Technologieën voor virtualisatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bramvr

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2012
Beste

Voor school moet ik een taak over virtualisatie maken. Ik moet opzoeken welke technologieën AMD en Intel in hun processoren steken om virtualisatie te verbeteren. Helaas vind ik hier niet veel over. Ik weet dat Intel VT-x heeft en VT-d maar dat is het dan ook. Ik moet deze technologieën uitleggen maar dan moet ik eerst weten welke er bestaan :p

Is het mogelijk om verschillende technologieën die AMD en Intel gebruiken even op te sommen?

Bram

AMD-V / AMD-Vi

Maar het is niet de bedoeling dat we hier schoolopdrachten maken. En er zijn letterlijk 100'en pagina's over virtualisatie en de verschillende technieken te vinden.

VT-i / VT-d en VT-c zijn eigenlijk nog nauwelijks gebruikt in de praktijk. VT-x en AMD-V zijn eigenlijk 99% van het echte gebruik op het moment.

Ik moet deze technologieën met eigen woorden uitleggen maar dan moet ik wel eerst weten wat ze doen :p

Helaas vind ik niet zoveel informatie over deze verschillende technologieën waarvoor dienen ze wat doen ze...
Waar kan ik dit vinden wiki geeft ook niet veel resultaten

Bram

Deze technieken ondersteunen het maken van virtual machines door de hypervisor. De CPU kan aangeboden worden als "echte" CPU aan het gastsysteem zonder alles eromheen te simuleren.

De CPU's hebben extra 'instructies' die de hypervisor/VMM kan aanroepen om de virtuele machines aan te roepen / besturen o.a.(van een andere site):

VMPTRLD, VMPTRST, VMCLEAR, VMREAD, VMWRITE, VMCALL, VMLAUNCH, VMRESUME, VMXOFF, and VMXON

Ok bedankt voor de uitleg maar dat is niet helemaal wat ik zoek. Ik moet in eigen woorden kunnen uitleggen wat bv VT-d doet. En zo moet ik al die technologieën kunnen uitleggen.

Bram

Edit: Dit is eigenlijk de vraag:"Geef de benoeming van de technologieën (bijvoorbeeld VT-d) en schrijf in eigen woorden neer waar deze technologieën voor dienen en wat ze doen"

Laatst bewerkt:
Ja en gezien dit een schoolopdracht is en er strikte richtlijnen zijn op het forum rond het maken van huiswerk/opdrachten kunnen we ook niet veel verder helpen.

Voor VT-d kun je hier beginnen:

http://www.intel.com/content/dam/ww...roduct-specifications/vt-directed-io-spec.pdf

En in het kort zorgt VT-d voornamelijk voor hardware support voor interrupt en DMA remapping en directe toegang tot hardware vanuit een guest machine.

Het beste is waarschijnlijk beredeneren vanuit een volledige software omgeving en aangeven waarom deze features het werk van de hypervisor/VMM makkelijker/sneller maken.

Het probleem bij dit opzoek werk is dat je nergens een duidelijk antwoordt vind.

Kan iemand dit even bevestigen of dit juist is

VMWare, MS Hyper-V en XEN --> bare metal

Virtual box en VMWare PLayer --> hosted based

Dat geeft me eigenlijk geen duidelijk antwoord allowel ik denk dat ik het juist heb wegens je reactie in je post :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan