Eerst even het background-image
hbg_bg.gif.
@tecsman:
Dit is niet alleen de ene blauwe kleur, maar ook de grijze rand eronder, maar dat zie je pas als je 'n opblaast:
@kreeftmeijer:
Je kunt beter de
grote versie gebruiken, die is 100px breed ipv 1px, maar nog steeds < 0,5kB. Dan hoeven browsers bij een schermbreedte van 1000px niet 1000 keer het img naast elkaar te zetten, maar maar 10 keer; dat scheelt in pagina-snelheid.
=======
Het ziet erin dreamweaver ook raar uit, alle tekst highlight, kan ik niet veranderen.
Dat kan kloppen. Alle kopregels h1, h2, h3, h4, h5, h6 zijn bij bekijken in een browser geen selecteerbare letters meer, maar ... het zijn images geworden! *)
Dat kan je zien als je in Firefox bv. rechts klikt op het woord "Bosch" in de kop, of op "Menu", dan staat bovenaan: "Afbeelding bekijken". Klik je daarop, dan zie je
afbeeldingen van de tekst, en geen echte tekst:
Dit wordt gedaan door de "Cufon"-techniek op de pagina. Haal je die er uit (of schakel je javascript uit, en herlaad je de pagina), dan krijg je wel gewone tekst te zien.
Maar hier wordt met Cufon het lettertype Arial vervangen door het lettertype Arial, en zie je nauwelijks verschil!
- Het zou alleen nuttig kunnen zijn voor Operating Systems die geen Arial als standaard lettertype aan boord hebben. Dat was vroeger alleen de Mac (zie hier een overzicht; ik weet niet of dat nu nog zo is), maar de Mac's hebben een lettertype Helvetica, dat vergelijkbaar is met de Arial.
- In de body-styles staat echter al de font-family volgorde: Arial, Helvetica, sans-serif. Als er geen Arial op de computer zit, wordt automatisch overgeschakeld naar de Helvetica.
- Daarmee kan het hele Cufon-gebeuren achterwege gelaten worden zonder desastreuze gevolgen.
- De pagina wint erdoor aan snelheid, en de bezoeker kan dan bv. ook het telefoonnummer selecteren om te kopiëren en te plakken: wel zo handig!
=======
Verder sluit ik me aan bij de raad van tecsman. Je zou ook de blauwe strook als background-image in de <body> kunnen zetten, als je de background-color uit de
.main class haalt.
Met vriendelijke groet,
CSShunter