?

Ik heb dit probleem ook gehad, ik heb gewoon een groooott alternatief genomen, ik heb de zijlklep omgebouwd :rolleyes:
Ik heb er een grote cirkel in gezaagt (precies de maat van een kamer ventilator) de ventilator erop gebouwd en weer terug op mijn pc gezet.
SIndsdien nooit meer last gehad van te hoge warmte!

Maar u kunt van uw CPU mischien de warmtepasta vervangen? als dat is opgedroogt geleid het de warmte veel minder goed.

jah zat er ook al aan te denken om er gewoon een ventilator voor te zetten.

waar zit de warmtepasta dan?

heb namelijk niet erg veel verstand van computers

Ik weet het ook niet precies, ik heb het ook nog nooit vervangen maar heb ooit is zoiets gelezen in een computer weekblad.
Ja zet er gewoon een ventilator voor dan weet je haast zeker dat het werkt en vooral in deze warme dagen. Ik zit hier op zolder dus daar is het warmer dan de rest van het huis en vooral in de zomer zet ik hem er op.

Ik weet het ook niet precies, ik heb het ook nog nooit vervangen maar heb ooit is zoiets gelezen in een computer weekblad.
Ja zet er gewoon een ventilator voor dan weet je haast zeker dat het werkt en vooral in deze warme dagen. Ik zit hier op zolder dus daar is het warmer dan de rest van het huis en vooral in de zomer zet ik hem er op.

ja denk dat het de beste oplossing is.

in ieder geval bedankt:thumb:

Koelpasta

De koelpasta zit onder je koelblok.

Het zorgt er voor dat de warmte van je processor wordt doorgegeven aan je koelblok.
Metaal op metaal geleid wel de warmte maar het is nooit helemaal vlak.
Dus zo hier en daar zit er lucht tussen. Omdat op te lossen dient de koelpasta.

Groet.

Je zegt de temperaturen kloppen ?

Leg uit?

Als je aan je GPU komt (de processor van je grafische kaart) brand je je vingers en als je Temp 3 aan raakt vriezen je vingers er aan vast ???

Die truc met de fan is een goede hoor daar niet van, maar het maakt zo'n herrie.

Eric.

Het maakt een hoop herrie ja ;) maar niet als je muziek er boven uit komt :thumb:

Leg uit?

Als je aan je GPU komt (de processor van je grafische kaart) brand je je vingers en als je Temp 3 aan raakt vriezen je vingers er aan vast ???

Die truc met de fan is een goede hoor daar niet van, maar het maakt zo'n herrie.

Eric.

ja het is inderdaad raar maar ik dat geeft SpeedFan aan.

nog 1 vraag: wat heb ik aan de display voor op mijn systeemkast? aan welke moet ik meer waarde hechtten. dat wat SpeedFan aangeeft met GPU of de display?

krijg het idee dat speedfan niet klopt:confused:

heb net even everest gedownload en die geeft aan dat me CPU 55 graden is

Laatst bewerkt:
Welke Temp

Ik weet niet waar die temp op je kast vandaan komt.

er zijn er die een eigen voeler hebben, dus dan loopt er een draadje met een sensor naar je koelblok toe. Er zijn er ook die digitaal werken, maar dat moet je MoBo dan wel ondersteunen.

Speedfan heeft wel vaker vreemde waardes, dus altijd even controleren als je het niet vertrouwt.

P.S. GPU en CPU is niet het zelfde.
Op je kast is vermoedelijk CPU

Laatst bewerkt:
Ik weet niet waar die temp op je kast vandaan komt.

er zijn er die een eigen voeler hebben, dus dan loopt er een draadje met een sensor naar je koelblok toe. Er zijn er ook die digitaal werken, maar dat moet je MoBo dan wel ondersteunen.

Speedfan heeft wel vaker vreemde waardes, dus altijd even controleren als je het niet vertrouwt.

P.S. GPU en CPU is niet het zelfde.
Op je kast is vermoedelijk CPU

weet je niet of je hebt gezien dat ik mijn bericht heb gewijzigd maar ik heb ff everest gedownload en die geeft aan dat mijn CPU 55 graden is, mijn moederbord 29 graden en de temperatuur: GPU omgeving 41 is.

volgens mij is dat niet iets om ongerust van te worden toch?

Het lijkt mij nu duidelijk

Die 50 Graden zal een eigen voeler zijn, want je koelblok is altijd iets kouder.

En 55 graden is voor een AMD geen probleem.

Het verschil van 5 graden tussen CPU en koelblok zou wel kunnen duiden op wat oude koelpasta.

Heb je in het bios ook een optie als smartfan. Als dat zo is gaat hij pas boven de 50 graden zijn best doen. Dat merk je doordat als je een film afspeelt hij niet veel warmer wordt. Komt omdat de fan van je CPU dan sneller gaat draaien.

-128 is wel erg koel ja, of de sensor ontbreekt gewoon en geeft geen input.
Laatst zag ik een topic waarin de CPU liefst +128 bereikte.
Dit doet me vermoeden dat dit ook meteen uiterste waarden zijn die de temp sensor kan registreren. Van -128 tot +128 dat is een bereik van 256, ofwel een 8 bit registertje? 'k weet er niet zoveel vanaf en heb het misschien compleet mis... vast te lang in de zon gelegen zonder koelpasta :o

Die 50 Graden zal een eigen voeler zijn, want je koelblok is altijd iets kouder.

En 55 graden is voor een AMD geen probleem.

Het verschil van 5 graden tussen CPU en koelblok zou wel kunnen duiden op wat oude koelpasta.

Heb je in het bios ook een optie als smartfan. Als dat zo is gaat hij pas boven de 50 graden zijn best doen. Dat merk je doordat als je een film afspeelt hij niet veel warmer wordt. Komt omdat de fan van je CPU dan sneller gaat draaien.

misschien heb je gelijk, ik heb hem nog niet eerder boven de 50 gezien.

Bedankt voor je tijd en hulp:thumb:

-128 is wel erg koel ja, of de sensor ontbreekt gewoon en geeft geen input.
Laatst zag ik een topic waarin de CPU liefst +128 bereikte.
Dit doet me vermoeden dat dit ook meteen uiterste waarden zijn die de temp sensor kan registreren. Van -128 tot +128 dat is een bereik van 256, ofwel een 8 bit registertje? 'k weet er niet zoveel vanaf en heb het misschien compleet mis... vast te lang in de zon gelegen zonder koelpasta :o

dat denk ik ook ja:p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan