• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst centreren in een cel in een draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

erikfranssen

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2016
Goedemorgen,

Is het mogelijk om cellen in een draaitabel dusdanig in te richten dat de waarde in de betreffende cellen steeds wordt gecentreerd, dus ook nadat via een slicer een andere keuze is gemaakt. Ik moet nu iedere keer, nadat via de slicer een andere keuze wordt gemaakt, handmatig via de cel eigenschappen de tekst centreren.

Alvast bedankt voor het meedenken!

normaal staan de onderste 2 vinkjes standaard aan.
Experimenteer daar anders eens mee.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2020-12-21 100537.png
    Schermafbeelding 2020-12-21 100537.png
    23,7 KB · Weergaven: 104
beste emields,

de cel opmaak moet ik iedere keer handmatig aanpassen! Dit wilde ik dus aanpassen naar behouden van de celopmaak.

Beste cow18,

bedankt voor je aangedragen oplossing, maar helaas dit werkt volgens mij niet helemaal. zie schermafdrukken, de 1e is de opmaak zoals hij er nu uitziet en de 2e is de opmaak nadat ik het onderste vinkje heb uitgezet.

Bijlagen

Excel in een Word document? Hoe moeten we dat in Excel plakken? Je snapt al waar ik heen wil: doe gewoon het Excel bestand er bij.

Hallo Octafish,

ik had alleen schermafdrukken erbij gedaan ter verduidelijking. Het is inderdaad handiger om het excelbestand erbij te hebben, dus hierbij. Het bestand was ruim 12 Mb, dus ik heb slechts een klein deel gebruikt. Het gaat om de geel gemarkeerde cellen, de waarde in deze cellen moet altijd gecentreerd blijven.

Alvast bedankt voor de moeite!!

Bijlagen

Selecteer de kolommen van je draaitabel, dan rechtermuisknop -> celeigenschappen -> uitlijning -> horizontaal en verticaal op gecentreerd zetten.

Hallo JVeer,
dat klopt, maar dat moet ik dan iedere keer handmatig doen. Ik ben op zoek naar de mogelijkheid dat de draaitabel dit zelf iedere keer verzorgt, vandaar mijn vraag hier op het forum.

Dus als je de slicer verandert gaat de centrering weer weg bij jou? Bij mij niet namelijk. Het is wel belangrijk dat je echt de kolom van de draaitabel selecteert en niet de gehele kolom van het werkblad.

Laatst bewerkt:
Hallo JVeer,

ik heb net nog even geprobeerd, ik selecteer in de draaitabel de cellen in kolom D,E en F en pas bij cel eigenschappen de uitlijning aan in gecentreerd. Als ik vervolgens de slicer verander, is de cel eigenschap ook weer aangepast. Heeft het dan met een instelling te maken? en zoja waar??

In post #3 staat een afbeelding waarin staat: celopmaak behouden bij bijwerken. Staat dat vinkje aan bij jou?

Ja, beide vinkjes staan standaard aan

Bijlagen

• afbeelding instelling.PNG
    afbeelding instelling.PNG
    22,5 KB · Weergaven: 26
  • afbeelding.GIF
    afbeelding.GIF
    94,7 KB · Weergaven: 46
Verticaal ook centreren en de kolommen anders selecteren. Als je op een kolomkop gaat staan zie je een pijltje verschijnen en dan klik je. Doe het eens per kolom apart.

Laatst bewerkt:
Helaas, dit is ook niet de oplossing, maar toch bedankt voor het meedenken!

Fijne feestdagen!

De aanpak van JVeer (de PivotSelect) is toch wel de juiste. Je moet wel eerst alle filters van je draaitabel verwijderen.

Hallo Frans,

ik heb het net nog even geprobeerd, maar helaas. Om de kolom(en) te selecteren binnen een draaitabel, moet ik toch gewoon de betreffende cellen in de draaitabel selecteren? Dus in mijn voorbeeld in het bestand "Map1" de cellen D5:F46.

Of gaat het daar soms fout??

Volgens mij moet het zo:

"zweef" boven de kop en de eerste regel tot je een pijl naar beneden ziet en klik dan, zie bijlage

Bijlagen

• 2020-12-21 15_50_14-Map1 EF.xlsx - Excel.png
    2020-12-21 15_50_14-Map1 EF.xlsx - Excel.png
    25,8 KB · Weergaven: 57
Ik voel met erg blond, maar het wil niet lukken. Op het moment dat ik zweef boven de kop en eerste regel, verschijnt bij mij alleen het "kruis" om bv kolommen te verslepen. Ik kan me herinneren dat ik in het verleden dit inderdaad op deze manier moest doen om kolommen op te maken, maar dit wil niet meer lukken. Kan het liggen aan de versie van office? We gebruiken de versie 365ProPlus??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan