Te weinig geheugen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lord Ahoy

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2008
Ik heb een Nvidia Gforce 7300 op Windows 7. Nu valt mij het volgende op.

Stel: Ik heb bijvoorbeeld drie browservensters open heb staan en ik zit in Outlook. Als ik dan terug wil naar een browserscherm, dan komen de drie schermpjes wel boven de taakbalk, maar ik kan ze niet of nauwelijks aanklikken, want dan verdwijnen ze weer. Je moet óf razendsnel en op goed geluk klikken óf Outlook eerst minimaliseren.

De Gforce 7300 heeft 128 MB geheugen. Nu las ik, dat dat nét geschikt is voor Windows 7, maar eigenlijk moet je 256 of 512 hebben. Klopt deze stelling of zijn er andere oorzaken? En is er in het bevestigende geval veel verschil merkbaar tussen 256 of 512 MB? Er wordt geen fotobewerking op de PC gedaan, wel eens per jaar een videofilm m.b.v. Pinnacle Studio.

Tsja, 128Mb is inderdaad wat aan de krappe kant ja. Beetje afhankelijk van de gekozen beeldschermresolutie. Hoe hoger de resolutie, zoveel meer geheugen heeft de videokaart nodig om dat ook een beetje op acceptabele snelheid op het scherm te kunnen laten zien.
Dat hoeft geen onoverkomelijk probleem te zijn, want voor 4 tientjes heb je bijvoorbeeld een ATI Radeon HD4350 of een NVIDIA GeForce GT220 met 1Gb. Eenvoudige, maar up-to-date kaarten, uitstekend voor de huis-tuin-en-keuken pc.

Wat verder natuurlijk speelt, is hoe de rest van je systeem eruit ziet. Ik bedoel... weet je wel zeker dat het probleem de videokaart is? Als het systeem een verouderde CPU heeft, of (te) weinig geheugen (<3Gb) , zal dat er ook zeker niet aan meehelpen.

Laatst bewerkt:
Dank voor je antwoord. Ik heb de videokaart eruit gehaald en in tegenstelling tot hetgeen ik op Google vond heeft de kaart 256 MB geheugen. In mijn systeem zit 4 GB gehouden en een dialcore 6400 processor. Je zou dus zeggen, dat het systeem ruimschoots aan de eisen voldoet. Het enige, dat ik mij nu kan bedenken is een videokaart, die toch niet optimaal functioneert of zijn er nog andere ideeën?

Hmm... dat zou allemaal genoeg moeten zijn ja.

Heb je al eens geprobeerd de nieuwste drivers voor die (specifieke) kaart te installeren? Als je de standaard windows-beeldschermdrivers nog hebt, is dat ook niet van het beste....
Kijk eens even hier: http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk
Zoek de juiste kaart uit, en installeren maar. Zie eens of dat beter werkt.

Als dit ook niet helpt, misschien toch eens even een andere videokaart proberen. ken je iemand die er nog eentje over heeft misschien?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan