• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst formule in excelsheet

Status
Niet open voor verdere reacties.

melfmeister

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 jul 2023
Goedenavond,

Sinds enkele jaren maak ik gebruik van mijn persoonlijke budgetteringsexcel. Echter, het kost altijd veel tijd om alles handmatig in te voeren, dus wil ik nu graag meer automatiseren.

Op dit moment laad ik een CSV-bestand in mijn werkblad. In cel C2 staan bijvoorbeeld de namen van uitgaven, zoals 'Albert Heijn,' 'Kruidvat,' 'Lidl,' en andere. Deze namen heb ik in een tabel op sheet 2 staan, met de tabel
naam 'Boodschappen.'

Nu wil ik graag dat als in cel C2 de naam 'Albert Heijn' staat (of een andere naam uit de tabel), er automatisch 'Boodschappen' in cel D2 komt te staan.

Ik kom er niet uit, dus mocht iemand de gouden tip hebben, ik hoor het graag

Welkom.

2 gouden tips:
1. functie VERT.ZOEKEN en opzoektabel;
2. Plaats een voorbeeldbestand.

Hi,

Bij gebrek aan een voorbeeld, dan ook maar een geïmproviseerde oplossing ;-)

Deze formule komt in de cel D2.
=VLOOKUP(Sheet1!C2;Sheet2!B2:C6;2)

- Sheet1!C2 -> Jouw al bestaande cell C2 met de namen van uitgaven, zoals 'Albert Heijn,' 'Kruidvat,' 'Lidl,' en andere.
-
Sheet2!B2:C6 -> Tabel met in de linker kolom de namen van de uitgaven (zoals 'Albert Heijn,' 'Kruidvat,' 'Lidl,' en andere), en in de rechterkolom de term die je eraan wil geven zoals "Boodschappen"

Goedemorgen,

Ik zit met eenzelfde probleem;

=VERT.ZOEKEN(D8:D19;Blad4!C7:E16;1)

en krijg dan de melding ; #overlopen! wat doe ik niet goed?

Met vriendelijke groet Peter

@Firepeet43
Je kunt beter een eigen vraag stellen in een nieuw onderwerp met een voorbeeld graag, geen kritiek maar anders gaat alles door elkaar lopen.
Johan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan