Te weinig opties in bios (cpu)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Resist

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2008
Hee,

Ik wou een paar dagen geleden mijn cpu overklokken. En ik heb ongelooflijk veel forums gelezen, dus ik snap het onderhand wel. Toen ik wou beginnen merkte ik meteen dat ik veel te weinig opties heb in mij bios. Bij JumperFree configuration.

Mijn systeem(pc wizard08):
> Moederbord : Asus P5KPL
> Chipset : Intel G31/G33/G35
> Processor : Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2400 MHz
> Fysiek Geheugen : 3072 MB
> Videokaart : NVIDIA GeForce 8600 GT
> Harde Schijf : MAXTOR (320 GB)
> DVD-Rom Station : TSSTcorp DVD-ROM SH-D162C
> DVD-Rom Station : ATAPI DVD A DH20A3P
> DVD-Rom Station : PSN VWPYJCPI7 SCSI CdRom Device
> Monitor Type : X223W - 22 inches
> Monitor Type : Dell Computer DELL 1504FP - 15 inches
> Besturingssysteem : Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 3

Ik probeer mijn processor te overklokken naar 3.2GHz, als dat kan. Als hij te heet word vind ik 3.0 ook netjes. ( geen extra cooling ) Als ik boven de 2.96 GHz kom, krijg ik een bleuscreen of death als ik mijn pc opstart:shocked:, dat is ook een probleem. Maar eerst wil ik mijn bios oplossen.
Die fout van bleuscreen hoord eigelijk bij het onderwerp cpu :o
Maar ik kan dus mijn volt niet veranderen voor mijn cpu :confused:
En als ik meer opties heb, kan ik 100% een uitleg volgen voor overklocken waardoor ik misschien geen bleuscreen krijg. ( tenzij een van jullie het antwoord al weet?)

Wat plaatjes voor duidelijkheid:
smallbios.jpg

SL381021.jpg

Ik mis veel opties?:confused:
SL381022.jpg

Weet iemand een oplossing? :(
Gerard

op het 2e plaatje zie ik cpu frequency

als je op de + toets drukt dan gaat die omhoog.

die toets helemaal rechts op je toetsenbord

Ja, klopt. Maar dat is het probleem niet?
Ik weet wel dat ik daarmee mijn cpu overklock. Maar ik mis veel opties op dat gebied. Bijvoorbeeld mijn voltage.
Als ik voorbeelden zie van veel bios'en, hebben ze altijd veel en veeeel meer opties. En dan kan ik ook dingen aan en uit zetten, als dat nodig is.
dus mijn vraag: waar zijn die opties?

Het komt ineens in me op, moet ik me bios updaten? O.o Hij is van december 2007. Dat is tog echt niet te oud? tog?:o

dat ligt aan het moederbord wat je hebt gekocht.
niet elk moederbord heeft een uitgebreid bios waar je aan van alles en nog wat kan rommelen.

afgezien daarvan vind ik dat je als beginnend overclocker niet moet gaan rommelen met voltages,
dat moet je enkel en alleen doen als je de max er uit wilt halen.

Hm :confused: Jammer....

Nouja, dan zou het tog nu ook moeten kunnen. Heb je enig idee hoe het kan dat ik een bleuscreen of death krijg bij het opstarten van windows? Ik krijg het waarneer windows NEt is opgestart. Dan restart hij gewoon mijn pc...

since wanneer krijg je dat blauwe schermpie dan?

nu zou je ook kunnen overclocken, ga in stapjes naar het aantal GHZ wat jij denkt dat nog veilig is.

Als ik hem overclock BOVEN de 2.97 Ghz. Dus ongeveer 330 bus snelheid.
Maar de q6600 staat er een beetje om bekent dat hij goed te overklocken is. Je hebt 2 versies de G0, en de E3. Ik heb de G0. Die schijnt zelfs als beste te overklocken. Maar.. ik doe dus iets fout ofzo?

Laatst bewerkt:
waterkoeling of luchtkoeling

heb je de stabiliteit wel getest?

als je 2,97GHZ hebt vind ik het tamelijk hoog wat je er uit heb geperst :)

Luchtkoeling. Op internet heb ik genoeg mensen gezien die op de normale koeler 3.2 Ghz halen.
Maar de koeling KAN het probleem niet zijn, want hij word niet te warm... Zelfs met gamen niet, met GTA4 en Crysis getest.

Ja, heb ik gedaan. Na 7 uur nog steeds geen fouten. Hij stond toen op 2.8 Ghz..
zal ik hiervoor maar over gaan op het onderwerp CPU?

'' Waarom kan mijn cpu niet hoger dan 2.97 Ghz?''

Ik weet zeker dat het normaal gewoon moet kunnen.

niet elke cpu is identiek hetzelfde, en waarschijnlijk hadden de mensen die wel 3,2 ghz konden halen, wel het voltage kunnen veranderen.

Dat zou goed kunnen( het 2e wat je zei) maar ik weet ook dat je tot de 3.5 GHz ongeveer je voltage niet hoeft te veranderen. het enige probleem wat je dan zou moeten hebben is de temperatuur.

Ja.. nja dat ben ik dus helaas niet :o:(

Ik hoop dat er hier iemand is die het zelfde probleem heeft gehad of kent? en die mij kan helpen?
(Daarom had ik ongeveer de zelfde vraag bij CPU neer gezet, daar zijn mensen met meer kennis over cpu's)

Edit: oke.. ik heb gelezen dat je RAM en FSB altijd 1:1 moeten staan. Toen dacht ik, hee! misshcien is dat mijn fout wel.
Nu hen ik gaan kijken.. maar ik kan mijn RAM niet anders instellen dan 667-800-1050?? Die 1050 weet ik niet zeker, kan er net iets naast zitten. Maar dan nog mis ik te veel opties om hem gelijk te zetten met mijn FSB, toch?
Ik heb hem geprobeert op 800 te zetten, maar dan krijg ik een andere bleuscreen of death, die blijft staan.. en kan ik lezen zeg maar. Maar veel verder kom ik dus niet.
Iemand een optie?

EDIT: Nouja, ik ben naar een ander forum gegaan. En mijn vraag was binnen 5 minuten beantwoord: Mijn moederbord is gewoon een slechte overklokker, met de instellingen EN met het echte overklokken zelf.
Kan gesloten worden opzich.

Laatst bewerkt:
nouw om misschien een oude vraag weer naar boven te brengen,,
en omdat het nog steeds niet is opgelost
ik heb precies hetzelfde probleem gehad en weinig mensen konden me helpen !
ik heb uren gegoogled , en kreeg uiteindelijk toch antwoord op mijn vraag

je kan niet verder overclocken met dat bordje wat je nu momenteel hebt
het bordje met die chip wat je hebt is brak met andere woorden

je kunt niet verder clocken door de pci-e freq....
je zet die met overclocken natuurlijk standaard op 100 mhz
met dit bordje is deze lock van 100 mhz de oorzaak !
als je de freq op auto laat staan ( ZEKER NIET DOEN EN OOK NIET AAN TE RADEN )
dan clockt het bordje gewoon makkelijk verder.

ik heb hetzelfde probleem gehad.
ik heb toen voor alle zekerheid een oude videokaart gepakt en die erin gestoken
de freq.. op auto gezet en ja hoor ,, hij clockte gewoon met gemak bij mijn toenmalige e6400 tot 3.6 ghz !

met de 100 mhz loch bij de pc-e freq... kreeg ik de e6400 niet hoger dan 2.6 ghz/2.8ghz ( één van de twee ) maar dat doet er verder niet toe

dus het anwtoord is je pci-e lock is de oorzaak
de eeinge oplossing : ander bordje kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan