tekst binnen tekstvak willekeurige vorm laten volgen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ebb
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ebb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 feb 2015
WORD 2010
Ik wil een tekstvak maken waarbij de tekst uitgelijnd wordt langs een gebogen vorm.
Normaal kun je daarvoor met omlooppunten bewerken zorgen dat de tekst buiten die vorm de gebogen lijn volgt.
Het gaat mij erom dat de tekst binnen het tekstvak de gebogen rand volgt.
Als ik een tekstvak maak of als ik een figuur pak en daarin tekst plaats blijft de tekst als een rechthoekig blok staan.
Op de rand van de figuur rechtklikken en bij tab vorm opmaken gekozen voor -tekstterugloop binnen vorm-, het doet niet wat ik wil.
Hoe krijg ik de tekst binnen de lijnen van de figuur? bij voorbaat dank.
Knipsel.JPG

Omlooppunten bewerken gaat je niets verder helpen (bedenk eens voor jezelf wat het woord omloop hier doet). Daarmee stel je hooguit in hoe andere tekst om het object heen loopt. Dus niet de tekst in het object.
Ik denk ook niet dat het kan; zelf krijg ik het ook niet voor elkaar. Een beetje googlen levert de bevestiging daarvan op. alsmede een (bewerkelijke, dat wel) workaround.

tekst binnen vorm uitlijnen

hoi, en dank je.
inderdaad lijkt het erop dat het niet zo maar kan.
aan de hand van jouw suggestie kwam ik op het volgende idee, maar het lukt nog niet helemaal.

maak in de vorm een tekstvak aan van één regel hoog en zo breed dat het in de vorm past
vervolgens maak je daaronder weer een tekstvak aan en zo verder.
zo kun je de hele vorm vullen met passende tekstvakken (zie plaatje)

vervolgens kan ik via hulpmiddelen voor tekenen het eerste vak koppelen met de onderliggende vakken.
Als ik dat doe loopt de tekst inderdaad door en blijft ie binnen de vorm.
Maar ik kan alleen steeds de laatste twee tekstvakken aan elkaar koppelen en er moet in de eerste al een veel te lange tekst staan.
Hoe kan ik de koppelfunctie over meerdere kolommen inschakelen?
enig idee?

dank voor de hulp.

Bijlagen

• Knipsel2.JPG
    Knipsel2.JPG
    18,7 KB · Weergaven: 58
  • Knipsel 3.JPG
    Knipsel 3.JPG
    17 KB · Weergaven: 51
Volgens mij kun je tekstvakken wel aan elkaar koppelen als een ketting. Overigens lijkt de workaround in het linkje mij handiger :).

Nee helaas is de workaround alleen een slim trucje als die cirkelvorm het enige element is op de pagina.
Ik wil verschillende kolommen + een vrije vorm (geen cirkel) in mijn clubkrantje opnemen, en dat op een en dezelfde pagina.
Deze pagina wordt vervolgens een sjabloon, dus op mijn methode kan dat met een beetje fröbelen gelukkig wel.

Alleen meerdere LEGE tekstvakken als een ketting koppelen lukt me nog niet.

Als iemand een idee heeft??

NB ook hiervoor heb ik wel een workaround gevonden:
1) Alle takstvakken leeglaten
2) type in het eerste vak de complete tekst die in de vorm moet komen
3) klik op eerste vak en kies koppelen
4) klik op 2e vak en laat deze geactiveerd staan
5) klik weer op koppelen en dan op vak 3
enz. enz.
6) als je dit in een sjabloon wil opnemen selecteer je de volledige tekst in het eerste takstvak met [ctrl a] en deleten. De vakken blijven dan gekoppeld!

En dat is wat ik hiervoor zei :). Is nauwelijks een workaround, want gewoon standaard functionaliteit. En het is ook volstrekt logisch, want gekoppelde tekstvakken functioneren als één tekstvak, en hebben dus ook maar één bron. En die vul je middels het eerste tekstvak.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan