Te weinig RAM??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eliasz

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 jun 2013
Beste lezers,

Ik heb vandaag mijn RAM geheugen uitgebreid naar 16gb maar mijn pc zegt dat ik slechts 3.46gb RAM beschikbaar heb..computer.JPG
Als ik dan in mijn bios ga kijken staat het er wel allemaal correct.bios_min.jpg

Als het je opvalt zie je ook dat bij de eerste foto niet bij staat wat voor bit versie ik heb. Ik dacht misschien heeft het er iets mee te maken aangezien ik al gehoord heb dat x32 bit versies maar tot 4gb RAM gaan. Maar als je dan weer kijkt in mijn bios staat er x64 bit.
Het moederbord is een ASUS P8H77-M die ook gemaakt zou moeten zijn voor x64 bit.

het geheugen dat ik gekocht heb is van Kingston 2x 8gb DDR320130617_131559_resized_min.jpg

Zou dit liggen aan het feit dat ik met windows xp prof sp3 werk?

Heeft iemand andere ideeën hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Alvast bedankt!

Hoi Eliasz,

Een 32 bits besturingssysteem zoals het jouwe, ondersteund inderdaad maar 3,2Gb intern geheugen.
Wat je in het BIOS ziet is de capabiliteit, oftewel, je kunt een 64bits besturingssysteem installeren om de volle 16Gb te kunnen gebruiken.
Als ik zo eens naar het moederboard kijk, ben je wel verouderd qua besturingssysteem.
Ik zou zeker een upgrade naar Windows 7 of Windows 8 aanbevelen, en dan natuurlijk de 64bits versie.
Windows XP 64bits is alleen in het Engels beschikbaar geloof ik.

Laatst bewerkt:
Ten eerste bedankt voor het zeer duidelijke en rappe antwoord!

Ik zal inderdaad zo rap mogelijk upgraden,
maar zal het dan direct goed doen (geen xp dus). :P

Bedankt Rickvi!

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik jou was zou ik windows 7/8 64 bits installeren, dan gebruikt hij de volle 16gb :D

@Eliasz

Nee XP 64 bits denk ik ook niet dat je die kunt vinden, buiten dat is hij heel erg onstabiel. Windows 7/8 64 bits aanschaffen dus.

Windows 7 Home Premium 64-bits kan maximaal 16 GB aan, anders moet je de duurdere Professional of Ultimate versie nemen, max. 192 GB (maar wordt bijna altijd door het moederbord verder beperkt!).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan