tekst als waarde weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

De Lexe

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2010
Beste forummers,

Ik heb met wat moeite een DVD inventaris in access gemaakt.
Mijn DVD's zijn echter onderverdeeld in 2 soorten, de normale DVD formaat covers en de kleine formaat covers op jewel case grootte. Per titel koppel ik dus een covergrootte.
Ik heb een tabel met de naam covergrootte. Id 1 kleine cover Id 2 is normaal
Als ik nu het "opvraagform" gebruik verschijnt er in covergrootte 1 of 2 ipv kleine cover of normaal.
==> Al deze tekst om te vragen hoe ik het opvraagform kan laten antwoorden met de woorden normaal of klein ipv 1&2

DANKJULLIEWEL!!!

Doe jezelf een plezier en gooi die tabel weg; gebruik een keuzelijst in je tabel met de opties Normaal en Klein. Het is een beetje overdreven om voor een tweetal keuzes een tabel te gebruiken. Lost gelijk je probleem op...

Toegang tot ontwerpmodus

Beste Michel,

Dank voor je hulp, ik zal het dadelijk aanpassen volgens jouw instructies.
Heb ondertusssen niet stilgezeten en vanalles zelf geprutst.
Ik geraak nu niet meer in de ontwerpmodus. Normaal via Shift+openen,
ik kan dus niets meer bewerken.

Hoe krijg ik de ontwerpmodus terug open??

Graag uw hulp

De Lexe

ontwerpmodus opgelost

Beste

heb de gegeven tips opgevolgd,

tabel verwijderd. Probleem dat zich nu stelt. De kolom "Cover" was gebonden aan de tabel "covergrootte" en gaf in de tabel zelf groot of klein weer.

De tabel cover is nu verwijderd en in de kolom Cover staat er nu enkel 1 of 2, hoe kan ik hier nu die keuzelijst intellen? want ik kan nu enkel kiezen tussen 1 of 2

de opvraagform geeft ook nog steeds 1 of 2 logischerwijs

DANKJEWEL

Dat je nu de waarden 1 of 2 ziet, komt doordat je de tabelsleutewaarden hebt opgeslagen, wat op zich uiteraard prima is. Je kunt met een bijwerkquery de waarden 1 en 2 vervangen door resp. Normaal en Klein. Als je die in je vervolgens in je keuzelijst zet, zit je ook voor de komende records goed. Je kunt een bijwerkquery maken waarbij je de waarden per keer verandert (criterium 1, en criterium 2) of je kunt een SWITCH gebruiken om de waarden met één query bij te werken. Daarbij wordt 1 vervangen door Normaal, en 2 door Klein. I.p.v. SWITCH kun je ook een IIF gebruiken: IIF([Veld]=2;"Klein";"Normaal') bijvoorbeeld. Daarbij wordt de waarde 2 vervangen door Klein, en de rest door Normaal.

bijwerkquery

Beste,

Een bijwerkquery lijkt me hier het beste... omdat u schrijft dat het ook voor de komende records geldt, is dat ook zo voor een switch of iif?

Wil u dan ook even uitleggen hoe ik zo'n bijwerkquery, switch of iif kan aanmaken aub?

Dank

De Lexe

Laatst bewerkt:
Maak een nieuwe query aan; standaard is die van het type Selectie. In het menu kun je daar een Bijwerkquery van maken. Als je dat gedaan hebt, krijg je er een regel bij. Deze regel gebruik je om de nieuwe waarde in te stellen. Dat doe je op het veld dat je wilt veranderen, dus die sleep je eerst naar het Queryraster. Dat zal het veld [Cover] zijn, neem ik aan. De nieuwe waarden komen dan uit de IIF functie. Dus je zet in de regel <Wijzigen in> de formule : IIF([Cover]=2;"Groot";"Klein")
Daarbij vervang je de waarde 2 door Groot, en de rest door Klein. Mag je zelf veranderen uiteraard...

Mail

Kreeg net een mail van jullie met de vraag of alles opgelost is...

Wel eh, ik moet het nog steeds testen, ik hou julllie op de hoogte

De Lexe

Covergrootte Werkt

beste,

De bijwerkquery heeft gewerkt. Als ik in de form "films opzoeken" een film opvraag staat er idd groot of klein.

MAAR: Bij Films Tovoegen krijg ik nu geen keuze meer tussen groot of klein, ook kan ik niet rapporteren op covergrootte.

In de tabel "DVD's" is de kolom Cover eveneens leeg

Is dat normaal?

Wat zijn de volgende stappen?

De Lexe

Is een beetje lastig in te schatten waar het probleem verder zit. In je tabel had je dus eerst een koppeling naar een tabel Covergrootte; als ik het goed heb, is die nu weg. In je tabel zou je nu dan een keuzelijst moeten hebben op basis van een Waardelijst, met de opties <Groot> en <Klein>. Ik vermoed dat je formulier al was gemaakt voordat je de tabel hebt aangepast; in je formulier zou de instelling van de keuzelijst dus nog kunnen verwijzen naar de tabel [Covergrootte]. Dat zou je eens kunnen controleren. Gooi desnoods het oorspronkelijke veld <Cover> weg van het formulier, en zet hem er opnieuw op uit de <Lijst met velden>. Je krijgt dan een keuzelijst met de juiste instelling. Andere optie is natuurlijk om de bestaaande keuzelijst aan te passen. In eerste instantie dus de <Type Rijbron> op <Lijst met waarden>, en de <Rijbron> de juiste keuzes geven. Dat zou ook al genoeg moeten zijn. Al kan het zijn dat je ook de verdere eigenschappen van de keuzelijst nog moet aanpassen, zoals <Aantal kolommen> etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan