• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst centreren in een cel in een draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volgens mij is het kwestie van blijven proberen, want het lukt mij ook niet altijd direct. Soms lijkt het of de gevoeligheid me parten speelt.

Ik voel met erg blond, maar het wil niet lukken. Op het moment dat ik zweef boven de kop en eerste regel, verschijnt bij mij alleen het "kruis" om bv kolommen te verslepen.
ik ken dat gevoel ook soms.
Zo te zien krijg je enkel een kruis, ga dan even in je draaitabel staan en dan in het lint op de tab van "hulpmiddelen voor draaitabellen>Analyseren" ga je voor "selecteren" en klik je de onderste optie "selectie activeren" (zie 1e screenshot) aan en probeer nogmaal te zweven van bv. D2 tot D5 traag naar beneden. 3 keer zou je nu moeten die dikkere pijl zien en dan klik je links.

- De 1e keer (bovenrand D3) zal de volledige draaitabel geselecteerd zijn.
- de 2e keer (bovenkant D4), die is bij niets anders dan de 3e keer, ik had gedacht dat bij deze de kop + de waarden zouden geselecteerd zijn.
- de 3e keer (onderkant D4), zijn de waarden van D1_nr geselecteerd. Kies dan niet voor rechtermuisknop, want dan ben je de selectie weer kwijt.
Vooraf had je misschien beter in het lint de tab "start" gekozen en dan na bovenstaande selectie klik je in je start-tab voor centreren (zie 2e screenshot in bijlage)

Hopelijk ben je nu iets grijzer.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2020-12-21 212949.png
    Schermafbeelding 2020-12-21 212949.png
    42,4 KB · Weergaven: 24
  • Schermafbeelding 2020-12-21 213227.png
    Schermafbeelding 2020-12-21 213227.png
    13,2 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Cow heeft het juist, de optie Selectie activeren zal bij jou uit staan. De vraag is: waarom? (En waarom gebruik je de klassieke indeling? rechts-klik in pivot > Opties > Weergave)

@Cow: die 123 kan ik niet plaatsen. Testje: zet de macro-recorder aan, zweef rustig naar beneden en klik op de juiste momenten; bekijk de opname. Staat er wat anders dan drie keer dezelfde PivotSelect?
Code:
ActiveSheet.PivotTables("Draaitabel2").PivotSelect "D1_nr[All]", xlLabelOnly, True

Code:
Sub Macro4()
'vanaf bovenkant C3 naar beneden
   ActiveSheet.PivotTables("Draaitabel2").PivotSelect "", xlDataAndLabel, True   'bovenkant C3
   ActiveSheet.PivotTables("Draaitabel2").PivotSelect "Cd_rapp_nw[All]", xlLabelOnly, True   'bovenkant C4
   ActiveSheet.PivotTables("Draaitabel2").PivotSelect "Cd_rapp_nw[All]", xlLabelOnly, True   'Bovenkant C5
   ActiveSheet.PivotTables("Draaitabel2").PivotSelect "Cd_rapp_nw[All;Total]", xlDataAndLabel, True   'deze weet ik niet meer hoe ik die gedaan heb
'vanaf bovenkant D3 naar beneden
   ActiveSheet.PivotTables("Draaitabel2").PivotSelect "", xlDataAndLabel, True
   ActiveSheet.PivotTables("Draaitabel2").PivotSelect "D1_nr[All]", xlLabelOnly, True
End Sub

Ik begrijp het probleem niet met een klassieke draaitabelindeling, die gebruik ik ook meestal.

Daarnaast zou ik ook hier en daar een lijntje invoegen voor de leesbaarheid.
Ga bv. in "1100 - Bestuurssecretatiaat" staan, rechtermuisknop > Veldinstellingen > tab "indeling en afdrukken" > vinkje bij "lege regel invoegen na iedere itemlabel".
Desnoods kan je dat nog een keer herhalen in de andere kolommen, bv in "01. Huuropbrengsten"

Laatst bewerkt:
Hallo Haije, cow18 en Frans,

Bedankt voor jullie reactie. Het probleem lijkt te zijn opgelost. Tijdens het lezen van de laatste reactie van cow18 had ik in een keer een helder moment,:rolleyes: ik had bij de opties het vinkje weggehaald bij de optie weergave "knoppen voor uit- en samenvoegen weergeven" om te voorkomen dat gebruikers de instellingen van de draaitabel zouden "vernagelen". Ik heb het vinkje weer aangezet, de cel eigenschappen op centreren gezet (het pijltje verscheen ook weer), vervolgens het vinkje weer weggehaald en alles werkt.

Vaak is de oplossing zooooo simpel, je moet er alleen maar opkomen....

Allemaal bedankt voor het meedenken en alvast fijne feestdagen en een gezond 2021!

dat noemt "jezelf een oor aannaaien", maar bon, eind goed al goed

ik had bij de opties het vinkje weggehaald bij de optie weergave "knoppen voor uit- en samenvoegen weergeven"
Fijn dat het is opgelost maar dat vinkje kan er echt niets mee te maken hebben... :confused:

@cow: bedankt voor de opname, ik ben weer gerustgesteld :thumb:.
Die DataAndLabel krijg je door de cel vanaf links te benaderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan