• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Tekst groeperen in Power editor

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

moensk

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2013
Berichten
712
In bijlage een voorbeeld.
aan de hand van kolom "key" dient er gegroepeerd te worden, moeilijkheid is dat het te groeperen veld "MOB" een tekst veld is.
hij moet alles codes samen in één veld zetten in één rij.
 

Bijlagen

  • groeperen.xlsx
    16,6 KB · Weergaven: 11
Dit is voldoende

PHP:
let
    Source = Excel.CurrentWorkbook(){[Name="Test"]}[Content],
    grp = Table.Group(Source, {"Losnaam", "Postcode", "Gemeente", "Key"}, {{"Mob", each Text.Combine(_[Mob]," - ")},{"pp", each _[pp]{0}}})
in
    grp
 
Jec - thanks, werkt goed
in een latere stap moet ik in de nieuwe cel kijken en als er een "W" of een "A" in staat moet waarde "0" zijn.
hieronder hoe ik het had voordat ik groepeerde op MOB maar nu dus zou moeten aangepast worden,
graag even kijken aub
Code:
= Table.AddColumn(#"WT_JA of NEE", "WACHTTIJD", each if ([MOB] = "W" or [MOB] = "A") then 0 else if ((([WT_TOTAAL] / [PP_LOSKEY]) * [PP]) < 0.000069) then 0 else ([WT_TOTAAL] / [PP_LOSKEY]) * [PP])
 
PHP:
= Table.AddColumn(Source, "WACHTTIJD", each if List.ContainsAny(Text.ToList([MOB]),{"A","W"}) then 0 else 1)
 
JEC,
kleine bijlage gemaakt, wilt ge even kijken waarom hij samenvoegen niet wilt doen
ik krijg het niet gevonden :(
 

Bijlagen

  • test.xlsx
    26,5 KB · Weergaven: 6
Je groepeert op alle kolommen. Zo is iedere regel uniek, en zal er nergens een groepering plaatsvinden.
 
PHP:
let
    Bron = Excel.CurrentWorkbook(){[Name="DATA__2"]}[Content],
    grp = Table.Group(Bron, {"OPDRACHT"} , {"MOB_SAMEN", each Text.Combine(_[MOB]," - ")}),
    merge = Table.NestedJoin(grp, {"OPDRACHT"}, Table.Distinct(Bron, {"OPDRACHT", "SOORT"}), {"OPDRACHT"},"tbl", JoinKind.LeftOuter),
    cols = List.Skip(Table.ColumnNames(Bron),1),
    result = Table.ExpandTableColumn(merge, "tbl", cols,cols)
in
    result
 
thanks - simpel antwoord - maar duidelijk genoeg om de oplossing te vinden
ik haalde in de lijst "MOB" weg en hij deed het ook
 
Als de regels voor de rest niet meer verschillen is dat ook voldoende inderdaad
 
JEC, vraagje waarom een "_" bij Text.Combine(_[MOB]... ? kunt ge dat even verduidelijken aub
 
Als je each gebruikt, is _ de variabele. Bij een each hoort een "_", waarbij deze steeds de nieuwe regel representeert.
In dit geval zou je het weg kunnen laten overigens.


Zet bijvoorbeeld dit maar eens in een lege query

PHP:
let
    xList = List.Transform({1..10}, each _ * 2) 
in
    xList


En dit zou je ook weer zo kunnen schrijven

PHP:
xList = List.Transform({1..10}, (x)=> x * 2)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan