• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekorten Grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

HWV

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
1.183
Beste,

Ik heb een prognose lijst met deze week en volgende week.
Ik weet wat mijn voorraad is, en wat het verbruik gaat worden de komende twee weken.
Wat ik wil bereiken is dat ik een grafiek krijg waar ik dan ziet per welke datum we een tekort gaan krijgen.

Ik heb in de bijlage een voorbeeld staan, maar ik zou niet weten hoe ik dit moet aanvliegen om dit in een Grafiek te krijgen.

Groet Henk
 

Bijlagen

  • Helpmij - Grafiek te korten.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 24
Grafiek kan ook. Hier in ieder geval een formule voor office 365. Heb je die versie?
Ook heb ik je opzet iets verbeterd.

Code:
=MIN(FILTER(B10:B21;D4-SUBTOTAL(9;OFFSET(D10;;;SEQUENCE(ROWS(B10:B21);1)))<0))
 

Bijlagen

  • Helpmij - Grafiek te korten.xlsx
    15,9 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Nog niet helemaal

Beste JEC,

Dank voor je input, kom ik een stap verder mee.
Eigenlijk zou hij ook nog moeten kijken vanaf huidige datum (datum vandaag)
In de bijlage heb ik op rij 35 aangegeven dat hij eigenlijk vanaf die datum pas de voorraad moet aanpassen dus zou op 27-09-2022 al te kort krijgen.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd en dat dit aan te passen is.

Groet Henk
 

Bijlagen

  • Helpmij - Grafiek te korten.xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 14
Oke duidelijk. Deze dan?

Code:
=LET(r;B10:B43;m;MATCH(TODAY();r;0);MIN(FILTER(FILTER(r;r>=TODAY());D4-SUBTOTAL(9;OFFSET(D10;m-1;;SEQUENCE(ROWS(r)-m+1;1)))<0)))
 
Beste JEC,

Dank voor je formule, deze geeft enkel de waarde #naam? , ik heb gekeken naar de formule maar die gaat mij boven het petje om die te kunnen analyseren.
In de bijlage de formule geplaats in het voorbeeldbestand.

Groet Henk
 

Bijlagen

  • Helpmij - Grafiek te korten.xlsx
    11,5 KB · Weergaven: 5
Code:
=LET(r;B10:B43;m;VERGELIJKEN(VANDAAG();r;0);MIN(FILTER(FILTER(r;r>=VANDAAG());D4-SUBTOTAAL(9;VERSCHUIVING(D10;m-1;;REEKS(RIJEN(r)-m+1;1)))<0)))

Of je doet het vertalen naar het Nederlands:)
Nu werkt het perfect, dank voor je hulp!

Henk:thumb:
 
Code:
=LET(r;L12:L45;m;VERGELIJKEN(VANDAAG();r;0);MIN(FILTER(FILTER(r;r>=VANDAAG());I1-SUBTOTAAL(9;VERSCHUIVING(N12;m-1;;REEKS(RIJEN(r)-m+1;1)))<0)))

Ik krijg toch nog een foutmelding #BEREKENEN!, dit zal te maken hebben dat niet altijd de gehele lijst is gevuld met data.
Code:
VERGELIJKEN(VANDAAG();r;0)
hier zit volgens mij het geen waar die fout loopt maar kan niet zeggen hoe dit opgelost kan worden.

In de bijlage de foutmelding in het bestand, en waar je kan zien dat er ook 0 als waarde staat als we de prognose nog niet weten op die datum.
Ik dacht met ALS.FOUT dat ik dit kon oplossen, maar dat werkt helaas ook niet

Mocht je nog een idee hebben dan hoor ik het graag van je, alvast dank!

Groet Henk
 

Bijlagen

  • Helpmij - Grafiek te korten.xlsx
    12,5 KB · Weergaven: 12
Als je niet in de min komt, geeft hij een foutmelding. Zo beter?

Code:
=LET(r;L12:L47;m;VERGELIJKEN(VANDAAG();r;0);ALS.FOUT(MIN(FILTER(FILTER(r;r>=VANDAAG());I1-SUBTOTAAL(9;VERSCHUIVING(N12;m-1;;REEKS(RIJEN(r)-m+1;1)))<0));""))
 
Geen waarde in de cel

Goedemorgen JEC,

Helaas als ik deze formule gebruikt geeft hij geen waarde aan, dus veld blijft leeg.
In de bijlage heb ik de formule in het bestand gezet.
Als er een oplossing voor is dan hoor ik het graag, en mischien dat er ook een andere oplossing te bedenken is om deze vraag beantwoord te krijgen.
Voor nu ben ik al blij met de hulp die jij geeft.

Groet Henk
 

Bijlagen

  • Helpmij - Grafiek te korten.xlsx
    11,3 KB · Weergaven: 16
Als je na de datum van vandaag niet in de min komt, geeft hij inderdaad een lege waarde. Dat klopt toch?
 
Scherp van je JEC, en dat op de vroege morgen:shocked:.
Dit is idd juist, en heb het gekeken met een voorbeeld waar ik dan tekort zou krijgen, en dit werkt.
Bedankt voor je inzet, en de oplossing.

Groet, en een fijne dag nog.
Henk
 
Graag gedaan en van hetzelfde!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan