Tegenhouden spam Windows Live

Status
Niet open voor verdere reacties.

mfranken

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2007
Mijn (autistische) zoon krijgt vele malen per dag een melding als op bijgaande afbeelding.
Ondanks dat hij de gevraagde tekst invult en verstuurt blijven mails van betreffende ongewenste personen terugkomen.

Wat kan hij doen om hier een eind aan te maken?
Door zijn handicap is dit zeer frustrerend voor hem.

Vriendelijke groet
Marij

Bijlagen

• ongewenste mail windows live.jpg
    ongewenste mail windows live.jpg
    39,8 KB · Weergaven: 73
Als in de Adresbalk van Internet Explorer echt een *.hotmail.com, *.live.com, *.passport.net of *.passport.com web-adres staat, dan is de melding/vraag in de schermafdruk hoogstwaarschijnlijk een 'echte'.

Nu is de volgende vraag:
a. Wordt er spam verstuurd met als afzender het @live.com of @hotmail.com e-mailadres van zoonlief? Indien ja, dan moet direct het wachtwoord van dat e-mail account gewijzigd worden (opschrijven wat het geworden is en ergens archiveren).
b. Komt er veel spam binnen op de mailbox van zoonlief (dus van andere afzenders), dan zijn andere maatregelen nodig. Een van die maatregelen is (als het steeds dezelfde afzenders zijn) die te zetten in de Geblokkeerde afzenders.
Die lijst is te bereiken via "Opties" -> "Meer opties" -> keuze "Veilige en geblokkeerde afzenders" onder het kopje "Ongewenste e-mail voorkomen" -> "Geblokkeerde afzenders"

Succes,

Tijs.

Ik geef dit door aan mijn zoon, en kom erop terug als ik van hem antwoord heb gekregen.

Dat van die "geblokkeerde afzender lijst" heeft hij al geprobeerd, maar toch blijven de berichten in zijn postvak binnen komen.
"Geblokkeerd" wil toch zeggen dat hij ze NIET meer ontvangt?

vr.gr. Marij

[...]"Geblokkeerd" wil toch zeggen dat hij ze NIET meer ontvangt?

vr.gr. Marij

Bij de optie zelf staat: "Berichten van geblokkeerde afzenders worden automatisch verwijderd. ", dus dat lijkt me duidelijk: Ze worden ontvangen en meteen (automatisch) verwijderd.

Tijs.

Hij gebruikt Firefox, en de URL kun je in de afbeelding zien.
Daarin komt "mail.live.com" voor.

Er komt spam binnen in de mailbox. Het blokkeren helpt niet, ze blijven komen.
Veel daarvan (of allemaal (?)) komen van een afzender die begint met "postmaster", begrijp ik nu uit zijn reactie.

vr.gr.
Marij

Laatst bewerkt:
Hij gebruikt Firefox, en de URL kun je in de afbeelding zien.
Daarin komt "mail.live.com" voor.

Er komt spam binnen in de mailbox. Het blokkeren helpt niet, ze blijven komen.
Veel daarvan (of allemaal (?)) komen van een afzender die begint met "postmaster", begrijp ik nu uit zijn reactie.

vr.gr.
Marij

Kan 2 dingen betekenen:
a. Er wordt vanaf/via zijn hotmail/live account spam verstuurd naar (o.a.) enkele niet-bestaande geadresseerden, en die komen dan terug als niet bezorgbaar. Niet-bezorgbare e-mail wordt doorgaans vanuit het 'postmaster' e-mail account teruggestuurd.
b. Er zijn mailservers die spammers in staat stellen een mail te laten 'terugkaatsen', door het vervalsen van de afzender naar het e-mail adres van zoonlief en dan te laten sturen naar een niet-bestaande geadresseerde, zodat zoonlief de geweigerde mail terugkrijgt van de postmaster.

Vervelende is dat we eerst de hele broncode van zo'n bericht moeten zien om te kunnen bepalen of a. of b. van toepassing is.
Zou a. van toepassing zijn, dan wordt het hoog tijd dat hij zijn computer laat scannen op malware/spyware. [Dat is trouwens zowiezo altijd een goed idee...] Hier staat een start daarmee. Verder natuurlijk het wachtwoord van Hotmail/Live mail wijzigen, zoals ik al eerder aangaf en ergens goed opschrijven/bewaren.
Zou b. van toepassing zijn, dat is zijn e-mail adres geoogst door spammers. Er moet dan worden afgevraagd of het niet zinvoller is om een ander e-mail adres te gaan nemen.

Tijs.

Sorry. De afbeelding was niet zodanig dat je de URL kon zien.
Bijgaand een complete.
gr.

Bijlagen

• ongewenste mail compleet.jpg
    ongewenste mail compleet.jpg
    64,3 KB · Weergaven: 64
Gegeven dat zoonlief die zgn. Captcha check (dus de check met het intypen van de getoonde letters) moet doorlopen geeft het idee dat optie a. van toepassing is, oftewel dat zijn e-mail account momenteel wordt misbruikt (door een programma of door een echt persoon) om spam mee te versturen, die dan (voorzover niet afleverbaar) dan bij zoonlief terugkomt als niet-afleverbaar (dus met die postmaster afzender erin).

Zie vorige posting wat er aan gedaan kan worden.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan