Te weinig IDE kanalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MoRpHeUz

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2003
Mijn vraag luidt als volgt.

Op het moment heb ik:

-1x DVD-lezer
-1x CDROM-brander
-2x 80GB HD
-1x 160GB HD
(binnenkort)
(-1x DVD-brander)

Ik zit dus met het probleem dat ik te weinig IDE kanalen heb of vrij heb. Ik moet nu dus af en toe switchen tussen een harde schijf of de dvd lezer. Dit is best irritant.

Als er binnenkort dan ook nog eens een dvd-brander bij komt, zit ik al met 4 apparaten te switchen wat dus niet te doen is.

Ik heb al eens gehoord van RAID controllers maar het blijkt dat je daar altijd een hele harde schijf verlies bij hebt.

Advies aub.

Als je een DVD brander hebt kan je CD brander er toch uit.

nou dat vin k niet echt n oplossing omdat ik nu nog steeds zit te switchen omdat ik n harde schijf teveel heb. Dadelijk met de DVD brander wordt t helemaal leuk, aangezien ik mn CDROM's gewoon wil blijven branden met de normale cd brander.

Een Dvd en een CD brander naast elkaar heeft geen enkel nut. Je kan natuurlijk ook de twee harde schijven van 80 GB vervangen door één van 160. Ook kan je even tueel je DVD lezer er uit halen.

Extra IDE apparaat.

Als je echt niet zonder je CD schrijver kan dan is er nog een mogelijkheid.

Een PCI IDE controller staat nog eens 4 ide apparaten toe.

Deze zijn voor enkele tientjes te koop. :)

Een raid controller maakt van 2 kleine (of meer) relatief trage schijven 1 veel snellere grote schijf . (je verliest vrijwel geen schijfruimte indien je een raid 0 configuratie kiest)

Maar voor het simpelweg aansluiten van extra IDE apparaten is een simpel (PCI) IDE controller kaartje genoeg.

Suc6

Je kan een IDE-kaart(PCI) kopen of een Raid-controller kaart.
Met een Raid-controller zou je dan je 2x 80gb kunnen gebruiken in Raid 0(striping).
Daarmee haal je weer iets meer snelheid uit je pc.
Je houd dan de IDE-controller vrij voor de rest.

Op beide kaarten kan je 4 extra apparaten aansluiten.
Alleen is het niet aan te bevelen om op de Raid-controller CD/DVD-Rom/Brander aan te sluiten.
(vertraagt)

Zoals eerder werd aangegeven, als je een DVD-brander hebt, is een CD-R/RW brander overbodig.

Dan kan je toch ATA 133 kopen PCI-Kaart kopen,dan kan toch weer 4 ID op aan sluiten.suc6

Waar koop ik zo'n kaart, want ik heb al een paar zoekacties gedaan die niets opleverden.

Maar dat is dan weer RAID, waarbij ik dus een hele schijf zou moeten inleveren als ik bijv. 2x 80GB eraan zou hangen?

Als je RAID 0(striping) gebruikt worden er van twee schijven 1 schijf gemaakt.
In jou geval levert dat een schijf van ±160gb op die sneller is.

Als je de schijven in RAID 1(mirorring) doet, wordt er 1 schijf verborgen als backup schijf.

Bij RAID 0 heb je wel het probleem dat als 1 schijf uitvalt je al je data kwijt bent.
Bij RAID 1 kan je de data redden met behulp van de backup schijf.
Deze is namelijk identiek aan de zichtbare schijf.

Als je even verder op de links had gekeken, zie je dat je ook "normale" IDE-controllers kaartjes hebt.:)
http://www.millioncomputers.com/p28-3753-new-promise-ultra-ata-pci-controller-card.html

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan