• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst en formule in 1 cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

DutchDisturbed

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2004
Hallo!
Ik gebruik excel voor het maken van facturen en zou dit zoveel mogelijk willen automatiseren. Ik zou daarom de factuurdatum automatisch de datum(nu) willen laten zijn.
Probleem is een beetje dat ik ivm de layout die datum gelijk achter de tekst wil hebben, maar dit niet mogelijk is in 2 verschillende vakken.

Ik vroeg me dus af of je de formule na een standaardtekst kan plaatsen. bijvoorbeeld door "Factuurdatum: "=datum(nu)

Bvd! Ciao

Hoi,

Dat kan makkelijk :

="Factuurdatum: " & vandaag()

Maar het probleem stelt zich in de functie vandaag() want als je deze factuur na 5 dagen weer oproept wijzigt de datum weer naar vandaag().
Dus zou je beter een harde ingave doen via 'Ctrl-;' deze blijft dan staan.

Succes, Cobbe

Inderdaad, Ctrl+; om de datum (onveranderlijk) te plaatsen, en celeigenschappen aanpassen zodat er "Factuurdatum: " voor komt te staan.

Hmm ik snap de werking van ctrl- niet helemaal zoals jullie dat uitleggen. Betekend dit dat de datum eenmalig op die dag wordt gezet bij het openen? Ben vooral nieuwsgierig :D

De eerste oplossing is voor mij namelijk perfect! Het steeds aanpassen van de datum is namelijk geen probleem. Wanneer ik de factuur af heb print ik deze naar pdf. Wanneer de klant deze opent is er van de formules niets meer te zien en is er niets meer te veranderen. Ik heb daarmee maar 1 excel bestand die ik steeds open en waar de datum op dat moment dus moet veranderen.

Biedaank!

Edit:
Trouwens.... dat met die celeigenschappen klinkt veelbelovend. Hoe zorg ik ervoor dat er dus in zo'n cel standaard factuurdatum voor de datum komt? Misschien dat ik zo ook de datumnotatie naar mijn wensen aan kan passen ofniet? het liefst zie ik namelijk 02-05-2009 ipv 2-5-2009. Wanneer ik de eerder genoemde functie invoer.

="Factuurdatum: " & VANDAAG()

dan krijg ik voor de datum van vandaag een of ander getal. Krijg dit getal niet in de datumweergave... Daarom dat die oplossing via celeigenschappen misschien het beste is?

bvd

Laatst bewerkt:
Dan is de oplossing met Vandaag() prima!
Het probleem stelt zich dan indien er meer facturen op 1 dag moeten gemaakt worden.

Dan kun je beter NU() gebruiken, deze zet de datum + tijd achter "Factuurnummer :" en is uniek.

Cobbe

Laatst bewerkt:
Yes relaxt! Ben alweer wat dichterbij :D
Zit dus alleen een beetje met het probleem dat excel als output geeft
Factuurdatum: 39935
ipv Factuurdatum: 02-05-2009

Het probleem met de celeigenschappen (ik heb inmiddels door hoe dit werkt, gewoon bij aangepast "Factuurdatum: "dd-mm-jjjj) Dat de totale informatie niet in die ene cel past. Voordeel van de formule is dat de info automatisch over de cel heen loopt en dus geen ##### geeft.

help! :P

Edit:
@cobbe. De tijd maakt niet zoveel uit. Elke factuur heeft een eigen nummer. Zou wel relaxt zijn als deze na elke keer printen automatisch een nummer omhoog gaat, maar dat is weer een ander probleem.

Laatst bewerkt:
Beste Dutch,

Wat ook kan:
Code:
="Factuurdatum: " & TEKST(VANDAAG();"dd-mm-jj")
Richard

Koning! Hier was ik naar op zoek :D
Was zelf aan het spelen met een hele formule van DAG(vandaag()) & "-" & MAAND(vandaag()) etc... maar dit is veel efficienter!

Danke sehr!

In bijlage een mogelijke opmaak.

Voordeel is dat in de cel enkel een datum staat (via Ctrl+; of manueel ingegeven of via VBA-code, whatever).

Wigi

Bijlagen

=TEKST(VANDAAG();"fact\u\ur\dat\u\m dd-mm-jjjj")

Kijk ook eens hier

Laatst bewerkt:
Hmm ik heb het uiteindelijk opgelost met de oplossing an Richard
="Factuurdatum: "&TEKST(VANDAAG();"dd-mm-jjjj")

Dit werkt prima en lijkt mij het meest efficiente.

Dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan