tekst door gedeelte plaatje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Japser

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2004
Hee,
Is het mogelijk om door een gedeelte van een plaatje tekst te zetten? Het is namelijk een rond .gif plaatje en in html selecteer je het toch als een vierkant plaatje. Daar zit dus witte achtergrond(op het plaatje nog) en kan dus best tekst.
Hoe doe ik dit:confused:

Laatst bewerkt:
Japser zei:
Daar zit dus witte achtergrond(op het plaatje nog) en kan dus best tekst.
Hoe doe ik dit:confused:
Die tekst zul je met een beeldbewerkingsprogramma als Paint Shop Pro of Photoshop op het plaatje zelf moeten zetten.
Je kunt geen tekst uit je html-document in het plaatje krijgen - dat het plaatje gedeeltelijk doorzichtig is maakt daarbij niets uit.
Zoals je zelf al hebt gezien is het plaatje rechthoekig (dat zijn plaatjes altijd).
Op de plaats waar die rechthoek in je html-document staat kun je niets anders meer zetten.

lokoloko zei:
als de achterkant transparant is gaat t niet
Er kan best tekst op het transparante deel - zolang die tekst maar niet dezelfde kleur krijgt als de kleur die transparant is gemaakt.

maar, kan het dan op geen enkele manier, want ik wil niet in photoshop de tekst er al in gaan zetten en als plaatje gebruiken.
En Guus abc; hoe ziet die code eruit dan met een andere kleur tekst?

Japser zei:
maar, kan het dan op geen enkele manier, want ik wil niet in photoshop de tekst er al in gaan zetten en als plaatje gebruiken.
Dat is toch de enige manier om tekst in een plaatje te krijgen.
Japser zei:
En Guus abc; hoe ziet die code eruit dan met een andere kleur tekst?
Dat heeft niets met code te maken, maar met beeldbewerking.
Maar als je daar niet veel van weet, kan ik hier niet uitleggen hoe dat precies in zijn werk gaat, want dat zou een erg lang antwoord worden.

Guus abc zei:
Dat is toch de enige manier om tekst in een plaatje te krijgen. Dat heeft niets met code te maken, maar met beeldbewerking.
Maar als je daar niet veel van weet, kan ik hier niet uitleggen hoe dat precies in zijn werk gaat, want dat zou een erg lang antwoord worden.

Ok jammer. Met photoshop zou ik het wel weten, maar vind ik toch een beetje een 'vieze' oplossing. Had liever 'echte' tekst gehad..

Als je met Photoshop om kunt gaan is er geen probleem.
Je opent het GIF-plaatje in dat programma en met de Text Tool zet je er tekst op.
Zoals ik al zei hoef je alleen maar te zorgen dat die een andere kleur heeft dan de transparante achtergrond. Anders worden je letters ook onzichtbaar.

Plaatje als achtergrond instellen.

Code:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>

<head>
<title>plaatje tekst</title>
<meta name="GENERATOR" content="Arachnophilia 4.0">
<meta name="FORMATTER" content="Arachnophilia 4.0">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">

BODY {
       margin: 0px 0px 0px 0px;
       font-family: verdana, arial, helvetica;
       background-image: url(layout/sfeerstrook/site_home.jpg);
       background-repeat: no-repeat;      
       font-size: 14px;
       font-color: #000000;
       color: #000066;
}
.info{
border: dotted 3px #ffff00;
padding:10px;
  font-size: 24px;
       font-color: #000000;
       color: #ffff00; 
font-weight:bold;   
       </style>
</head>

<body bgcolor="#ffffff" text="#000000" link="#0000ff" vlink="#800080" alink="#ff0000"><br>
<br>

<table  width="585" height="439" border="1" cellspacing="0" cellpadding="4" bgcolor="#dfdfdf" bordercolor="#808080" align="center" style="background-image:url(cabrio-2tone-2.jpg)">
	<tr>
		<!-- Row 1 Column 1 -->
		<td  valign="bottom"  width="150"  >
<font color=#ff0000><font size="+3">Cabrio</font></font><br><br>
<br>
<br>

</td>
		<!-- Row 1 Column 2 -->
		<td  align="center"  valign="top"  width="150" >
		<span class=" info" >1988 </span>
		</td>
		<!-- Row 1 Column 3 -->
		<td  align="center"  valign="middle">
		Niet te koop
		</td>
	</tr>
</table>

</body>

</html>

:cool:

In photoshop is eigelijk niet de bedoeling, ik wilt echte tekst. Achtergrond plaatje kan ook niet, want ik heb al een achtergrond.
Heb nog 's zitten zoeken en kwam nu op dit:
Code:
css:
#logodiv {
  background: white url(img/logo.gif) no-repeat left bottom;
  min-height: 100px; /*hoogte van je logo*/
}

HTML:
html:
<div id="logodiv">
  hier de tekst
</div>

Werkt tot nu toe best aardig, alleen zou de tekst meer naar rechts moeten omdat het nu er dwars door gaat. Align center of right is ook niet de bedoeling:confused:

[Mod-edit] Code tags geplaatst om de code heen. [/edit]

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja idd, ik heb nu echt heel veel dat &nbsp; gebruikt. Beetje een vieze oplossing ik was aan het zoeken naar een wat nettere, maar volgens mij is dit een vd weinige dingen die ik kan doen...

Onzin om te zeggen dat het niet kan, maar het is niet eenvoudig.
Zie voor wat meer uitleg hier en hier

............. dan zou je ook nog met padding kunnen werken.
Waarbij je voor de vier zijden een correcte waarde instelt.

:cool:

Ja heb ik geprobeerd maar dan gaat t plaatje ook verschuiven.. schiet k nog niets mee op:confused:

[Mod-edit] Onnodige quote verwijderd. [/edit]

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan